Om någon skulle arrangera SydCon...

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag lovar absolut noll och intet här, men om man skulle försöka få ett SydCon att gå av stapeln:
  • Vad behövs?
  • Vilka är bra kontakter? Har vi personer och föreningar som skulle vara intresserade? Finns det kontakter med erfarenhet som kan hålla i eller bidra med mentorskap?
  • Hur uppskattar man av potentiella besökare bäst och billigast?
    • Hur många av dem och potentiella besökare skulle bli sura av försök till en uttrycklig LGBQT+-vänlig profil? (ursäkta om jag gör någon miss här)
  • Hur hanterar man ekonomin?
  • Vad är "ska" vara med på SydCon? Rollspel, brädspel, figurspel, anime/filmvisningar, LAN?
  • När skulle ett SydCon lämpligast äga rum?
  • Är det något jag missat?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Bilda en förening, det är det svenska sättet att göra saker på!

Spelskolan skulle kanske kunna vara intresserad. Se till att få tag på Johan Norrman, han är driftig som få och har om jag minns rätt arrat Sydcon tidigare. Han har också kontakter i spelföreningen DMF (där jag tror det finns en del aktiva brädspelare, även om föreningen i övrigt är rätt död så vitt jag kan förstå) plus är kompis med Jonas Birgersson (som spelar rollspel och brädspel sporadiskt) och som kanske skulle vara intresserad av det här också (tveksamt, men det kostar inget att fråga).

Sen ska du ju kontakta Playoteket och Alfaspel i Lund plus Sci-fi-bok i Malmö och se om de vill sponsra eller komma.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
(Mitt standardsvar på allt nuförtiden) Gå in på Facebook-gruppen Friends of Alexandria och posta frågan. Där finns en hel del folk som varit inblandade i SydCon tidigare och säkert kan bjuda på sin erfarenhet.

EDIT: Och skulle det bli aktuellt får ni gärna posta reklam för konventet i den gruppen också.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
...
Hur många av dem och potentiella besökare skulle bli sura av försök till en uttrycklig LGBQT+-vänlig profil? (ursäkta om jag gör någon miss här)
...
Varför skulle någon bli sur för det? Det känns inte ens speciellt kontroversiellt. Så länge vi cis-het-personer inte är aktivt uteslutna borde det inte rufsa om några fjädrar tänker jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Varför skulle någon bli sur för det? Det känns inte ens speciellt kontroversiellt. Så länge vi cis-het-personer inte är aktivt uteslutna borde det inte rufsa om några fjädrar tänker jag.
Det finns väl folk i regionen som skulle uppröras, men jag tror inte SydCon förväntar sig många besökare från salafistiska källarmoskéer eller Hörbys kommunledning ändå.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
  • Hur många av dem och potentiella besökare skulle bli sura av försök till en uttrycklig LGBQT+-vänlig profil? (ursäkta om jag gör någon miss här)
Som en person som ofta är den profilen så är ju svaret såklart att det kan finnas personer som blir sura men sällan har arrangemanget råkat ut för någon direkt "attack" och jag har sluppit folk som dykt upp för att sabotera en programpunkt eller så.

Den viktigare frågan att ställa sig som arrangör är ju om du vill ha folk som blir sura för att du har en hbtqia-vänlig profil där?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
Lite tips när det kommer till att arrangera konvent från det jag lärt mig som konventsarrangör (QueerCon 2017 och 2018):
  • Bilda en förening. Då är ni en juridisk person som kan teckna avtal. Klart värt att vara Sverok-anslutna för då får ni resurser från Sverok (potentiellt ett litet bidrag men också rätt många andra perks). Ta också kontakt med ert distrikt, de kan ha projektpengar som går att söka eller ge er kontakt med andra lokala föreningar.
  • Ta kontakt med studieförbund! Studiefrämjandet jobbar mycket med spelkultur och kan ge massor med hjälp. Det kan vara med lokaler, utrustning, utlägg för inköp osv. QueerCon arrangerade vi till exempel i deras lokaler och att ha en anställd handläggare var sjukt värdefull hjälp.
  • Arrangera det ni kan! Kan du rollspel och brädspel, så satsa på det. Första året hade vi med cosplay men dumpade det till året efter, mest då ingen av oss kunde det ordentligt för att ge det tiden som behövdes.
  • Omvärldsbevakning! Vad för andra evenemang finns som sker och vad för målgrupp lockar de? Vill ni nå den målgruppen också, eller kanske nå de som inte nås? För att återkoppla till exemplet på QueerCon så insåg vi 2018 att ha cosplay på ett konvent mindre än en vecka från NärCon blev rätt överflödigt. Samtidigt ligger QueerCon medvetet under Stockholm Pride för att locka in queera nördar.
  • Våga bjuda in andra för att göra sådant ni inte kan! Om ni till exempel vill anordna ett LAN är det ofta värt att prata med LAN-föreningar/arrangörer och fråga om de skulle vilja vara med och arrangera på ert konvent eller iaf ge tips eller bara låna ut utrustning. Vi bjöd till exempel in en Super Smash-förening till QueerCon för att ha ett rum med Super Smash, så de fixade all teknik.
  • Sikta lagom stort. Tyvärr finns det många konventsarrangörer som bränner ut sig, speciellt i början när konventet växer. Gör hellre ett mindre som ni är bekväma och orkar med, snarare än att sikta för stort och trötta ut er.
 
Last edited:
Top