Nekromanti Old School moduler för färre spelare?

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Finns det några äventyr till exempelvis 1st Edition som fungerar med en grupp på fyra spelare?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Låt dem ha två rollpersoner var? Tror detta föreslås i flera av äventyren jag har läst, typ Keep on the borderlands och så. Eller en rollperson och en bra henchman.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Leumas;n139580 said:
Finns det några äventyr till exempelvis 1st Edition som fungerar med en grupp på fyra spelare?
Eh... nu tror jag att jag missförstår dig.
Du frågar om moduler för färre spelare och frågar sedan om moduler för fyra spelare.

I princip ALLA moduler är skrivna för just fyra spelare.
Färre spelare är just färre än fyra.
Hur många spelare är ni?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
anth;n139618 said:
Eh... nu tror jag att jag missförstår dig.
Du frågar om moduler för färre spelare och frågar sedan om moduler för fyra spelare.

I princip ALLA moduler är skrivna för just fyra spelare.
Färre spelare är just färre än fyra.
Hur många spelare är ni?
Nä du har inte missförstått men det kan vara jag som haft otur när jag letat. När jag tittat runt har jag mest hittat moduler där det står något i stil med 6-8 spelare, vilket jag tycker är för många. Den enda jag sett där man kan vara fyra är Temple of Elemental Evil. Just nu har jag egentligen bara tre spelare, men jag tänkte lösa det med en henchman som Fridigern föreslog.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är ofta väldigt hög spännvidd på "balansen" i modulerna, det kan liksom vara "6-8 spelare på level 1-3", men ärligt talat är ju 6 level 1-rollisar jämförbart med typ 4 level 2-rollisar, så kör en sån modul och se till att rollpersonerna är på högsta leveln i spannet så borde det vara lugnt. Det är i synnerhet på level 1 som man dör som flugor.

Nyare moduler i old school-stil brukar funka hyggligt på lägre antal spelare också.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
anth;n139618 said:
Eh... nu tror jag att jag missförstår dig.
Du frågar om moduler för färre spelare och frågar sedan om moduler för fyra spelare.

I princip ALLA moduler är skrivna för just fyra spelare.
Färre spelare är just färre än fyra.
Hur många spelare är ni?
Du har fel när det gäller gamla moduler till OD&D/AD&D 1e. Absoluta merparten av dem är skrivna för fler än fyra spelare.
Normalfallet är 5-7 eller 6-8 rollpersoner.

Det var väl inte förrän med D&D 3e som grupper med exakt fyra spelare blev det "normala."
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
erikt;n139672 said:
Du har fel när det gäller gamla moduler till OD&D/AD&D 1e. Absoluta merparten av dem är skrivna för fler än fyra spelare.
Normalfallet är 5-7 eller 6-8 rollpersoner.

Det var väl inte förrän med D&D 3e som grupper med exakt fyra spelare blev det "normala."

Ja, anth har fel :D
 
Top