Nekromanti Ola Berg

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Hej! Jag hade en pres på gamla WRNU men den har ju försvunnit. Och behöver uppdateras med lite info om mitt senaste projekt.

Jag heter Ola Berg, född 1969 i Göteborg, och kom i kontakt med AD&D 1981 när klasskompisar i Masthugget började spela. Det var folk med kontakter i USA som hade fått OD&D av amerikanska släktingar och sedan fyllt på med AD&D-böckerna (från Wizard på Järntorget i Göteborg, Bo Leuf i tacksamt minne) samt fotostatkopierade skrivmaskinssidor ur det regelkonglomerat som i Göteborg gick under benämningen "MD&D": nämligen Mygels, aka Mikael Börjessons, aka Oldtimers husregelpärm.

Efter intensiva speltonår med spelklubben Fenris i vindsvåningen ovanför Hagabion, Gothconbesök 83, 84, och 85, försök att skapa BRP-system av d30 som lanserades under de åren, försök att skapa ett hyperrealistiskt system baserat på kvadratcentimetrar och promilletärningar (3 st d10 för hundratal, tiotal, och ental) så kom vuxenliv, familjebildning och jox och speltröttma.

I början på 00-talet började jag dock hänga på Dragonsfoot, hängde med i OSR-vågen, översatte cirka en fjärdedel av Gonnermans Basic Fantasy, hackade ihop ett svenskt OSR tillsammans med en kompis (Dunkel & Drakar, ej att förväxla med Oldtimers Dunder & Drakar) och började spela med barnen (födda 97 och 00) och deras kompisar. Och var ett par vändor här på WRNU.

Dunkel & Drakar var en förenkling. Tanken var att fånga hela rikedomen i AD&D men med OD&D-känsla, och inlånade mer logiska element från d20-systemet (standardiserat resolutionssystem, stigande pansarklass, etc). Men när vi förenklat så mycket och fortfarande haft skoj så funderade jag: hur mycket kan man egentligen förenkla? Kan man koka ner det ytterligare? Ta bort klasser och erfarenhetspoäng? Ersätta med feats från d20? Få en feat efter varje spelmöte? Ja, om man gör featsen lite mindre mäktiga. Kallar dem förbättringar.

Och systemutvecklaren i mig började fundera: hur kan man modularisera ett rollspel så att det går att lägga till och dra ifrån på frejdigt husregelmanér, utan att det blir för jobbigt? Och leankonsulten i mig (jag arbetar med lean/agilt införande inom framförallt systemutvecklingsbranschen) tänkte i termer av planscher modell Toyota: kan man samla en regelmodul på en enda sida? Så att ett spel i princip består av en samling enstaka sidor som hänger ihop logiskt oavsett hur man kombinerar dem. Göra ett regelmässigt pussel: ta vad du vill och det kommer att funka.

Resultatet blev System-16: ett genreneutralt modulärt rollspel med OD&D-känsla baserat på d20-mekanik. Du kan spela med första sidan. Eller lägga till nästa sida. Eller om du vill ytterligare en sida. Allt beror på hurpass detaljerade regler för olika saker du vill ha.

Samtidigt ville min kompis spela mer vikingatida. Fast hellre den tid som vikingarna berättade sagor om: 300-800-talen. Han kom upp med ett namn på en sådan kampanj: Edda. Så vi började spela Edda med System-16-regler.

Och på den vägen är det.

I övrigt är jag boende i villaförorten Floda, med fru och två snart vuxna barn. Och tillbringar mycket tid i veckorna runt om i landet där jag utbildar och coachar i olika smidiga sätt att samarbeta på. Med mycket lärdomar från ungdomens rollspel och spelledande. Inte minst när jag ska facilitera workshops. Skapar även en del spel och övningar för att använda i min undervisning.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Ja du är ju inte ny, men välkommen! Eller hur man ska säga..
 
Top