Nekromanti Oj.

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag upptäckte en sak för ett tag sedan. Under en av de få tillfällen då jag INTE var SL så skulle Loke vara SL i stället. Visst, han berättade vad som hände men lutade sig mest bakåt och lät oss hitta på vad vi ville göra. Oj, det var skitskoj. Vi fick för en gångs skull klara upp våra egna affärer istället för att bli ivägsläpad av någon svartklädd mystisk man som ville att vi skulle göra hans. Jag kunde ägna mig åt politiken och släpade iväg de andra på massor av MINA affärer istället. Det gjorde så att SL slapp hitta på äventyr utan kunde lugnt låta spelarna spela sina spel istället. Ibland skickade han in olika saker som vi skulle klara av på vägen. Just nu har jag kanske tre-fyra fiender och måste ta hand om dem annars tar de hand om mig. Grejen är att SL inte behöver hitta på vad vi ska göra utan ger oss helt fria tyglar. Ibland får vi väll något uppdrag men det är bara om vi sitter still på plats vilket inte händer så ofta.

Det var ett roligt system som jag vill rekomendera. Att låta spelarna skapa äventyret utifrån deras egna handlingar istället för något SL har i sin reseplan.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Så har jag spellett under många år - för att göra en helomvändning under den kampanjen jag spelleder nu. Samma kampanj som mina spelare börjar hylla som den bästa de någonsin har varit med om. =) Och vi har ändå hållit på närmare 20 år vid det här laget. Det är kul att man fortfarande kan överraska och chocka sina spelare. *mohahaha*

-Marco Behrmann
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Men då krävs att spelarna känner sina karaktärer bra eller t o m mycket bra.

Jag har försökt utföra samma procedur några gånger, fast det har oftast slutat med att spelarna utropar:

"Spelledaren, spelledaren, vad händer, vad händer?"


Så lite balans krävs det allt (i alla fall i vår grupp).

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Härligt

Skönt att du säger så... Jag tänkte nämligen köra några sådanna omgångar i DoD6 [ot] inom den närmaste tiden. Då kan ju spelarna "ordna upp" lite saker som dom känner är viktiga. Kanske så hamnar dom "självmant" i någon härva som man kan spinna vidare på.

Det är nog inte alltid bra med koppel. Släpp hundarna loss!!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
du menar att det var som det brukar vara...?
det är sällan SL som driver handlingen i våra kampanjer...

"det är roligt att slå tärningar"
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
I våran spel grupp så har nästan alla jätte starka karaktärer så ifall SL skulle få för sig att dra ut dom på äventyr måste ett helt spelmöte gå åt till att locka och lura de olika karatärerna ut på äventyret. Så han brukar bara släppa oss lösa och så gör han så att våra vägar korssas med jämna mellan rum.

In Hoc Signio Vinces
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Ojojoj vad jag önskar att mina spelledare *ville* göra så. ta egna initiativ, alltså. Nä fy fan, jag måste alltid släpa iväg dem med båda händerna, och först när de hai en livshitande situation så börjar de verkligen *agera*.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Vad är det här.......

När vi säger speledaren, speledaren, vad händer.
Beror det på att vi utför en handling ex. vi går upp till vapensmeden (vi har varit där förut och vet vart det ligger.) Då sitter Flashis och sover och man får inget gensvar i stil med "Ja ni kommer fram och mannen som äger affären ser upptagen ut med att..........."
Utan han bara sitter där och så blir han arg för att vi borde fatta att det är klart att vi kommer fram.......
Men man vill ju ett gensvar annars förstörs ju stämningen enligt min åsikt.
Så det påhoppet känns helt fel...........

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

DEATH

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
170
Location
typ Sundsvall
VARNING

VARNING kör inte för många sådana äventyr det blir j*vligt tråkigt i längden ...... Var 2:a eller 3:e äventyr ser ut sådär för oss ..... En gång när jag var SL .... spelarna va dumma alltså ... "Ni kommer in mitt i stan ... Det enda som ser onormalt ut är att det sitter en man vid brunnen" ... "vad gjör ni ??" ............ "öööhhhmmm J-Jag går till smeden" ...... "inte jag jag går till tavernan" ....... DOM TALADE INTE MED MANNEN VID BRUNNEN PÅ ÖVER EN TIMME INNNAN JAG VART IRRITERAD OCH SLUTADE VARA SL PÅ ETT TAG ... *SUUUUCK

Ðea†h - Nekromantiker
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Det brukar vi göra som oftast... förutom när man har något super maffigt äventyr på gång... är rätt ballt att lägga sig i andras affärer i stället för att de lägger sig i ens... tex. om man är lönnmödare så kan man döda lite som man vill utan att nån säger. -Döda han, döda han! =)))
*grrr*

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(www.spelaroll.net/naug)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: VARNING

vadådå? Vad är så konstigt med mannen vid brunnen? Du kan ju inte begära att de ska bry sig om en sådan obetydlig sak. Jag tycker om det nya systemet men klart att klara äventyr ska vara kvar. Har man avklarat allt sitt och ska sitta och slöa i 20 år så måste ju SL dra igång det hela med någon maffig kampanj.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Härligt

Tja, när vi blev "frisläppta" så skapade vi (jag) massor av nya möjligheter åt SL på ungefär en kvart. Du kommer helt klart att få arbeta MER som SL istället för mindre efter alla de dumma påhitt spelarna kommer hitta på./images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Vad är det här.......

Jo, det händer ofta om man har en oerfaren SL, i alla fall i vår grupp (typ frixeray/images/icons/wink.gif). Om du är misnöjd kan ju du vara SL istället. Men jag tror "Flashis" gör sitt bästa, det verkar ju i alla fall så på honom. Kanske är ni båda lite orättvisa?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jo, riktigt jäkla förberedda kampanjer brukar vara de bästa. Jag själv körde en för ett tag sedan där rpna skulle jaga tre riktigt smarta magiker genom ungefär hela den kända världen. Spelarna älskade den och några av spelarnas mest kända karaktärer kom från den tiden.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Det är en klassisk "hitta nycklar för att förhindra onskan"-kampanj, men med flera twister. Bland annat är RPna väl förankrade i handlingen, flera av RPna har redan vid skapandet fått fiender och kontakter vilka jag har vävt in i världen. Spelarnas största fiender just nu är vädret och naturen, senaste gången var ett stort problem att få upp en båt för ett vattenfall nära Kiaz. Låter kanske simpelt och trist, men inte när jag är SL. ,-)

De är fyra stycken - en välbildad historiker/Indy Jones från Chadarian, en stigfinnare från Sista byn i Soldarn, ett hyrsvärd från Talon och en magikerstudent från Chadarian. Uppdragsgivare är historikern samt univsersitetet. Och RPna har ingen aning om vad som kommer att ske härnäst!

Vem vet - kanske löser de alvernas förbannelse, eller kanske finner de solsvärdet, eller så kanske de hittar Carwelan, eller...

-Marco Behrmann
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Nja, saknar SL fantasi så kan det lätt bli tråkigt. Man vill ju ha lite spänning, och det kan vara svårt att uppsöka den svartklädde mannen själv. För utan den svarte mannen, vad finns då kvar?

Det riktiga livet. Och det är i princip ganska risk- och spänningsbefriat. Men för all del, vill du klara upp egna affärer så gör det. Spänningen stannar dock förmodligen kvar hos Hin Onde.

/Virocon är tillbaka efter ett halvårs frånvaro! Jaaaa!/images/icons/smile.gif
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
Det låter bra fast det beror helt på spelgruppen. Din spelgrupp verkade ju klara det men hade min spelgrupp kommit i den situationen så hade antagligen en av oss åkt hem med en rollperson mindre (inte för att det nästan aldrig är så).

Salandras, din dolk i ryggen
 
Top