Nekromanti OD&D på Lulu

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag har sett folk som har köpt olika versioner av D&D (en vansinnigt snygg svart B/X box bland annat) på Lulu trots att det är upphovsrättsskyddat. Jag har länge velat ha OD&D plus supplementen i en bok (eftersom att det tydligen inte går att skriva en bra klon) lite som den som James Maliszewski ifrån Grognardia hade. När jag dock har sökt på Lulu så har jag inte kunna något sådant material själv så jag undrar om någon annan har sett något i den stilen.

Man kan se James bok/böcker i mitten av den här bilden (troligtvis är det OD&D i ena boken och supplmenten i den andra):

http://grognardia.blogspot.se/2012/11/starting-meme.html
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vad du behöver göra är att köpa boken från ett av de lagliga ställena (D&Dclassics.com ?) och sedan skapa din egen bok på Lulu och få den upptryckt on demand. Jag har aldrig gjort det själv men har för mig att det var så James M hade gjort.

https://www.lulu.com/
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Hmm ok jag har köpt den lagligt men tyvärr så finns de ju numera bara i form av collectors edition boxen och inte i form av pdfs. Sedan har jag iofs böckerna i original också men det hjälper ju inte heller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man hittar det inte eftersom det är olagligt, men det finns folk som vet hur man hittar sådant där ändå och har du tur kanske de skickar en fågel som viskar i ditt öra.

Ping fulprintsligan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Hej nu. Drivethrue rpg har listat på sina produkter om man får printa deras produkter eller inte. Och jag vet att någon kollade så man fick printa OD&D.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
http://connect.lulu.com/t5/General-Discussions/Bought-this-PDF-I-want-to-make-a-hardcopy/td-p/248287

Så det verkar vara okej enligt folket på dndclassics.com. De nämner inte specifikt Lulu så det är kanske inte solklart men ändå hyfsat tydligt tycker jag. På Lulu är det relevanta att det inte får vara en "normal" sökbar bok som finns i katalogen utan måste vara ett s.k. privat projekt.

Dock: copyrightlagar är ett helsike. Det kan ju t.ex. mycket väl skilja sig mellan länder. Och sedan är ju inte dndclassics=WotC, och det är ju inte dndclassics som är rättighetsinnehavaren.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Tack för alla svar. Jag noterar att 3.5 Dungeons & Dragons har kommit på dndclassics trots att den reprintades så kanske OD&D också kommer att dyka upp i pdf vilket skulle förenkla allt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Just ja, OD&D finns ju inte på dndclassics. Nåja, mitt svar ovan får väl gälla för den som funderar på hur lagligt det är att Lulua sånt som finns där, som t.ex. B/X.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
bara för att, så fick jag ett mail från Lulu att den här skickades just iväg till mig.


Är det den här B/X du menar?
 
Top