Nekromanti [Nyhet] Savage Rifts

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
https://www.kickstarter.com/projects/545820095/rifts-for-savage-worlds/description

Plötsligt händer det. Kevin Siembieda (något av en oddball vad det verkar) har gått med på att porta Rifts till Savage Worlds. Rifts (som jag själv aldrig spelat men läst lite om och jag har spelat mängder av Palladium Fantasy 'back in the day') har ett uråldrigt och på många sätt (om det är likt Palladium Fantasy och så vitt jag läst mig till) ett vansinnigt dåligt regelsystem men en helt galen 'over the top' setting som väldigt många verkar gilla.

Och oboy, gillar folk det! De hade ett lågt satt mål ($8000) och i skrivande stund har de dragit in ~$150000!

Cog.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Rifts? Det ser ut som en vild blandning av 40k, fantasy och superhero. För oss oinvigda, som tittat på tre styck kickstarter-artworks då.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Settingen (som härstammar från 80-talet någon gång) är extra allt med lite extra på toppen av det. Det spelas mecha-drakar, cyborg-vampyrer, halvgudar ned till "vanliga" människor eller alver och liknande. Sjukt gonzo om jag förstått det hela rätt.

Själv hoppas jag att det här banar väg till en kickstarter för Palladium Fantasy. Det är en kul fantasy-settingen men systemet är i det närmaste ospelbart och hopplöst obalanserat på de allra sämsta sätten :)

Cog.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Japp, originalet vad g'ller kitchen sink och mashup settings kommer till SW. Så, är det någon som vill backa tillsammans med mig? Jag vill ha alla tre böckerna i limited edition hardcovers, men jag vill inte betala $70 i frakt. Man kan backa på en pledge level och sedan lägga till fler böcker som add-ons nämnligen. Sedan kan man då splitta fraktkostnaden.

Intresserad?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nåja. Originalet var TORG. Men Rifts var IMHO bäst där även Shadowrun får en honorable mention. Rifts lyckas med att både vara just gonzo och samtidigt tillräckligt specifikt och ikoniskt för att både ha sin egen stil och för att mn faktiskt ska få känsla för settingen. Ser otroligt mycket fram emot detta. Den första sneak peaken ser dessutom ut som att de som skrivit denna version av reglerna har fattat stämningen i både regler och setting men ändå gjort om så mycket att det förhoppningsvis blir lättare att spela.

Det gamla systemet är för övrigt katastrof att göra karaktär till men som de flesta utvidgade homebrewsystem så är det ganska smidigt när man väl spelar.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har faktiskt inte kollat respektive copyrightdatum. TORG kanske var först. Men, jag tror Rifts idag kanske är det spel som oftast förknippas med gonzo mashup. Tack för påminnelsen, dock!

Som sagt, är någon intresserad av att köpa Rifts med ett bra spelsystem så hör av dig till mig för sambeställning.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Utgivna juni 1990 (Torg) och augusti 1990 (Rifts) enligt vad jag kan googla fram. Galet... Jag trodde åtminstone Rifts var några år äldre. Men nåja, det är ju ändå 26 år sedan snart. Gaaalet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rifts är en vansinnig kampanjvärld med (i mina ögon) ett värdelöst regelsystem.
Vad man gör nu är att porta den vansinniga kampanjvärlden till regelsystemet Savage Worlds som faktiskt är spelbart.

Kevin Siembieda är en udda kuf som jag tycker lite synd om.
Hans företag palladium råkade år 2006 ut för finansiella problem med anklagelser om försingring i storleksordningen $1 000 000.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palladium_Books#Embezzlement_case_and_financial_difficulties
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
anth: han verkar också vara en något opålitlig typ :p Får se om han kan leverera på den här kickstartern.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Björn Wärmedal;n178368 said:
anth: han verkar också vara en något opålitlig typ :p Får se om han kan leverera på den här kickstartern.

Det är inte Mr. Siembieda som ligger bakom kickstartern utan Pinnacle Entertainment (de som gör Savage Worlds) så vitt jag förstått...

/A
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Rifts är ren mashup i settingen, med att som är Koolt(tm) slängt in utan hejd. Reglerna är en variant av Kevins fantasyspel som startade som ett hack av AD&D. De är meckiga, old school och många tycker de suger.

Kickstartern är alltså för att porta världen och stämmningen till Savage Worlds, som är ett mycket smidigt och snabbspelat system. Kampanjen drivs av Pinnacle Inc som ger ut Savage Worlds, så Kevin och Palladium har inget med den att göra. Pinnacle har tidigare kört liknande kampanjer i hamn med panache och jag har redan gett dem pengar i de sammanhangen och fått en mycket positiv bild av dem. Tyvärr verkar inte det ekonomiskt så bra den här gången, men det är USPS och inte Pinnacle som ligger bakom det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Oh!

Rifts var ett av de två första rollspel jag köpte. Det var det och In Nomine jag köpte under en av de magiska besöken på SF-bokhandeln som för mig var hela syftet med familjens årliga semesterresor till Stockholm. In Nomine formade mitt spelande på en massa olika sätt de nästkommande åren, men Rifts gjorde mindre intryck. Kanske för att jag just då inte visste att uppskatta gonzo. Jag tyckte att det kändes oseriöst och svårt att ta på allvar. Det tycker jag väl i och för sig fortfarande, men jag kan inte låta bli att tycka om det ändå. Eller, världen åtminstone. Systemet har ju alltid varit bajs. Men världen är ändå förhållandevis sammanhängande och vettig givet att cybernetiskt förstärkta dinosaurier, vampyrer, aliens, turtles, Skynet, nazister, magi och atlantis stoppats in huller om buller... Eller nej, inte huller om buller. Det är nog det jag gillar, att det finns en metod i galenskapen.

Hursomhelst, jäkligt intressant projekt. Jag har hört mycket märkligt om Siembeda, men det här verkar ju iaf relativt pålitligt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Så är det ingen som vill backa projektet tillsammans? Det kommer kosta mig $70-$90 *i frakt* och jag skulle gärna splitta det...
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag backade på PDF-nivån 45$. Pinnacle gör bra prylar.

Har de inte UE-frakt? Jag har för mig det stod något om att de var ett EU-friendly project.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Jävligt kass timing. Hade gärna backat på en halvhög nivå; Rifts var trots allt ett av de två första rollspel jag köpte, men tyvärr - inga pengar till sådan lyx just nu. Så jag får köpa senare.
 
Top