Nya tonåringar till Skördefloden

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Hejsan! Jag lusläser Things from the flood/Skördefloden och funderar på om de olika typerna täcker de stereotyper jag själv hade/minns om min tid som liten skit på 90-talet tidigt 2000-tal. Jag kommer till slutsatsen att det saknas en och annan stereotyp.

För de som inte är med i svängarna så spelar man tonåringar i Sverige/USA någon gång mellan 1995-2005, typ (även om spelets fokus ligger på 90-talet). När man gör sin karaktär så väljer man en typ av ungdom. Eftersom jag kör på engelska kommer jag lista typerna på engelska.

Teens: Jock, Street kid, Raver, Hacker, Motorhead, Seeker, Rocker, Snob, Party animal, Lone wolf.

Spelet har följande skills: Sneak, Force, Move, Tinker, Program, Calculate, Contact, Charm, Lead, Investigate, Comprehend, Empathize.

Alla typer får tre stycken key skills som de har möjlighet att vara extra bra på från spelets start. Tex får Jock: Force, Move och Lead. Alla skills är dock tillgängliga för alla karaktärer, oavsett vilken typ man väljer så att göra en ny klass betyder bara i praktiken att man behöver välja tre stycken key skills. Att klasser har liknande skills är inte ett problem, flera av klasserna delar redan 2 av 3 möjliga skills (motorhead och raver har både två Tinker och Charm, tex).

Saknar ni några arketyper här? Vad har ni för förslag?

Den som jag kommer att tänka på först och främst är egentligen Plugghäst/Valedictorian/-arketypen. En lämplig skill-setup vore typ Comprehend, Investigate och Calculate.

En annan tanke är nörden, men risken finns att den ligger alltför nära Hacker (även om inte alla nördar nödvändigtvis är datornördar).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nån som vet varför man valt att använda sig av termen motorhead då motorhead är engelsk slang för tjackskalle alltså nån som har en kärlek till amfetamin .

En bättre term borde varit gearhead eller greasemonkey alltså nån som är intresserad av bilar och motorer .
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hejsan! Jag lusläser Things from the flood/Skördefloden och funderar på om de olika typerna täcker de stereotyper jag själv hade/minns om min tid som liten skit på 90-talet tidigt 2000-tal. Jag kommer till slutsatsen att det saknas en och annan stereotyp.

För de som inte är med i svängarna så spelar man tonåringar i Sverige/USA någon gång mellan 1995-2005, typ (även om spelets fokus ligger på 90-talet). När man gör sin karaktär så väljer man en typ av ungdom. Eftersom jag kör på engelska kommer jag lista typerna på engelska.

Teens: Jock, Street kid, Raver, Hacker, Motorhead, Seeker, Rocker, Snob, Party animal, Lone wolf.

Spelet har följande skills: Sneak, Force, Move, Tinker, Program, Calculate, Contact, Charm, Lead, Investigate, Comprehend, Empathize.

Alla typer får tre stycken key skills som de har möjlighet att vara extra bra på från spelets start. Tex får Jock: Force, Move och Lead. Alla skills är dock tillgängliga för alla karaktärer, oavsett vilken typ man väljer så att göra en ny klass betyder bara i praktiken att man behöver välja tre stycken key skills. Att klasser har liknande skills är inte ett problem, flera av klasserna delar redan 2 av 3 möjliga skills (motorhead och raver har både två Tinker och Charm, tex).

Saknar ni några arketyper här? Vad har ni för förslag?

Den som jag kommer att tänka på först och främst är egentligen Plugghäst/Valedictorian/-arketypen. En lämplig skill-setup vore typ Comprehend, Investigate och Calculate.

En annan tanke är nörden, men risken finns att den ligger alltför nära Hacker (även om inte alla nördar nödvändigtvis är datornördar).
Tror man kan ta de från Varselklotet rakt av, skulle ju vara arketyper som inte överlappade spelen emellan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Extremt enkel och snygg lösning. Tack!
Det blev ju på ett sätt lite märkligt med att Flodskörden både skulle vara en kampanj och ett eget spel, vilket skapade sånt här, att arketyperna inte fick överlappa.

Angående Motorhead, så vet jag faktiskt inte. Jag skrev Varselklotet på engelska, men Flodskörden på svenska, så det är inte jag som översatt ordet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Genom lite googling fick jag svaret på min egna fråga

Motorhead
"US, Canada, slang) A car, truck, or motorcycle enthusiast. (UK, slang) A heavy user of amphetamines"

Det har olika innebörd i brittisk engelska och amerikansk engelska .
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Genom lite googling fick jag svaret på min egna fråga

Motorhead
"US, Canada, slang) A car, truck, or motorcycle enthusiast. (UK, slang) A heavy user of amphetamines"

Det har olika innebörd i brittisk engelska och amerikansk engelska .
Min grupp är delvis från UK så jag kör på Gearhead istället :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min grupp är delvis från UK så jag kör på Gearhead istället :D
Enda anledningen till att jag visste att motorhead är slang för tjackis är för att jag gillar bandet Motörhead och att Lemmy i nån intervju sa att motorhead är slang för tjackis 😃.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
Genom lite googling fick jag svaret på min egna fråga

Motorhead
"US, Canada, slang) A car, truck, or motorcycle enthusiast. (UK, slang) A heavy user of amphetamines"

Det har olika innebörd i brittisk engelska och amerikansk engelska .
Jag vill minnas att det åtminstone i amerikansk slang kan betyda "bildåre" / "fartdåre" också. Det är väl där länken till amfetamin kan komma in då bådadera kan kopplas till en synonym som "speedfreak".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
När jag ändå har en tråd uppe: Är det någon som vet var man kan ladda ned Things from the flood-kartan till Boulder City? Jag hittar bara Things from the loop-kartan och den saknar alla översvämningar. Jag har den i fysiskt format, men tycker om att ha kartor, bilder, etc. digitalt när jag spelar.
 
Top