Nekromanti Nya Övertag

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Några fördelar från mina husregler Eon III konverterade till Övertag för Eon IV

Ytterligare Övertag
Manövrera (1). Du för striden i en riktning du önskar. Platsen för striden flyttas upp till fem meter i valfri riktning men era positioner (hur ni är vända) är desamma. Kostar ett Övertag extra för varje motståndare utöver den första du är i närstrid med. (Bara närstrid.)

Våghals (3). Utan att någon av dina motståndare hinner reagera har du klarat av en vågad manöver, till exempel bytt plats med en motståndare som blockerade en dörr eller plockat på dig ett föremål i närheten eller från din motståndare (du måste veta att motståndaren har föremålet). (Bara närstrid.)

Fälla/knuffa omkull (1 per påbörjad 2T6 Kroppsbyggnad hos motståndaren). Du får omkull din motståndare som har -1T6 på sina handlingar fram till slutet av personens nästa fas och hen får inte välja sidohandlingen Förflytta sig innan hen är på benen igen. (Bara närstrid.)

Uppföljande anfall/bryta ned försvar (1). Du bygger upp ett momentum och om du är anfallare i nästa runda och lyckas med anfallet har du ett extra Övertag i den attacken. (Bara närstrid.)
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Fler sätt att använda övertag uppskattas.

Dock verkar den sista lite underlig. Den kostar 1 övertag och har chansen att ge 1 övertag i nästa runda, vilket låter som en dålig affär utan någon egentlig fördel. Du skyfflar bara över 1 övertag till nästkommande runda med risk att förlora den. Kanske 2 övertag i nästa runda för att göra risken värd detta eller kanske +2 eller +1T6 på anfall i nästa runda om det lyckas?
Phelan said:
Jag tänker att du vet egentligen om du är anfallare - som jag tolkar vet du om motståndaren gjort normalt försvar, defensivt eller kontring innan du väljer dina Övertag. (I Eon III gav den nog mer punch, men där var du aldrig säker på VINIT-slaget i början av rundan efter.) Gör man Snabbt anfall nästa runda kan man nästan räkna med att få använda den. 2 Övertag känns mycket, hellre +2T6 på anfallet i så fall (POTENTIELLT värt 2+ Övertag, men inte garanterat).
konami_code said:
Jag tycker att det, ytligt, verkar vara en riktigt intressant risk reward mekanik. Jag antar (anser) att övertag har en tilltagande marginalnytta varför det kan vara intressant att riskera att helt bli av med ett övertag för att istället få chansen att använda det tillsammans med andra. T.ex. du vill ha den där rustningsglipan men vet att du inte kommer att få de övertag som krävs och väljer då att spara ett från en runda till en annan...med risken att förlora det.
konami_code said:
Och jag tycker inte att man "nästan kan räkna med det" om man gör ett snabbt anfall. Dels gör man det ju då man finner det det svårt att samla på sig många övertag och dels då motståndaren mycket väl kan välja defensiv strategi.
Phelan said:
Jag tänker mig att motståndaren inte ska veta om att jag väljer Uppföljande anfall, för då blir Defensivt försvar givet val i den följande rundan. Det kan ju väljas ändå, men...
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Gillar dessa övertag skarpt : ) Funderar om inte Våghals bör kosta 2 övertag istället för 3 dock, annars får man jämföra den med saker som rustningsglipa eller avväpna, som ofta kan resultera i att man vinner mot sin motståndare. Tycker det är en rolig förmåga, och den skulle se mer användning för 2.
Phelan said:
Tack!

Våghals för 2? Kanske, ett alternativ jag funderad på är att göra den 1 billigare om man som mest har vapen i en hand (mer utrymme för bus), men då är man i alla fall till knäna i detaljträsket och alla gillar inte gyttja!
Brynhold said:
Ja, det låter som en idé, logiskt och enkelt, tycker inte det skulle vara för detaljerat. Har man mängder av specialförmågor på olika vapen så känns inte det som om det vore för jobbigt att tänka på.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jag gillar dessa! Inte så mycket våghals och lämnar det där hän och kommenterar resterande, uppfölja kommenterar jag separat och fortsätter här med:

1) Fälla. Jag har själv spånat på den och den är väl tänkt att vara med i en uppdaterad version. Min tanke är dock som följer
Fälla, 3 övertag -1 om man kommer springande in i strid (tackling). -1 om man attackerar med sköld (sköldstöt) och -1 om man använder ett fällande vapen (tänker mig typ, trästav). Det senare är kanske inte helt realistiskt men något som mina spelare historiskt har gillat att försöka sig på så...why not? Annars faller man som du föreslår och jag har inte direkt tänkt på någon kroppsbyggnads modifikation. Men varför inte? Det bästa läget blir om man kommer springande in med skölden först, då kostar detta bara 1 övertag, men då slår man också skadan med sin sköld.

2) Manövrera, varför mäta det i meter? Eon IV-systemet bygger inte på meter, ett kort avstånd snarare? Eller tänker du att man rör sig inom detta avstånd och därför väljer metertänket?
Phelan said:
1) Kroppsbyggnadsmodifikationen är för nåt Big Marco sa i en annan tråd, där han föreslog att målet skulle få slå save mot Kroppsbyggnad för att inte falla. Jag tycker inte att konsekvensen av Falla är så dramatisk att det kräver ett extra slag som tar tid att slå, men att ställa kostnaden för Övertaget mot Kroppsbyggnad gör att det är lättare att fälla en missla än en grendel.
Phelan said:
2) Det inbördes avståndet är detsamma (involverad i närstrid), fem meter ger en referens på vart man kan komma om man slåss där det finns olika terräng och objekt som kan påverka (pressa fienden bort från porten, retirera in i köket eller vadsom). (Som parentes är jag inte helt säker på hur/om jag ska använda Eon IVs avståndssystem rätt av, det har en charmig enkelhet men en del inneboende konstigheter som flera illustrerat.)
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
1) Jo, jag såg det också. Jag håller la egentligen med om att det är lämpligt och jag tycker liksom du att ett extra slag vore överflödigt. Jag har inte hunnit tänka på det ännu bara :). Men en enkel ide vore att det fungerar enbart på varelser som har max 2T6 kroppsbyggnad högre än du själv eller något sådant.

2) Då förstår jag! En sak jag då funderar på, hur ofta är det relevant? När man vill plocka upp något! Men saker som flyger ligger oftast på kort avstånd...När man vill knuffa någon i ofördelaktig position! Men löser inte tillbakaknuffad det rätt bra i de flesta fall? Hur har du tänkt att det skulle användas? Jag har använt det här med manövrera, "flytta strider" i Eon III och iden ligger mig nära. Kan du ge några exempel på när manövrera vore rolig/lämplig/strategisk att använda? För oss som gillar Eon IV-avstånd så kan man la helt enkelt säga att man flyttar striden INOM radien kort, så det funkar nog där också, kanske? Men till sist är jag nog ändå inne på att att man flyttar hela striden ett avstånd. Får jag sno ditt namn om jag i mitt spel bestämmer mig för att införa en sådan regel? :)
Phelan said:
2) Tillbakaknuffad är ju bara ett visst resultat på Allvarlig skadetabell nu, inte som i Eon III där det kunde komma pga högt skadeslag. Att ha liknande som Övertag gör det valbart.

Sno namnet du, det mesta jag gör är ändå stulet nånstans och så skruvat på. I´m a tinkerer, not an inventor för att göra en referens till TSRs Marvel Super Heroes RPG.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Sant! Tillbakaknuffad lär inte hända så ofta och ett substitut kan vara relevant.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vi gjorde en modifikation på rustningsglipa under vårt rollspelsmöte då vi tyckte att den verkade lite väl OP.

2 Övertag så halverar du (avrunda nedåt) rustningsvärdet hos din motståndare.
4 Övertag så ignorerar du det helt.
konami_code said:
Det är kanske bra ur en balanssynpunkt men känns lite konstigt ändå. Hittar man en glipa så hittar man ju en glipa och går därmed igenom i varje fall hela den burna rustningen, eller? Fast två övertag är kanske en svag punkt eller så?
Mundo said:
Tanken var att det skulle representera en svag punkt snarare än ett hål, ja.
Vincir said:
Tycker om den här regeln, men en annan tanke hade kanske varit att för 2 Övertag antingen ignorera rustningen eller grundrustningen, och för 4 Övertag kunna ignorera båda...
Mundo said:
Rätt lätt val isåfall Vincir när man slåss mot människor med ringbrynja!
Men det hade nog fungerat bra mot troll, hyggelmonster och liknande.
 
Top