Ny tv/skärm

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Min 42" LG 1080p IPS-skärm, som jag använt för att sitta i soffan o kolla på youtube/spela datorspel/chatta, dog just. Har ni några tips på skärmar i liknande storlek o upplösning? 1080p är att föredra - då funkar windows UI på både denna skärm o skrivbordsskärmen, och datorn orkar dra de spel jag brukar spela. TV-funktioner behövs inte, det är en datorskärm o inget annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Nu är jag glad amatör på hela det här området, men mitt tipps är att undvika allt vad "smart screens" heter. Jag har nån sån och det är ett jäkla tjatande om att jag ska göra saker och folk jag inte känner som försöker ansluta sina telefoner till den.

Skaffa en så dum skärm som det bara går!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Nu är jag glad amatör på hela det här området, men mitt tipps är att undvika allt vad "smart screens" heter. Jag har nån sån och det är ett jäkla tjatande om att jag ska göra saker och folk jag inte känner som försöker ansluta sina telefoner till den.

Skaffa en så dum skärm som det bara går!
Ja det är jag helt klart inne på! Skärm-skärm och inget annat. Blir antagligen en signage IPS från LG igen. Visar sig att det finns en affär med juste priser i stan som har sånt, så..
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Om du hittar en så stor skärm med så låg upplösning, så go for it. Men tänk på att 4K (dvs 2160p) kan man dela jämnt med 1080p, så du kan köra 1080p-material utan problem på en 4K-skärm. Och Windows UI är bara att ställa in på 200% skalning så blir storleken på saker samma som innan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Om du hittar en så stor skärm med så låg upplösning, så go for it. Men tänk på att 4K (dvs 2160p) kan man dela jämnt med 1080p, så du kan köra 1080p-material utan problem på en 4K-skärm. Och Windows UI är bara att ställa in på 200% skalning så blir storleken på saker samma som innan.
Ja, det där spelar ju ingen roll. Bara att välja rätt upplösning. Däremot vet jag inte om skärm eller tv är att föredra. Det känns som att det borde gå att få bättre tv än skärm för samma pengar när man ska upp på så stor skärm/ ner till liten tv.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Ja, överlag så har TV-apparater mycket bättre bild än datorskärmar (som är skärmvärldens bottenskrap). Om man spelar mycket kanske man vill kolla upp att TV:n har tillräckligt låg input lag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det blev en 43" LG signage monitor på 1080p.

Och såklart det funkar att skala windows! Det är bara lite störigt att skala om windows när man byter mellan 1080p-skärmen och 4k-skärmen, vilket jag gör några gånger om dagen. Så enklare med 1080p på båda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Och såklart det funkar att skala windows! Det är bara lite störigt att skala om windows när man byter mellan 1080p-skärmen och 4k-skärmen, vilket jag gör några gånger om dagen. Så enklare med 1080p på båda.
Jag vet inte vilken windowsversion du har, men åtminstone i W11 (och, tror jag, W10) så kan man ha separat skalning per skärm. Jag har 2st vanliga och en 4K, och jag drar fönster mellan dem hyfsat obehindrat. Och fönstren ändrar sin skalning beroende på vilken skärm de är på.

Jag misstänker att det kan göras per automatik även om man har två olika skärmar man byter helt mellan?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Det blev en 43" LG signage monitor på 1080p.

Och såklart det funkar att skala windows! Det är bara lite störigt att skala om windows när man byter mellan 1080p-skärmen och 4k-skärmen, vilket jag gör några gånger om dagen. Så enklare med 1080p på båda.
Bara som info så skalar Windows per skärm, så man kan ha ena på 100% och den andra på 200%

Edit: 🥷
 
Top