Ny tv-serie med He-Man

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har någon sett vad som framställdes som en ny He-Man serie på Netflix?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har någon sett vad som framställdes som en ny He-Man serie på Netflix?
Har inte sett den själv men har läst att den eller rättare sagt Kevin Smith fick kritik av vissa fans för att serien är för PK . Det verkar vara samma typ av kritik som riktades mot Mad Max fury road att den manlige huvudrollen fått åka baksätespassagerare för sin starka coola kvinnliga counterpart. Kritiken verkar riktas på att serien heter he man och sålunda bör fokusera på he man men ist fokuserar på tela
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har inte sett den själv men har läst att den eller rättare sagt Kevin Smith fick kritik av vissa fans för att serien är för PK . Det verkar vara samma typ av kritik som riktades mot Mad Max fury road att den manlige huvudrollen fått åka baksätespassagerare för sin starka coola kvinnliga counterpart. Kritiken verkar riktas på att serien heter he man och sålunda bör fokusera på he man men ist fokuserar på tela
Som jag förstår det är He-Man knappt med alls. Känns ängsligt och som falsk marknadsföring.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag flyttade tråden från filmklubben, eftersom en tv-serie med He-Man inte är en film.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som jag förstår det är He-Man knappt med alls. Känns ängsligt och som falsk marknadsföring.
Då jag inte sett serien själv så har jag svårt att avgöra om det är saklig kritik eller bara massa missnöjda fans som är arga för att dom inte får sin 80-tals he man i pälskalsong.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Serien heter Masters of the Universe: Relevations och inte He-man.

Han dör i första avsnittet

Det är lite som om Zack Snyder skulle göra Stålma... åh...
Följande är saxat ifrån MovieZine.se


Till sajten Variety säger Kevin Smith att kritiken är överdriven.

- Jag ser människor på nätet säga "hörru, de vill göra sig av med He-Man". Liksom, tror du verkligen att Mattel Television, som anställde mig och betalade pengar till mig, ville göra en j*vla "Masters of the Universe"-serie utan He-Man? Väx upp, för f*an. Det sprängde verkligen min hjärna, att det finns folk som tror att jag lurats.

Detta torde ju således betyda att he man inte dör och att han kommer att bli ett återkommande inslag i serien eller ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Detta torde ju således betyda att he man inte dör och att han kommer att bli ett återkommande inslag i serien eller?
Det är en del flashbacks med honom och så återuppstår han i sista avsnittet samtidigt som han blir (dödligt?) sårad.

Serien i sig är väl OK. Har precis kollat på tre säsonger av She-Ra och den har mer sedelärande saker. Relevations är tuffa typer med något personligt besvärande som de försöker överkomma och så musik som låter som Carola-låtar man lagt ett rock-filter över.

Har inte kollat på några andra serier från den världen än just dessa två.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
För lite utförligare förklaring av vad som händer med honom:
He-Man dör i avsnitt ett, återkallas från de döda i avsnitt fem, varpå han sedan blir nedstucken av Skeletor med ett ovisst öde -- men att han skulle dö permanent känns osannolikt. Så snarare serietidningsdöd, ja.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Såg första säsongen (?) igår, fem avsnitt.

Tyckte hantverket var kanonbra och omtolkningarna roliga och smarta. Fullt med fräna grejer och jag gillade verkligen hur de vågat ta ut svängarna, och lät andra figurer glänsa. Förutom Teela som är omtalat i fokus så får bland annat Duncan och Evil-Lyn massor av kvalitativ screen time.

Bra början, kanske kan mäta sig hyggligt med nya She-Ra (som är typ kanonbra) i slutändan!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
För att ytterligare spekulera kring de val som har gjorts:
Jag har förstått att den gamla seriens författare hade bekymmer med att He-Man helt enkelt var för mäktig. När han dök upp var det tack och godnatt för skurkarna. Skeletor blev också allt mer av ett skämt eftersom han aldrig lyckades (detta nämner också hans före detta henchmen i serien -- de började tröttna på att jobba för någon som aldrig vann). De fem släppta episoderna slutar nu på en cliffhanger där Skeletor fått He-Mans svärd, vilket både uppgraderat honom som ett hot och gjort att prins Adam antagligen kommer få lära sig att tuffa till sig även utan svärdet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
He-Man figurerar väldigt flitigt i trailern. Antar att man ville göra ett woke pk-spektakel men vet att det enda sättet att få folk att titta på det är att lura dem att det är en He-Man serie
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag ska helt klart se till att prioritera nya MOTU i listan med serier jag ska se.

Nya She-Ra var ju helt fantastisk, och nu när internets alla anti-sjw-töntar går upp i falsett över den här serien också (review-bombing t.ex. är så sjukt barnsligt) så utgår jag från att den är bra. Det brukar ju vara så.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Jag ska helt klart se till att prioritera nya MOTU i listan med serier jag ska se.
Jag höll på att skrika på dig igår när jag såg avsnitt två! Jag tror du kommer gilla några grejer där minst lika mycket som jag gjorde. 😃
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Gillade den. Svinbra animation och gillar hur de liksom gav tid till karaktärerna att utvecklas över tid i följetong snarare än fristående leksaksreklamer så som gamla serien mest kändes som (nu är jag född på 90-talet men ändå sett en del he-man). Är spänd på att få se hur det slutar :)

nu när internets alla anti-sjw-töntar går upp i falsett över den här serien också (review-bombing t.ex. är så sjukt barnsligt) så utgår jag från att den är bra. Det brukar ju vara så.
Den beskrivningen ringar verkligen in min känsla. Var fan svårt att hitta reviews eller kommentarsvideor på YouTube som inte var av typen "Kevin Smith destroyed my childhood with SJW-bullshit". Kollar man på vad målet tycks ha varit för serien så var det ju att höja konsekvenser och spänning, vilket jag tycker de lyckats med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
"Kevin Smith destroyed my childhood with SJW-bullshit".
Jag undrar hur många av de där grottrollen som faktiskt suttit sig och försökt kolla på originalserien nyligen? Den är inte jättebra. Rätt usel, rentav. Jag gillar estetiken i MOTU, jag gillar designen på många av karaktärerna, men den tecknade serien har verkligen inte åldrats väl (till och med värre än Transformers)… Om nu Kevin Smith lyckats ta detta original och göra något vettigt av det så är det bara att gratulera.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Var ett stort fan av oroginal MoTU och då främst He-Man när jag var barn. Original MoTU kan bara uppfattas som bra idag om jag har på mig mina mest nostalgiska glasögon.

Med det sagt så är det uppenbart att Kevin Smith ljög om vad serien skulle handla om. Jag har följt allt som han har sagt om nya MoTU i ungefär ett år och mycket av det han lovade var helt enkelt inte sant. Så att säga att alla missnöjda fans är missogyna grottmonster är en grov förenkling och faktiskt en rejäl omskrivning av sanningen.

Finns det missogyna grottmonster som bashat den nya serien? Förmodligen, men de flesta som jag sett uttalat sig negativt har gjort det för att Kevin Smith upprepade gånger har ljugit och vilselett de fans han sen önskar skall gilla och faktiskt se serien. Dessutom har Kevin Smith gått i kamp mot en stor del av sin fanbase och kallat dem rätt grova saker, samma fanbase som förmodas vilja köpa all merchandise som skapats runt serien. Inte ett speciellt smart beslut.

Vad tycker jag själv då om serien? Väldigt snygg tecknad serie som garanterat har en bättre och mer spännande handling än originalserien. Men den levererar inte något av vad Kevin Smith själv lovade dyrt och heligt både långt innan och kort innan serien släpptes. Så förväntar man sig He-Man så kommer man bli besviken och det spelar ingen roll om serien heter MoTU om det har utlovats att He-Man skall utgöra fokus och sen faktiskt inte gör det. Hade Kevin Smith från början sagt att serien kommer fokusera på andra karaktärer men He-Man fortfarande kommer vara viktig, så är jag säker på att fansen skulle tagit det annorlunda.

Så till alla som gillar att kasta sten, tänk efter innan ni skapar extremt enkla förklaringsmodeller där alla som kritiserar en serie per automatik också är kvinnohatande grottmänniskor. Det blir extremt polariserande och omöjligt att hålla en dialog om något om en individ automatiskt får bära massa åsikter de egentligen inte har bara för att de ogillar en serie där anledningarna till ogillandet faktiskt kan ha väldigt många olika förklaringar.
 
Status
Not open for further replies.
Top