Nekromanti Ny teknik

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag tar och återupplivar en gammal teknik och döper om den och modifierar den lite.

Snabb försvar*: Personen är tränade att vara kvick med sitt vapen i strid och får därför ingen svårighetsökning vid försvar mot snabba anfall (frivillig regel)

Den är mest till för dom som vill spetsa sin stridskonst lite ytterligare för att passa karaktären samt för dom som tycker om att använda typ 99% av dom frivilliga reglerna.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Min reviderade version av Kvickt anfall/försvar

Kvickt anfall
Du kan istället för ett snabbt anfall välja att göra ett mycket snabbt och snärtigt, ett så kallat "kvickt anfall". Svårigheten för att pararera detta är i grund Ob5T6. Skadan räknas dels som för ett snabbt anfall (dvs. -Ob1T6) och halveras senare ytterligare (dvs. x0.5).
I övrigt räknas atacken som om den vore snabb (dvs. exempelvis vad beträffar svårighet i nästa runda när det gäller VINIT).

Kvickt försvar
Du är tränad att parera just blixtsnabba och snärtiga anfall. Du får därför inga ytterligare svårighetsökningar vad beträffar varken "snabba" eller "kvicka" anfall.

Påstår inte att tekniken är särkilt balanserad eller ens välgenomtänkt men den utgör ett alternativ för de som gillade tanken på "kvickt anfall/försvar" men som inte kände för att slå en massa extra tärningar i form av extra handlingarna dessa gav.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Min reviderade version av Kvickt anfall/försva

En bra attack i dueller till första blod.
Skiljer ut eliten från vanliga vapensvingare.
 
Top