Nekromanti Ny dator - tips?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Min laptop börjar bli lite degig. Jag lutar mot att det är bättre att jag börjar leta efter en ny redan nu när den fortfarande är i livet, än måste panikköpa en när den kraschat för sista gången.
Mitt dilemma är dock som följer:
Jag har i dagsläget en laptop och jag uppskattar den mobilitet som laptopen ger mig, jag kan sitta vid köksbordet eller i soffan, oavsett har jag tillgång till bilder på katter och ostburgare.
Men, jag avskyr, fullkomligt avskyr laptopens tangentbord. Det är en plåga att skriva på. Helst skulle jag ha ett mekaniskt tangentbord (Das Keyboard eller Unicomp). Men att koppla in det i en laptop tar omedelbart den flexibilitet som är laptopens starka kort. Alltså en stationär dator. Men då är det adjö flexibilitet, jag är fast vid ett bord (sweet sweet soffa). Hur fan löser jag problemet, mekaniskt keyboard men med mobiltitet inom lägenheten?


Storuggla, katten kräver magplats vid internetsurf
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad har du för laptop nu?
Lenova Thinkpads brukar ha en rätt mekaniskt oldschool-känsla. I alla fall hade de det tills nyligen (köpte min senaste för 4 år sen).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vad har du för laptop nu?"

Sony Vaio VPCF12M1E. Har skött sig helt okej och jag är endast missnöjd med tangentbordet, men nu har den börjat visa tecken på att den kanske borde uppsöka företagshälsovården och sedan bli sjukskriven...


Storuggla, dags för en sång
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vad använder du laptopen till, och vad får den kosta?"

Internet, Crusader Kings 2, internet, Hearts of Iron 3, internet, Close Combat Panzers in the Fog, internet. Ungefär.


Storuggla, I den ordningen
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
jag löser det här genom att ha en datorhörna med tangentbord, mus, skärm , mikrofon, backupdiskarna och all sån jazz där jag kopplar in laptopen när jag ska typ spela "på riktigt" eller jobba eller nått sånt.

Spelen du kör verkar ju inte direkt kräva ett grafikkort, men jag har faktiskt inge som helst aning om ifall HD4000 duger eller om du behöver något med en riktig gpu i.

Välj nått med ssd disk, så att du kan starta datorn snabbt. Det blir man glad av.



edit: skrev en till post, i den gamla posten, sen kom jag på att jag hade fel och tog bort allt igen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Nu vet jag inte vad du har för budget, men Asus nya Zenbooks har sköna tgb - jag skriver rollspel på ett. Och spelar monstret Civ5 utan problem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nu vet jag inte vad du har för budget, men Asus nya Zenbooks har sköna tgb - jag skriver rollspel på ett. Och spelar monstret Civ5 utan problem."

De är inte för svampiga då? Som laptoptangentbord brukar vara, ingen känsla av att man skriver och man måste hamra på dem hela tiden. Tacka vet jag modell M...


Storuggla, klickfetischist
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Storuggla said:
Men, jag avskyr, fullkomligt avskyr laptopens tangentbord. Det är en plåga att skriva på. Helst skulle jag ha ett mekaniskt tangentbord (Das Keyboard eller Unicomp). Men att koppla in det i en laptop tar omedelbart den flexibilitet som är laptopens starka kort. Alltså en stationär dator. Men då är det adjö flexibilitet, jag är fast vid ett bord (sweet sweet soffa). Hur fan löser jag problemet, mekaniskt keyboard men med mobiltitet inom lägenheten?
Jag tror inte att det finns någon riktigt bra lösning här, eftersom laptops dessutom är extremt oergonomiska i sig själva (antingen hamnar händerna oergonomiskt eller nacken).

Jag upplever att flexibiliteten blir ganska bra med en schysst trådlös mus och ett trådlöst tangentbord, men det funkar ju sämre om man känner för att förstöra nacken genom att sitta med hela datorn i knät. Däremot kan man ju ställa datorn på soffbordet till exempel och ha bara tangentbordet i knät. Det finns tangentbord med touchpad på, dessutom. Fast då hamnar ju tyvärr skärmen en bra bit bort istället...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Precis, hur jag än gör måste jag göra avkall på något. Antingen att sitta i soffan och kunna se skärmen, eller kunna skriva bekvämt. Pest eller kolera. :/


Storuggla, kan ingen uppfinna ett trådlöst mekaniskt tangentbord
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Har du en TV?

Jacka in datorn där och sitt i soffan med skönt tangentbord i knät och se bilden på skärmen några meter bort?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det skulle teoretiskt kunna fungera, tror jag. Ställ laptopen vid tvn, koppla in den, använd magi för att få det att fungera och sedan en förlängningssladd till tangenbordet. Hmm. Värt att kontemplera.


Storuggla, när kommer mannen med dörren
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Bucking Spring eller Cherry MX Blå, kanske Brun om jag är på det humöret.


Storuggla, ingen jävel ska sova när jag skriver
 
Top