Ny dator igen, stationär

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Efter senaste uppdateringen av Photoshop visade det sig att min gamla arbetshäst inte längre håller måttet. Så, jag behöver nu en ny jobbdator. Behov/program jag jobbar med:
  • Adobe Suite, rätt tunga filer emellanåt (huvudsakligen)
  • CAD, SolidWorks (numera rätt sporadiskt)
  • Rendering, MaxwellRender (numera ännu mer sporadiskt)
  • Inget hopplock som jag själv ska fixa med
Så, vad behöver jag? Jag har kollat kravspec hos Adobe, men när detta sedan ska översättas till en fysisk dator så blir det lite knivigt för mig. Behöver konkreta tips! :) Budget? Jag vet inte ens vad de kostar men 20-30 000?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Orkar inte lära mig Mac :)
Programmen är ju likadana, så det är ju inte nån skillnad så. Det enda är att du har dina program nere i mitten i stället för nån annanstans.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det bli absolut inga 20-30000 för att din dator ska fixa photoshop med råge. De billigaste korten i Nvidias och Radeons nya serier fixar det lätt och är väldigt prisvärda.

1. 8 core intel i7 processor (liksom, alla 6+ core processorer funkar)
2. 32 GB ram med okej latens. CL16 funkar även om lägre är bättre. 16GB funkar men låt oss köra lite overkill så behöver du inte uppgradera den närmast tiden. Kanske inte inom 10 år men vem vet.
3. NVIDIA 3060 eller 3070. 3070 har mycket mer kräm, men all kräm här är overkill. Det du bör sikta på är rejält med minne. 8GB är bra, men 12 är bättre just för att vissa saker med rendering älskar mycket grafikminne.
4. En SSD hårddisk. 500 GB för att hantera windowsbloat utan kompromisser, mer om du har program som du vill ladda snabbt. Antingen en större disk för att lagra skit på, eller en andra disk av klassisk modell (SSD diskar är supersnabba på att läsa. Men repetitivt lagra/läsa sliter mer än på en gammaldags disk. Även om de flesta moderna diskar inte kommer att slitas upp inom de närmaste åren)
5. Ett moderkort som fixar alla de här grejerna plus kylare (inget fancy. Tyst är nog bättre än mycket krut) och ett kraftaggregat på 750W

Butiker som komplett eller inet kan sätta ihop en sådan här dator för cirka 16-18000. För jag gissar att din skärm och keyboard fortfarande funkar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
+1 för Komplett.se.

Vet inte hur de står sig prismässigt, men det var väldigt smidigt. Jag tog en av deras speldatorer och valde till lite extrapryttlar (mer RAM, extra hårddisk, bättre nätverkskort). De satte ihop allting och installerade allt som behövde installeras och skickade hem den till mig med hemleverans.

Jag behövde bara plocka upp den ur lådan, plocka ut det stötdämpande materialet de fyllt den med (Som en kudde med skum), plugga in skärm, tangetbord och ström och starta upp den.
 
Top