Nekromanti Ny bloggpost - Vapen, massor med vapen

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Låter väldigt trevligt. Såg att ni skrev något om "stridstaktiker" men har inte tid för tillfället å leta igenom hela bloggen efter det inlägget, så tänkte bara fråga. Är stridstaktiker de nya stridskonsterna, eller är det något annat? Om det är något annat, hur ska vi vapenmästare göra med alla stridskonster vi samlat på oss, kommer de kunna konverteras?

Kommer vissa vapen ha egna allternativ som inget annat svärd kan göra när man får övertag? tänker tex på tirakiska månklingan eller sågsvärdet. Eller varför inte något kedjevapen osv.

Och av ren nyfikenhet, vad/om kommer kraggsvärdet att ha för egenskap? : D ja menar, vem har inte det som favoritsvärd
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
ja menar, vem har inte det som favoritsvärd
Du menar det där tillplattade och slipade spettet?
Finns det verkligen folk som ha det som favoritsvärd?
Det är ju otympligt, bräckligt och allmänt megastort med två slipade sidor och en udd, nej inte en spets, en vass udd :gremtongue:

Å andra sidan är det lite kaxigt :gremgrin:

/Poseur
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Det är inte många som vet detta, men det är inte så att eiren kvinnorna endast vill para sig en gång om året, det är så att kragg männen endast kan ha tankarna runt sina älskade skapelser, så långt tillbaka i tiden vart de tvugna att instifta en lag att kraggmännen vart tvugna att ta sig till eiren minst en gång om året, så inte deras folk skulle dö ut.

Säger dig detta något om hur awesome svärdet är? :gremtongue: Ett svärd som nästan utrotade en ras utan att ens svingas...

/edit Ps. Det vart enromt blodiga strider för att ens inräta den lagen
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Virvelmoln said:
Låter väldigt trevligt. Såg att ni skrev något om "stridstaktiker" men har inte tid för tillfället å leta igenom hela bloggen efter det inlägget, så tänkte bara fråga. Är stridstaktiker de nya stridskonsterna, eller är det något annat? Om det är något annat, hur ska vi vapenmästare göra med alla stridskonster vi samlat på oss, kommer de kunna konverteras?

Kommer vissa vapen ha egna allternativ som inget annat svärd kan göra när man får övertag? tänker tex på tirakiska månklingan eller sågsvärdet. Eller varför inte något kedjevapen osv.

Och av ren nyfikenhet, vad/om kommer kraggsvärdet att ha för egenskap? : D ja menar, vem har inte det som favoritsvärd
Stridstaktiker är hur man varierar sitt anfall eller försvar, exempelvis Kraftigt anfall och Defensivt försvar. De är uppbyggda så att man ex kan öka skada för att minska träffchans eller vice versa. Vissa vapenegenskaper gör dessa bättre och minskar eller tar bort avdraget (ex får ett Snabbt vapen inte avdrag på skada som man vanligen får vid Snabba anfall).

Stridskonster existerar inte som färdigheter utan mer som förmågor. En svärds-stridskonst med precisionsanfall skulle fungera så att "alla svärd som rollpersonen använder får egenskapen X" (i det här fallet något som gör det enklare att sikta). Regler för att köpa stridskonster finns inte i grundboken, däremot kan man få händelsetabellsresultat som liknar fallet ovan.

Det är helt klart möjligt att vissa väldigt speciella vapen får egna Fördelar (som köps för övertag) i strid. I allmänhet har det fungerat fint att ovanliga vapen som kedjevapen istället har rabatter på vissa Fördelar (ex piska och petya för att avväpna).

Kraggsvärdets feta fördel är ju skadan som den orsakar så vapenegenskaperna kommer nog mest att vara nackdelar där som att det inte går att göra snabba anfall med det.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Låter som bra och intressanta ändringar.

Fast... jag är osäker på det med priserna. Men mycket av det kommer bero på hur/om alla andra priser och pengar i spelet kommer ändras eller inte, till exempel startkapital, inkomst m.m. Får notera att min erfarenhet av priserna kommer från Eon 2, så jag vet inte hur priserna såg ut i Eon 3.

Nu är ju jag en sån grabb som näst in till varje gång jag skapar en karaktär ger dom Svärd som färdighet, och vapen. Mycket av det är pga att svärd har så länge jag kan minnas varit mitt favorit vapen, bl.a pga att Riddare har så länge jag kan minnas varit min favorit krigare (väldigt kort där efter följt av vikingar). Sedan så ser jag oxå svärd som extremt flexibla vapen när det gäller använding, dom funkar i nästan alla situationer i närstrid bl.a. Så tanken på "billiga svärd" låter riktigt bra för mig på ett sätt... men... samtidigt så var ju svärd till en viss del en status symbol, och sedan med kostnad för material och arbetstid för att skapa ett svärd av bra nog kvalite att det varar en längre tid m.m... så skulle jag aldrig igentlingen vilja sätta etiketten "billig" på dom.

Visst, alla andra vapen skulle oxå bli billigare, så svärd skulle fortfarande vara dyra. Men vissa vapen i andra vapen grupper har jag alltid tyckt var lite väl billiga när man jämförde dom med svärd och andra dyra vapen. Oftast har det varit vissa yxor som jag känt det om, men även vissa svärd har verkat billiga i jämförelse med andra svärd. Men dom här för och nackdelarna, som vapnen kommer ha nu, kommer kanske att väga upp en del av det.

Jaja, man får väl vänta och se, med hur det ser ut, tills 4an kommer ut.

Ymir said:
Du menar typ, såhär?
Heh, kommer ihåg den. Läste den för... jag vet inte hur länge sedan. :gremcrazy:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Priserna från Eon 2 var oförändrade till Eon 3 och kommer, så vitt jag vet (utan aktuell insiderinfo) inte ändras till Eon 4, undantaget vapenpriserna.

Så tanken på "billiga svärd" låter riktigt bra för mig på ett sätt... men... samtidigt så var ju svärd till en viss del en status symbol, och sedan med kostnad för material och arbetstid för att skapa ett svärd av bra nog kvalite att det varar en längre tid m.m... så skulle jag aldrig igentlingen vilja sätta etiketten "billig" på dom.
Här har jag faktiskt lite insiderinfo eftersom jag blev kontaktad för ett ganska bra tag sen av neogames ang. vapenpriserna. Vid det laget var det ju plågsamt uppenbart för alla inblandade hur galet vansinnesdyrt vapen var. I ren vikt var det relativt egalt om du transporterade silver eller svärd. de var värda ungefär samma, och om du växlade in ditt svärd mot boksap fick du en relativt respektabel hjord (20 kor eller 50 får). Så eftersom jag hade varit en högljudd gnällspik på forumet (särskilt i just den här frågan) fick jag basically erbjudandet att försöka reda upp det hela, med caveatet att neogames ville han en enkel prismodifikation som kunde appliceras rakt av på alla vapen.

Så jag gjorde lite research och hittade snabbt flera källor på priset för just svärd. Kruxet var att de varierade rätt drastiskt, inte minst för att den historiska spännvidden på dem sträckte sig från vikingatid till senmedeltid. Och det var väldigt mycket dyrare att köpa ett svärd i Birka på 900-talet jämfört med i Toledo på 1400-talet. Men jag hade åtminstone ett intervall att börja rota. Om jag inte minns helt rätt så tror jag de dyraste historiska priserna jag hittade för svärd låg på ca en tredjedel av Eons, och de billigaste på runt en tjugondel. Föga förvånande tyckte Neogames att det lät precis lagom ett stryka en nolla rakt av bara. :gremwink:

Notera dock att svärd fortfarande är dyra. Du får ett par kossor för ett. Vem, som inte är skitrik lägger sådana summor på ett vapen? Och då pratar vi om ett vanligt stridssvärd, inte specialsmidda kvalitetsvaror.

Och man borde iaf få minst 30 kossor för ett lyfalisvärd i bra skick.

Ett fulhack i Eon 4 kommer att vara möjligheten smida om svärd till plogbillar och sen sälja av dem med vinst! :gremwink:
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Där ser man.

Har en känsla av att fler av mina karaktärer kommer ha Svärd nu då. XD
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Well, så länge som andra vapen också tas en titt på rent prismässigt och framför allt balansmässigt så blir jag jättenöjd ^^

En av sakerna som verkligen retar mig är att jag aldrig har sett en karaktär använda kortsvärd eller vissa andra vapen i Eon eftersosm de är infernaliskt dåliga jämfört med andra vapen.

Nu jobbar jag visserligen ganska kraftigt på att modda hela Eon själv till något min spelgrupp tycker är vettigare, så vem vet om jag införskaffar Eon 4 (vem försöker jag lura? mig själv? ja jag kommer köpa det).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad jag vet kommer alla vapenpriser sänkas till 1/10, men inte justeras sinsemellan. Det kan förstås ha ändrat på sig, min info är rätt gammal.

/Joel
 
Top