Nekromanti Ny bloggpost - Gifter

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Koolt! Verkar vara enkla men vettiga regler. Fungerar droger och sånt på samma vis?

Men återigen undrar jag; är bilden gjord för Eon IV eller något ni tagit någon annanstans ifrån? För killen i bakgrunden till vänster har 1500-talskläder på sig och det känns helt fel för Mundana.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Ymir said:
Koolt! Verkar vara enkla men vettiga regler. Fungerar droger och sånt på samma vis?

Men återigen undrar jag; är bilden gjord för Eon IV eller något ni tagit någon annanstans ifrån? För killen i bakgrunden till vänster har 1500-talskläder på sig och det känns helt fel för Mundana.
Det fungerar utmärkt att anpassa dessa regler även för droger. Och bilden är som förra gången tagen från någon annanstans.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
I äventyrsmodulen "Av blod kommna" - Sylfens vrede del 3. Porträtteras Storfurst Thamas vitfjäder av Damarien i just 1500-tals inspirerade kläder, är rätt säker att det förekommit i någon mer illustration. :gremconfused:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Anakronistiska kläder har förekommit i många illustrationer i Eon, men det har nästan alltid varit sådana som är tagna från bildbyråer och alltså inte beställningsjobb för Neogames, och de bör därmed inte betraktas som kanon. Däremot är det sant att bilden på Thamas också har nån slags 1500-tals-stil, det hade jag glömt, men det bryter helt mot hur regionens mode beskrivits annorstädes, så vi får väl handwäjva bort det med att det på den bilden trots allt rör sig om en maskerad.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Hellre snygga bilder som inte är "perfekta" i tidsbild än fula illustrationer dock. Tycker kvalitéen på bilderna i Eon blir sämre för varje år som går. Och det är tråkigt då de gör mycket för stämningen.
 

ForsakenJester

Veteran
Joined
18 Dec 2009
Messages
1
Location
Visby
Jag tycker lite tvärt om. De nya illustrationerna i tex Sångarens Ätt och Barbarer och Människofolk är riktigt bra.
Men men, smaken är ju olika :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kaigon said:
Ymir said:
Koolt! Verkar vara enkla men vettiga regler. Fungerar droger och sånt på samma vis?

Men återigen undrar jag; är bilden gjord för Eon IV eller något ni tagit någon annanstans ifrån? För killen i bakgrunden till vänster har 1500-talskläder på sig och det känns helt fel för Mundana.
Det fungerar utmärkt att anpassa dessa regler även för droger. Och bilden är som förra gången tagen från någon annanstans.
Kommer också då sjukdomar fungera liknande?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tycker kvalitéen på bilderna i Eon blir sämre för varje år som går
Dafuq? Har du ens sett bilderna ifrån gamla böcker som Asharien&Soldarn eller Consaber?
De nyare böckerna som Misslor, Bestialiska folk eller Alver2.0 är ju grymt mycket bättre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är inte Eonit, men tycker böckerna blir bättre utseendemässigt hela tiden. (Jag stödköper ju dem även om jag inte spelar).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Kraetyz said:
WhiteWolf said:
Tycker kvalitéen på bilderna i Eon blir sämre för varje år som går.
Jag säger som Poseur: WHAT?!
Jo.
Tittar man på Religion, Consaber etc så är bildkvaliten ganska så skit, om man ska vara snäll. Men tittar man på deras nya releaser är det ju riktigt jäkla snyggt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Poseur said:
Kommer också då sjukdomar fungera liknande?
I allmänhet nej, då detta mini-system baserar sig på att man slår ett antal slag och sedan är "fri" (med eventuella konsekvenser på vägen). Det känns mer OK och stämningsmässigt att göra detta för droger och gifter som i de flesta fall passerar kroppen relativt snabbt. Skulle kunna fungera för någon sjukdom som man antingen dukar under av inom några få dagar (typ 2-3) eller klarar sig och bli immun.

Mer allmänna sjukdomar kommer att fungera som infektioner, vilket innebär att man slår ett Dödsslag varje dag och läker den endast om man slår 10 över denna svårighet. På detta får man en grundutmattning som gör att man lättare blir utslagen i strid.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Poseur said:
Tycker kvalitéen på bilderna i Eon blir sämre för varje år som går
Dafuq? Har du ens sett bilderna ifrån gamla böcker som Asharien&Soldarn eller Consaber?
De nyare böckerna som Misslor, Bestialiska folk eller Alver2.0 är ju grymt mycket bättre.
Kommer inte ihåg hur A&S eller Consaber såg ut på rak arm men i regelböckerna finns det många riktig snygga bilder.

Har bara läst Misslor av de nyaste och där tycker jag de flesta är sådär på sin höjd. (Men antar att man inte kan köpa in snyggare bilder på misslor då de skapats av Neogames själva.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Har funderat en hel del på just det här inlägget utan att öppnat en eon-bok ordentligt på flera månader och kommit fram till en fundering.

Vad gäller för mode i Mundana egentligen? Anakronistiskt säger du, men är inte per se 100% att hålla med dig. Visst håller jag med att urtypiska 1500-talskläder eller senare "känns" fel för Eon i allmänhet men samtidigt kan jag nog tänka mig att det är nog mer 1500-talsmode de flesta tänker på när de hör medeltidskläder än 1100-talsmodet. Det skulle jag tro iaf. Anakronistiskt var det ja, men pikar, hillebarder, "bill-hooks", tunga armborst, helrustningar,utpräglade 2-handssvärd tornerrustningar och sådant för att ta några vapen&rustningar så är det ju minst lika "fel" så att säga i enlighet med "tidsandan".
Iaf om man med "tidsandan" menar högmedeltid snarare än senmedeltiden/renässansen

Jag blir personligen tokig på galna skillnader i rustningar och vapen i Eon, men fortfarande med lite klagomål kan jag köpa "det är fantasy".

Helt enkelt, varför är 1500-tals kläder mer anakronistiskt än exempelvis 2-handssvärd eller tornerrustningen i Eon ?



/Poseur djävulens advokat
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Helt enkelt, varför är 1500-tals kläder mer anakronistiskt än exempelvis 2-handssvärd eller tornerrustningen i Eon ?
För att vi har fått beskrivningar av/bilder på dräktkulturen i majoriteten av Mundanas länder, och ingen av dem är något som ens remotely liknar 1500-talsmodet (även om Consaber har en vag 1400-talsgrej going).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förmodligen sant. Den känslan jag har på kläder också generellt i Eon, även om jag som sagt inte öppnat böckerna ordentligt på ett tag.
 
Top