Nekromanti Ny bloggpost - Fedaki

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Finns det en anledning till att ni valt att illustrera kropparna nakna, när de ändå är ganska intetsägande? Jag tänker att en bild med kläder hade varit mer målande vad det gäller kulturen än en bild med en naken bröstkorg. Jag menar, alla vet hur en bröstkorg ser ut och jag upplever det lite som en ursäkt att få rita ett par kvinnobröst. Åtminstone när det är en så pass platt bild. Vill gärna höra om tanken med bilden.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Nu vet jag inte vad neogames tänkt men liknande bilder finns för andra folkslag, jag anar ett tema.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Jag vet, men i fallet misslor t.ex. så är det en helkroppsbild som säger en del om anatomin. Jag reagerar nog mest med trötthet över att jag upplever att fantasykulturen ofta har en tendens till att teckna nakna/objektifierande bilder på kvinnor och kanske är överkänslig mot just detta och därför ifrågasätter när jag inte ser behovet av bilden för att förklara hur en människa ser ut. När man avslutar bilden rakt under bröstkorgen blir den, med dagens samhälles ögon, mer avslöjande på kvinnan än på mannen.

Men jag är väldigt intresserad av tankarna runt ämnet och inte ute efter att peka finger. Jag tycker bara det är ett bra ämne att lufta och diskutera. Jag är fine med bilden om det finns en argumentation som förklarar syftet. Den behöver inte vara så djup, bara tydlig.

Edit: Hade nog inte reagerat om personerna på bilden var sysselsatta med något och det var logiskt att de var nakna, alt. helkroppsbilder då båda könen blivit lika avslöjande eller sa något viktigt om anatomin.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
vart kommer dom ifrån ursprungligen då dom inte har haft något hemland de senaste tusen åren. Västlanden? Norrifrån mot Kamor? Underifrån Khazimbergen? Skugglandet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är inte objektifierande att teckna människokroppar som de faktiskt ser ut, vilket är fallet här. Bilderna vi sett hittils till Eon IV har ingen som helst skönjbart element av objektifiering, idealisering eller male gaze i porträtteringen av kvinnornas anatomi, vilket inte gör kvinnobrösten i de här bilderna det minsta väsenskilda från kvinnobröst i tex dokumentärer om stammar på Nya Guinea. Den tidigare debatten runt att dvärgkvinnorna som tecknade i Eon IV var för fula borde bevisa detta ganska väl. :gremsmirk:

Med det sagt så tycker jag du har en poäng i det att jag också upplever att det hade visat upp kulturerna bättre om folkslagen porträtterades i helfigur med kläder på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det faktum att deras språk är besläktad med raunländskan (och att de har mandelformade ögon, vilket arguably inte framgår tillräckligt tydligt av bilden) antyder ju rätt hårt att de har ett avlägset ursprung på stäpperna.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Kul med en ny bloggpost! Önskar det kunde komma minst en i veckan :gremsmile: (exempelstrid...)

Gillade rasbeskrivningen som jag hoppas blir mer omfattande i sin helhet. Det jag inte hängde med på var hur ett folkslag som beskrivs som resansde daglönare och slavar som dessutom avlägsna är släktingar med raunerna får minus på tål men plus i psy?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Toman said:
Kul med en ny bloggpost! Önskar det kunde komma minst en i veckan :gremsmile: (exempelstrid...)

Gillade rasbeskrivningen som jag hoppas blir mer omfattande i sin helhet. Det jag inte hängde med på var hur ett folkslag som beskrivs som resansde daglönare och slavar som dessutom avlägsna är släktingar med raunerna får minus på tål men plus i psy?
Förutom Pendragons utmärkta svar så är det också så att Psyke i Eon IV får mer fokus på kvicktänkthet och att agera "rätt" i stressade situationer. Det handlar mindre om att vara smart eller analytisk (som mer hamnar under Visdom - Bildningens ersättare).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Toman said:
Kul med en ny bloggpost! Önskar det kunde komma minst en i veckan :gremsmile: (exempelstrid...)

Gillade rasbeskrivningen som jag hoppas blir mer omfattande i sin helhet. Det jag inte hängde med på var hur ett folkslag som beskrivs som resansde daglönare och slavar som dessutom avlägsna är släktingar med raunerna får minus på tål men plus i psy?
Jo, jag reagerade på det också. Plus i fys hade varit lite mer logiskt, men det kanske framkommer tydligare desto mer information de släpper om rasen.

Annars tyckte jag det verkade väldigt intressant med en daglönar-etnicitet, en folk-grupp som inte ser så hiskeligt annorlunda ut (typ, Tiraker) men som ändå behandlas som en andra-klassens invånare.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Skulle kunna tänka mig att de har sitt ursprung som en stam i Raon-riket (eller vad det nu hette) och tvingades fly därifrån när deras hemland gick under. De kunde inte återvända till livet på stäppen då de blivit vana vid civilisationens bekvämligheter. Samtidigt var andra länder ovilliga att acceptera dem tack vare deras släktskap med raunerna, vilka många såg som fiender tack vare de många invasionerna och räderna.

Vad det gäller bilderna har har jag för mig att jag läste någonstans (bloggen?) att de skulle vara teckningar ur någon jargisk anatomibok. Då verkar det ju rimligt att de är nakna. Jag hoppas dock att det kommer finns bilder på olika kulturers kläder någonstans i boken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
well, det kan också observeras att, som jag tänkt mig i Västlandenboken, så är proto-zhanerna, dvs nära släktingar till raunlänningarna, Jargiens ursprungliga invånare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag tycker "kvicktänkhet och att agera rätt i stressade situationer" är mer eller mindre synonymt med att vara "smart eller analytisk"...heck, jag skulle argumentera för att "smart" och "kvicktänkt" är totala synonymer.

Bra att ni tagit bort Bildning of course, men jag känner mig inte övertygad av Psyke-Visdom-definitionen, det känns som en klassisk förvirring-fallgrop a'la den klassiska Intelligence-Wisdom-grejen i D&D, som varit lika svår att få grepp om i 3+ decennier nu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ymir said:
jag tycker "kvicktänkhet och att agera rätt i stressade situationer" är mer eller mindre synonymt med att vara "smart eller analytisk"...heck, jag skulle argumentera för att "smart" och "kvicktänkt" är totala synonymer.
Jag skulle INTE säga att de är totala synonymer.

Smart är synonymt med intelligent (tja, ungefär i alla fall). Det är förmågan att analysera problem, att komma upp med bra lösningar, att kunna saker osv.
Kvicktänkt är förmågant att kunna tänka på fötterna och att komma på någonting vettigt snabbt.
"Kvicktänkt" KAN vara en kategori inom "smart" men inte tvärt om.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Cybot said:
Ymir said:
jag tycker "kvicktänkhet och att agera rätt i stressade situationer" är mer eller mindre synonymt med att vara "smart eller analytisk"...heck, jag skulle argumentera för att "smart" och "kvicktänkt" är totala synonymer.
Jag skulle INTE säga att de är totala synonymer.

Smart är synonymt med intelligent (tja, ungefär i alla fall). Det är förmågan att analysera problem, att komma upp med bra lösningar, att kunna saker osv.
Kvicktänkt är förmågant att kunna tänka på fötterna och att komma på någonting vettigt snabbt.
"Kvicktänkt" KAN vara en kategori inom "smart" men inte tvärt om.
Jag håller nog med Cybot.

Jag baserar mycket av det från egen erfarenhet. Jag är generellt sett smart... om inte mycket smart (beror lite på vilken typ av intelligens man pratar om). Mina resultat i tester/prover/mm, som rör ren "smarthet" och/eller "Intelligensens" styrka, tenderar att vara höga till mycket höga. Jag är också oerhört analytisk, jag kan rätt lätt se detaljerna i vad jag analyserar, och se/hitta lösningar/kopplingar/mm som andra inte gör.

Dock när det gäller "kvicktänkhet" så är jag oerhört dålig. Det kan ibland beror lite på vad det är. Men min hjärna funkar bara inte så riktigt, jag tänker hellre långsamt och rätt, än snabbt och möjligtvis fel. Händer även med ämnen som jag anser mig vara väl insatt i.

Min förmåga att slänga rappa kommentarer tillbaka till folk är näst intill noll... men min förmåga till att förklara varför någon har fel (om jag får tiden till det) är rätt hög... XD

I EON termer så tycker jag Smarthet/Intelligens känns som hjärnans Styrka, medan Kvickhet mer känns som hjärnans Rörlighet.

Antalet personer som råkar vara riktigt smarta samtidigt som väldigt kvicktänkt, är nog rätt få procentuellt sätt. Och dom har antagligen någon annan aspekt av deras förmågor/personlighet/etc som är på något sätt "defekt".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
jag tycker "kvicktänkhet och att agera rätt i stressade situationer" är mer eller mindre synonymt med att vara "smart eller analytisk"...heck, jag skulle argumentera för att "smart" och "kvicktänkt" är totala synonymer.

Bra att ni tagit bort Bildning of course, men jag känner mig inte övertygad av Psyke-Visdom-definitionen, det känns som en klassisk förvirring-fallgrop a'la den klassiska Intelligence-Wisdom-grejen i D&D, som varit lika svår att få grepp om i 3+ decennier nu.
Snarare Intelligence och Wits i WoD-termer.
 
Top