Nekromanti Ny bloggpost - Anfall är bästa försvar

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Är övertag per anfall eller kan man samla på sig mer och mer under striden för att sen använda i en enda stor klump?

Hur som helst så uppskattar jag att bloggen har vaknat till liv och att vi får massor av godsaker att gotta oss i. :gremsmile:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Är övertag per anfall eller kan man samla på sig mer och mer under striden för att sen använda i en enda stor klump?

Hur som helst så uppskattar jag att bloggen har vaknat till liv och att vi får massor av godsaker att gotta oss i. :gremsmile:
Ah, det skulle jag nog ha varit tydligare med, det är per anfall.

A anfaller B. A slår 19 och B slår 7 så A får 2 Övertag (differens 10-14) för att ge Fördelar till just detta anfall.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Kaigon said:
Vicotnik said:
Är övertag per anfall eller kan man samla på sig mer och mer under striden för att sen använda i en enda stor klump?

Hur som helst så uppskattar jag att bloggen har vaknat till liv och att vi får massor av godsaker att gotta oss i. :gremsmile:
Ah, det skulle jag nog ha varit tydligare med, det är per anfall.

A anfaller B. A slår 19 och B slår 7 så A får 2 Övertag (differens 10-14) för att ge Fördelar till just detta anfall.
Då var det som jag misstänkte.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Spännande! Fast jag undrar lite hur ni kom fram till att Rustningsglipa inte går att välja i avståndsstrid? För obalanserat?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Stormflare said:
Spännande! Fast jag undrar lite hur ni kom fram till att Rustningsglipa inte går att välja i avståndsstrid? För obalanserat?
Ja. Generellt när du blandar avståndsstrid och närstrid i samma scen så är avståndsstrid nästan alltid Det Bättre Alternativet, då skyttar bara kan skadas av andra skyttar medan personer i närstrid kan skadas av alla. Eon IV fångar upp detta på olika sätt, det primära är att skyttar aldrig kan känna sig helt trygga då ett mål som nyss var i närstrid kan lägga krut på att snabbt avancera mot en skytt. Det andra är att skyttarna i grunden är lite mer begränsade i sina Fördels-val. Under speltest upptäcktes att Rustningsglipa blev "för bra" när den kunde användas med avståndsvapen och default best tactics var att grupperna står på långt håll och öser pilar och skäktor mot varandra, och det var inte "Eon-skt" i vårt tycke.

Men samtidigt ville vi inte göra skytte trist heller så finliret och valen spelaren måste göra är att välja vilket avståndsvapen rollpersonen skall behärska, då vapnet för med sig olika egenskaper som påverkar hur det hanteras under striden.

Eon-strider skall kännas köttiga, underhållande och snabbspelade (iaf jämfört med tidigare Eon-versioner - det måste ju fortfarande vara Eon-känsla på saker och ting).
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Är sjukt taggad inför eon 4, låter som eon 3 fast med ett roligt stridssytem istället för ett där man undviker strider som innehåller mer än 2 personer till varje pris.

Om man kan med reglerna hyffsat bra, ungefär hur lång tid kan en lite större strid ta i så fall? Säg 10 pers inblandade, 5 på var sida?

I trean blev det ofta om man hade många fiender extremt drygt att sitta och hålla reda på allas blödningstakt och kryssa alla småskador som inträffade varje runda, utmattningar osv. Så för det mesta så struntade vi helt enkelt i allt det där och bara vänta på att någon fick in ett ordentligt slag. Hur kommer detta fungera i fyran?

Ser fram emot boken sjukt mycket, gött att ni ligger i : )
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Virvelmoln said:
Om man kan med reglerna hyffsat bra, ungefär hur lång tid kan en lite större strid ta i så fall? Säg 10 pers inblandade, 5 på var sida?
Det som Eon IV gör här och som är väldigt effektivt är att dela upp det i delstrider. I fallet ovan skulle det troligen bli fem stycken 1-1. Det andra är att alla slag är motståndsslag så både en anfallare och en försvarare kan inte lyckas samtidigt. En försvarare som lyckas blir ofta anfallare nästa runda.

Från de speltest vi har haft så gissar jag följande om en strid 5-5:
- Ingen har rustning men alla har stora och tunga vapen: Över på en timme - i princip ingen kommer att tåla mer än 1-2 träffar.
- Alla har plåtrustningar men saknar beväpning och slåss med nävarna och fötterna: Det kan ta timmar om man spelar defensivt och inte försöker sig på olika taktiker. Samma lär ske om folk i snitt är 2T6 bättre på att försvara sig än att anfalla. Om man däremot bara slänger in dolkar så lär striden gå mycket snabbare då dolkar har egenskaper som gör det lättare att träffa Rustningsglipa.
- För andra mer normala strider så är det något därimellan. Kanske två timmar? Det beror i stort på om det är 1 SL som måste rodda flera delstrider. Om man av någon anledning skulle vara 10 personer vid bordet som sköter denna strid så går ju allt parallelt och därmed väldigt snabbt.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
okej, låter bra : ) en sådan strid förut tog typ hela spelmötet (typ 6-8 timmar), om båda sidor var relativt jämna, speciellt om man bara fick ytliga skador hela tiden.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Låter som om strider kommer gå mycket snabbare nu... Vilket kanske inte säger så mycket för min spelgrupp.

Vi har aldrig haft en strid som varade så länge som 6-8 timmar (eller ens 2 timmar för den delen)... oavsätt motstånd. o_O

Om något så brukar våra strider vara över rätt snabbt. Inte ovanligt för oss att köttkvarna oss igenom strider som SL ville skulle vara utmanande... eller förlora riktigt illa (oftast med dödsfall i gruppen) mot motstånd som var mer eller mindre menade som kanonmat.

Jag har haft åtminstone en krigare (så 15+ i chockvärde) som har dött vid ett dödsslag på 1obT6. :gremeek:

För att inte tala om de otaliga antalen karaktärerna vi har haft som har dött pga blödning... eller nej... vänta... "blödning" räcker inte... gejsrar av blood stämmer bättre. Eller den gången som min karaktär råkade döda en kompis karaktär, pga en enda extra skada utav inre blödning... orsakad av att min aggression 17 karaktär sparkade honom i skrevet när han väckte min karaktär på morgonen med vatten... vi hade inte ens börjat vårat äventyr än, hände på morgonen av andra dagen på resan. :gremgrin:

Vet inte hur många gånger jag har spenderat timmar med att skapa min karaktär, bara för att sedan ha dött på några minuter i hans första strid. :gremtongue:
 
Top