Nekromanti NX frågor och tankar

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Efter att ha tittat runt på bloggen vill man ju ha spelet nu. Men lite frågor först.

Är det tänkt att NX ska ha en speciell stad/plats att spela i ? problemet med de andra utgåvorna var att man försökte beskriva hela världen, vilket gjorde att man inte beskrev någonting.

Hoppas ni har styrt upp Rollpersonsskapandet så att det är mindre slumpmässigt.

Har ni en specifik spelstil i åtanke när ni skaparspelet (fisktank, detektiv, action, sandbox osv)?
Ett problem jag upplevt i tidigare utgåvor är möjligheten att spela kampanjer varit begränsat, är detta något ni sett över?

Ialla fall hoppas arbetet går framåt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
NX har fortfarande ambitionen att, likt Eon, vara en simulatonistisk fisktank, dvs att hela världen finns till som spelmiljö, och att det ska gå att spela ett väldigt brett spektrum av berättelser. Men! Vi har känt behovet av ett fokus för att göra Neotechs gigantiska textmanus mer hanterligt vid release, och därför kommer den första batchen av utgivna produkter, dvs de böcker som är tänkta till crowdfundern, att fokusera på att spela folk tillhörande den teknik- och AI-positiva subkulturen anon, i miljön Pärldeltat, som är en futuristisk megastad bestående av nuvarande Guangzhou, Foshan, Hongkong, Macau, med flera. Pärldeltat ligger i skuggan av det kollapsade och totalitära Kina, och är en plantskola för politiska och ekonomiska intriger och sociala omvälvningar.

Senare kommer spelet breddas till andra subkulturer och miljöer; näst på tur är just nu nomo, en slags rivaler till anon, som tror att världen är på randen till kollaps och att den teknologiska singulariteten inte alls är något eftersträvansvärt, utan ett fruktansvärt hot mot mänskligheten. Det finns även en påbörjad modul om att spela i Iran och Afghanistan, samt en text som utgör en slags global översikt av länder och fenomen.

Rollpersonsskapandet innehåller knappt längre någon slump, även om det möjligen kommer att finnas frivilliga slumptabeller. Den centrala resursen i rollpersonsskapandet, liksom i spelet i stort, är ens budget, som används till att betala för genmoddning i livmodern, utbildning, tränare, dieter, terapier, prylar, cybertech, eqip, bling och annat din avatar behöver för att bli kool. Possen har möjlighet att poola sin budget för att köpa gemensamma resurser, tex en tulpa (en AI som ooglar upp saker på nätet åt en), eller kontakter och edges.

För att besvara frågan om kampanjer och spelstil, slutligen...detta har varit den svåraste nöten att knäcka. Vi vill göra Neotechs värld mer tillgänglig än tidigare, mer inspirerande, mer inbjudande till fett drama, immersivt sug och långa och spännande kampanjer. Jag tror och hoppas att vi har lyckats, men jag vill inte i nuläget riktigt säga för mycket om vissa (imho innovativa och spännande) verktyg vi använt för ändamålet. Men vi har försökt ge Neotech en tydligare metaplott och ett tydligare "vad gör man", och därmed göra spelet mer fokuserat på vissa konflikter och kampanjer.
 

Manqs

Veteran
Joined
7 Nov 2014
Messages
10
En liten följdfråga till detta med hela världen som spelmiljö. Skiljer sig världen i NX mycket från N2? Eller är tanken att det ska efterlikna samma värld när det gäller länder, politik, ledare och annat i stora drag? Jag förstår ju att en hel del kommer behöva ändras, förnyas eller helt enkelt tas bort. Men hur stor är skillnaden på ett ungefär? Är det en helt ny framtid vi aldrig tidigare skådat eller är N2-vibbarna starka?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det där är en mycket svår fråga att ge ett enkelt svar på. NX-världen är beskriven på ett helt annorlunda sätt än N2-världen och är mycket mer färgstark, futuristisk, multikulturell, genusmedveten och konfliktfylld, med tydligare teman och tydligare metaplott. Men vi har samtidig behållit, om än skrivit om, väldigt många länder, företag, personer, varumärken, konflikter etc som kändes "ikoniska" för Neotech, så företag som Oasis, Farring och IDC-Fujiyama kommer fortfarande finnas, och koncepten för länder som Sibirien, England och Madagaskar kommer kännas igen från N2. Gamla Neotech-spelare kommer alltså ändå kunna känna att det är Neotech. Men det allra mesta är nytt eller omskrivet nästan till oigenkännlighet (vad länder beträffar gäller detta i synnerhet Afrika och Asien, som fått mycket starkare roller i nya Neotech). Det var också delvis därför, för att vi inte ville dra för starka kopplingar till det gamla, som vi valde att inte kalla nya Neotech för Neotech 3, och NX är det med bara ett arbetsnamn; den riktiga titeln kommer vi avslöja tids nog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ymir;n77869 said:
Men det allra mesta är nytt eller omskrivet nästan till oigenkännlighet (vad länder beträffar gäller detta i synnerhet Afrika och Asien, som fått mycket starkare roller i nya Neotech).
Ja! Fan vad bra! Speciellt Afrika. Afrika brukar ju kallas för framtidens kontinent. I can't wait!
 
Top