Nekromanti Nordsken 2013 (#3)

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
I helgen - torsdag-lördag - gick årets upplaga av Skellefteås blandkonvent Nordsken av. Det blev den tredje gången Nordsken anordnades sen premiären förra februari. Från att ha kört två konvent förra året har dock arrangörerna nu beslutat sig för att framledes sikta på ett konvent om året, förlagt under Kristi flygare.

På årets konvent fanns ett lan, brädspelsbar, magic-turneringar, figurspel, rollspel (Indierummet, Äventyr + Järnringen(!)), samt minilajv. Jag har ingen direkt koll på hur många besökare det var, men min uppfattning är att konventet mår bra. Lanet fylls varje år, och från arrangörshåll hörde jag att årets konvent hade fler yngre (<15) och fler tjejer på datorplats, samt färre folk bland kort- och figurspelsturneringar. Brädspelen var det kul nog ett väldans tryck på och det var mer casual-Magic än tidigare. Bland rollspelen var det, med Nordskens mått mätt, helt okej: Indierummet höll i åtta pass, Järnringen tycktes hålla kanske ett halvdussin, Äventyr hade minst fyra pass jag vet om, och SLI och Gaiaprojektet arrangerade två minilajv var.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag åkte ner tillsammans med Korpa och oforumiten H för att arrangera indierum, som är traditionen. Trycket på rollspel är alltid lågt på Nordsken, då de flesta besökare är antingen datorspelare eller kortspelare. På Nordsken är vårt uppdrag folkbildande: att introducera p&p-rollspel för ungar som är obekanta med det; av de som droppade in och spelade rollspel var det nog bara en kille som spelat tidigare. Vi höll fem pass: 2 Fiasco, 5 Zombie Cinema och 1 Medan världen går under.

Jag spelade fyra pass under konventet: två pass Fiasco (Rock Band + Dragon Slayers), ett pass Zombie Cinema (Romeo & Julia, där "zombierna" var grälet mellan husen Montague och Capulet), samt ett pass Medan världen går under. Jag överraskade mig själv med att vara sugen på att spela Fiasco, trots att det inte är ett speciellt bra spel, och fick sedermera också två bra pass. ZC-passet blev helt okej, men första halvan blev lite väl seg då vi spelade biroller som relaterade till den stora konflikten hellre än de som drev den. När första rollpersonen dött löste det sig dock. MVGU var trevligt att spela; min fru Zhang fick rena sitt robotbarns källkod och försonas med det (och i samma svep rädda Mars-kolonin).

I övrigt hade vi inte ett jättehögt tryck, så emellan spelpassen fick vi roa oss med annat, typ spela Race for the Galaxy eller Innovation, samt vara hårdkokt snut i Gaiaprojektets mini-noir-lajv. Dessutom hade vi bord typ bredvid Järnringen, så jag hann snacka lite om deras nya rollspel också. Settingen verkar bli jättetuff och jag har redan idéer på att hacka det till Solar System. Dessutom höll de en trevlig föreläsning om spelvärldsbygge; för mig var det ingenting nytt som sades, men däremot hade de strukturerat upp det väldigt pedagogiskt, så vissa kopplingar i min hjärna föll lite tydligare på plats. Jag såg att folk ur crew filmade föreläsningen, så jag skulle tipsa er att ni håller utkik efter den.

Inalles ett trevligt konvent! Nordskens rollspelspublik är försvinnande liten, men det är ändå alltid trevligt att åka ner och spela lite. Att ha med sig brädspel var ett bra drag, så vi har nog börjat fatta lite hur vi får gå an för att arra indierum där i framtiden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Kul! Bra att ni håller igång trots lågt tryck! Undrar om några rollspelare som annars hade åkt på Nordsken åkte på LinCon istället?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Genesis said:
Kul! Bra att ni håller igång trots lågt tryck! Undrar om några rollspelare som annars hade åkt på Nordsken åkte på LinCon istället?
Ja, det är ju som självklart att vi måste ställa upp när det blir konvent här uppe. Det roligaste i år var att återse en kille som spelade rollspel för första gången med oss på första Nordsken. I år kom han för att både lajva och spela Zombie Cinema. :gremsmile:

Just Lincon tror jag har en obetydlig effekt. Det har varit ungefär samma tryck på rollspel på alla Nordsken. Boven är att det stora på Nordsken är lanet och att det i allmänhet ses som en ersättare till Dreamhack efter att det lade ner. Vad gäller rollspel är det bara drop-in och ingen föranmälan, vilket jag tänker mig försvårar att locka dit rollspelare (som det ändå finns rätt många av här uppe).
 

Jinx

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Vi från Nordsken är ju väldigt glada över att ni finns på plats. När det gäller föranmälning så vet vi om att det finns en del brister och det är väl sånt vi ska försöka rätta till inför Nordsken 2014.

Min personliga reflektion är väl ändå att Nordsken mognat något i år och att det även gett en knuff i ryggen för rollspelandet som växt mot tidigare (när det var ännu mer obefintligt). Jag tror även att många nu insett att Nordsken är mer än ett LAN. Många besökare har nu insett att man kan komma dit och låta sig underhållas.

Vi tar gärna emot synpunkter och önskemål om hur ni vill att det ska fungera. Personligen ser jag ju gärna att rollspelen växer.

/Johan "jinx" Linder
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Ja, jag håller med om att Nordsken känns mindre som ett lan är första gången det anordnades. Det var speciellt kul att se att det kom så mycket folk till minilajven.

Jinx said:
Vi från Nordsken är ju väldigt glada över att ni finns på plats. När det gäller föranmälning så vet vi om att det finns en del brister och det är väl sånt vi ska försöka rätta till inför Nordsken 2014.
Vad gäller föranmälan tänker jag på schemalagda pass/äventyr med anmälan, som det brukar vara på mer rollspelsfokuserade konvent. Jag har en känsla att det utan schemalagda pass blir svårt att locka folk till att komma enkomt för att spela rollspel (de som vill komma bara för att hänga med oss en hel helg är försvinnande få). Samtidigt är det viktigt att det kommer lag och anmäler sig till dem, så att det inte blir som på första Nordsken. Då bränner ju författarna ut sig. Någon riktig lösning har jag inte på problemet.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Ja, det var ett trevligt event. Äventyr hade drop in-spel, det blev två omgångar på torsdagen, tre på fredag och två (eller tre?) på lördag. Äventyr lovar komma tillbaka till nästa Nordsken och ska se över möjligheterna till att besöka andra konvent.

Särskilt trevligt var det att så många köpte Monster (och grundreglerna), samt kom me lovord (både föräldrar och barn).
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Kul att höra att det var så högt tryck hos Äventyr i år och att det uppskattas. Jag var ju på andra sidan, så jag såg bara när jag gick förbi. Vilket klientel är det som kommer för att spela Äventyr - barn och unga eller folk som spelat förut? Mitt intryck var att det huvudsakligen var ungar som testade på för första gången, vilket är superkul.
 

Jinx

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Jag har ju alltid haft bilden av gothcons anmälningssystem i huvvet. Men iom att vi är lite spretiga i det vi gör och inte har fasta pass så blir det lite lurigare.

Har försökt få till detta ett tag nu, men det tar en del kraft. Det har dock pratats om att flytta sidan till ett annat cms och i samband med det kanske det även kan vara läge att tänka om en del annat.

Vi har ju lite problem med föranmälningar överlag, det är inte helt logiskt och man får ingen känsla för hur många som är anmälda sedan tidigare etc. Vi får helt enkelt sätta oss ner och försöka rita upp en vision för hur det borde fungera och se om vi lyckas genomföra det.
 
Top