Nekromanti Noir-light-regelhack?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har skapat rollperson i Noir, jag har spelat strid i Noir och jag har gått runt och luktat på atmosfären och löst mysterier i Noir. Av de tre var det tredje helt klart det jag uppskattade mest. Jag äger inte grundboken men har fingrat på den några gånger; det jag hört om spelvärlden tilltalar mig mycket.

Men... Jag skulle gärna vilja uppleva spelvärlden utan regelsystemet. Jag vet att många som gillar Noir gör det just delvis pga att regelsystemet passar er som hand i handske, men jag tycker alldeles för illa om regelsystem i allmänhet för att det riktigt ska passa mig med ett såpass komplext och "tungt" system.

(Och nä, jag är inte intresserad av diskussioner av typen "Noir är inte alls regeltungt!" eller någon annan variant av "du gillar fel").

Jag undrar om det gjorts försök att spela Noir med andra system, isåfall vilka? Vad är erfarenheterna där? Jag funderar t.ex. på Gumshoe eller FATE (mest det förra). Om det inte finns får vi väl se om jag kanske köper grundboken ändå och lägger "regelsystem till Noir" på listan över roliga projekt jag har =)

Om jag mest vill åt spelvärld och sådant, hur besviken kommer jag att bli om jag köper regelboken? Hur stor del av den består av det jag ändå inte vill ha?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror att man relativt lätt skulle kunna förenkla reglerna i Noir till nåt mer kompakt. Stryka saker som initiativsystemet och annat som gör att man kliar sig i huvudet och säger "ÖHHHHH". Man borde kunna få ner dem till en tio sidor utan att spelet pajar. Men det kräver ju att man läst reglerna och har koll på vad som är barlast.

Det är rätt mycket värld i boken, även om reglerna är utspridda i boken på ett opraktiskt sätt. Men en rätt cool värld, och bra skriven. Man slipper även allt jobbigt i språket som är tänkt att vara "stämningsskapande" i svenska fantasyrollspel. Det är skönt att ha deckare som inspiration, uppenbarligen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Arfert;n37550 said:
Det är rätt mycket värld i boken, även om reglerna är utspridda i boken på ett opraktiskt sätt. Men en rätt cool värld, och bra skriven. Man slipper även allt jobbigt i språket som är tänkt att vara "stämningsskapande" i svenska fantasyrollspel. Det är skönt att ha deckare som inspiration, uppenbarligen.
Låter ju lovande =)
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Ett tips, även om det kanske inte är precis den lösning du letar efter: På Noirs hemsida finns det två dokument med regelsammanfattningar. Med dem tror jag man skulle kunna spela Noir-light. Det är fortfarande Noir-systemet och jag vet inte hur väl dokumenten står på egna ben, utan tillgång till regelboken. Men jag tycker de är värda en titt.
Noir spelhjälpmedel Noir Snabbregler resp Noir - Stridshandlingar och Öde
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Coolt! Jag tror att Gumshoe fungerar ypperligt till Noirs värld, om fokuset är att undersöka mysterier och lösa gåtor. Jag har inte hört om någon som har använt Noirs värld med ett annat regelsystem - däremot har det omvända gjort med minst tio olika projekt (dvs, använda Noirs regelbas till en annan setting).

Vill du behålla lite av Sin City-känslan i våldet och striderna så kan Gumshoe-varianten i Night's Black Agents vara en tanke - där finns även en struktur för mysterie-konspirationer som kan användas för att nysta i korrupta byråkraters hemligheter, komma åt Arkiv A117 i djupet i Arkiveringsministeriet, undkomma de utsända Kommissarierna från Sanningsministeriet och ta reda på vilka de sju ätterna egentligen är? Om man vill köra storslaget. Mer lokala mysterier stöds givetvis också av Gumshoe.

Nackdelen (om man nu ser det som så) med Gumshoe är att inte det har regelstöd för anti-hjälte-approachen som är baseline i Noir. Dock är inte den alls nödvändigt för att använda världen.

Grundboken av spelet byggdes för att kunna stå helt på egna ben så mängden världsinfo är mycket omfattande - allt från det lilla upp till det stora ges utrymme. Stadsdelen Ikonen ligger som förslag som "startplats" med beskrivna personer, platser och friktion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Big Marco;n37728 said:
Coolt! Jag tror att Gumshoe fungerar ypperligt till Noirs värld, om fokuset är att undersöka mysterier och lösa gåtor.
Låter skitbra, för det är typ alltid fokuset när jag spelleder =)

Big Marco;n37728 said:
Vill du behålla lite av Sin City-känslan i våldet och striderna så kan Gumshoe-varianten i Night's Black Agents vara en tanke - där finns även en struktur för mysterie-konspirationer som kan användas för att nysta i korrupta byråkraters hemligheter, komma åt Arkiv A117 i djupet i Arkiveringsministeriet, undkomma de utsända Kommissarierna från Sanningsministeriet och ta reda på vilka de sju ätterna egentligen är? Om man vill köra storslaget. Mer lokala mysterier stöds givetvis också av Gumshoe.
Skiljer sig våldet/striderna sig alltså mellan NBA och andra Gumshoevarianter? Jag har inte hunnit läsa igenom det ännu, men jag har läst Ashen Stars och Mutant City Blues... Nåja, det är väl mest grundtänket jag gillar i Gumshoe ändå; troligast är väl att jag bygger ett hack på Krank (alltså systemet som används i Rotsystem och i begränsad mån i nya Null State).

Big Marco;n37728 said:
Nackdelen (om man nu ser det som så) med Gumshoe är att inte det har regelstöd för anti-hjälte-approachen som är baseline i Noir. Dock är inte den alls nödvändigt för att använda världen.
Nu har jag inte grottat ner mig i Noir-systemet ännu (bl.a pga att jag inte äger boken) men vad är det för regelstöd du menar här? Är det bakgrundgenerering eller mer sånt som händer under spel?

Big Marco;n37728 said:
Grundboken av spelet byggdes för att kunna stå helt på egna ben så mängden världsinfo är mycket omfattande - allt från det lilla upp till det stora ges utrymme. Stadsdelen Ikonen ligger som förslag som "startplats" med beskrivna personer, platser och friktion.
Låter asbra!

Går det förresten att köpa boken som PDF? Jag läser ju typ aldrig fysiska rollspelsböcker längre, de blir så klumpiga när sidorna blir många...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
krank;n37737 said:
Skiljer sig våldet/striderna sig alltså mellan NBA och andra Gumshoevarianter?
NBA har mycket mer regler för strid och cool action (för att emulera Jason Bourne/James Bond (Craig-eran)/Jack Bauer) så det finns många sidor regler och förslag. Personligen tycker jag dock att det är lite som att sätta plåster på någon åkt genom en snöslunga, då Gumshoe uppenbart inte är gjort för "coola strider". :)

krank;n37737 said:
Nu har jag inte grottat ner mig i Noir-systemet ännu (bl.a pga att jag inte äger boken) men vad är det för regelstöd du menar här? Är det bakgrundgenerering eller mer sånt som händer under spel?
Noir har en premiss gällande huvudpersonerna och det är att de alla startar på minus i livet. Det finns inga harmoniska huvudpersoner. Det stöds inte inom regelverket.

Tanken var att dessa huvudpersoner får klassiska noir/neo-noir attribut (Bogarts roller, Jack Nicholsons Jake Gittes, Marv, Dwight, Hartigan, Gail, Miho, Wallace, mfl från Sin City, etc) med moraliska gråskalor, en historik som säger något om vilka de är och varför de gör saker, och hur de kan vända dessa motgångar till fördelar när det gäller in actual play.

En drivande design-idé för Noir var att skapa ett regelverk där man för första gången gav en rejäl mekanisk effekt som gynnade individer som brinner för och vill göra saker, snarare än som typ alla andra rollspel gör - kyligt fokusera på vad/vilken kunskap en rollperson kan och har. Så en huvudperson, likt Bryan Mills i "Taken", som har en drivkraft kommer att få mekaniska fördelar i spel i scener när drivkraften och målsättningen konvergerar.

Ovan är dock en del som är viktig för den filosofi vi hade när vi skapade Noir som ett sammanhållet koncept och med en berättelse-motor som fokuserade på personliga, tajta storys med high drama. Detta behövs inte om världen används till ett Noir-hack med Gumshoe-regler/approach.

krank;n37737 said:
Går det förresten att köpa boken som PDF? Jag läser ju typ aldrig fysiska rollspelsböcker längre, de blir så klumpiga när sidorna blir många...
Tyvärr finns inte Noir som PDF i dagsläget.
 
Top