Nekromanti Noir berättelser

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Har precis avslutat första Noir berättelsen med min spelgrupp. Det blev en sin city inspirerad historia där huvudkaraktärerna blev oskyldigt anklagade för ett mord på en av huvudkaraktärernas syster. Detta ledde dem på en jakt och flykt genom Sandukars högre och lägre samhällsklasser fullt av våld, strippor, Osmanska gangstrar och första kontakten med släkten Palisar

Alla är väldigt sugna på att spela mer, men de ideer jag kommit på hittills är likt den tidigare berättelsen. därför tänkte jag fråga er, dels som inspiration och dels av nyfikenhet. Hur har era Noir berättelser sett ut?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Har inte så mycket i berättelse väg att bjuda på.
Men är du intresserad så kan jag mycket väl tänka mig att bolla tankar och idéer för en ny berättelse.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Mitt starkaste minne av Noir var min författare som skrev skönlitteratur men hade med djupt inbäddade kryptografiska meddelande till resistansgrupper. Staten var givetvis inte överlyckliga över detta och skicka en lönnmördare efter honom. Doktorn kallades lönnmördare. Min författar var väl inte genomkorkad utan hade lyckats få tag en pistol och av ren tur så lyckades han undvika en kula av ett prickskjute gevär och såg när Doktorn sprang in i byggnaden. Jag slängde några slängskott ut i korridoren av lägenhets huset och lyckades döda Doktorn.

Ett annat spel jag minns var när vi alla spelade medlemar i samma familj, en väldigt rik familj där familjens överhuvud var döende, vi hade våra egna mål, vissa ville ha hämnd på någon annan familjemedlem, en del ville komma åt familjens stora kassa osv. Och när alla dessa viljorna var samlade på samma ställe både spelare och SLP alla ville åt något så var det ett recept för cluedo liknande situationer. Sen kastades det in en nypa övernaturligt emot slutet. Det var en mycket rolig premis.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Big Marco;n148785 said:
Klockrent!

Andra inspirationskällor är Se7en: https://www.youtube.com/watch?v=znmZoVkCjpI eller kanske Deathwatch, för en annorlunda upplevelse:
https://www.youtube.com/watch?v=G0KQYHJ6K_s
Oh hell yes till Deathwatch! :D

Det bästa med Noir är att det finns en massa övernaturligt och när man väll hittar det är det in-your-face men tills dess ligger det bara under ytan. Ärligt talat skulle man kunna köra en Hellblazer liknande kampanj i Noir och det hade varit great.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
God45;n148809 said:
Oh hell yes till Deathwatch! :D

Det bästa med Noir är att det finns en massa övernaturligt och när man väll hittar det är det in-your-face men tills dess ligger det bara under ytan. Ärligt talat skulle man kunna köra en Hellblazer liknande kampanj i Noir och det hade varit great.
Tummen upp för något Hellblazer-liknande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Voldstagg13;n149310 said:
Nu har jag inte koll på Noir, men filmerna The Third Man (1949), Fade To Black(2006) och Kafka (1991) kan kanske vara nåt.

Absolut - Tredje mannen är en fantastisk film. Även Kafka är jävligt cool (och visar tydligt hur Sandukars Ministerier och Staten och byråkratin funkar. Dessutom är den skönt paranoid, se bara på de första tre minutrarna av filmen: https://www.youtube.com/watch?v=8EM3LitcLUw
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Jag är benägen att instämma i ovanstående filmtips. Alla.
Att de inte gjort en remake på The Third Man talar för hur j-vla briljant en film från -49 kan vara.
 
Top