Nekromanti Nils Gulliksson årets Knut V Pettersson-stipendiat

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,858
Location
Stockholm
Igår hade jag nöjet att gå på Svenska Tecknares sommarmingel och utdelning av Knut V Pettersson-stipendiet.

Som i år tillföll ingen mindre än allas vår favoritnördtecknare Nils Gulliksson.


Foto: Jenny Gustafsson.

Stipendiet har delats ut sedan 1973 och Nisse är den förste tecknaren från spelbranschen som fått det.

Rollspelen tar ännu ett stort kliv in i finrummet!
 

Attachments

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, det är fint att han äntligen får uppskattning från annat håll än rollspelsbranschen. Frågan är varför han inte får det förrän nu, år 2019 och inte t ex 1987 när han verkligen var aktiv? Är det tack vare Orvar Säfströms kaffebordsbok? Det är lite skumt att de som delar ut priser till svenska tecknare inte har fått nys om Gulliksson när ÄS produkter fanns i typ var fjärde hushåll ute i Sverige på 80-talet. Han var ju lite av fantasykonstens Carola på den tiden. Snacka om organisationer som tycks leva i en bubbla. Jag menar, hur många populära svenska tecknare finns det egentligen?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,858
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n322328 said:
Frågan är varför han inte får det förrän nu, år 2019 och inte t ex 1987 när han verkligen var aktiv?
I kriterierna för stipendiet står bl.a. att stipendiaten måste vara minst 40 år gammal.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n322332 said:
Jaha. Där ser man. Det är ju...främjande för tecknarkonsten.:wink:
De skulle ha kunnat formulera sig annorlunda, t.ex. "varit verksam i över 2 decennier".

Verkar vara ett fint pris, här är de pristagare jag kände igen:
2006 Johan Hagelbäck - Charles Nonsens
2012 Cecilia Torudd - Ensamma mamman
2013 Joakim Pirinen - Socker-Conny
2014 Lena Furberg - Hästen Mulle
2015 Charlie Christensen - Arne Anka
2016 Martin Kellerman - Rocky
2018 Gunnar Lundkvist - Klas Katt
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mm. Nu blev jag allt lite rädd. Det var Nisse som ritade den förhatliga Alfinen i MB2. Tänk om den skulle hamna i finrummet?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322389 said:
Mm. Nu blev jag allt lite rädd. Det var Nisse som ritade den förhatliga Alfinen i MB2. Tänk om den skulle hamna i finrummet?
Är du rädd för den katten?:)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n322337 said:
Ingen Joakim Lindengren på den där listan eller? Mannen bakom Fruncks affär, Krystmarodören, etc?
Kanske kommer.
Pirinen, Christensen och Lundkvist är i stort sett jämngamla med Lindengren och de har alla fått priset under de senaste 5 åren.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322413 said:
Är du rädd för den katten?:)
Nej, jag hyser bara en sån sjuklig avsky gentemot alfinen. Det kan inte hjälpas. Åh, nu kom jag på en annan varelse jag avskyr också. Hippokampos från MB2. Tvi. Tvi. Tvi säger jag.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322421 said:
Nej, jag hyser bara en sån sjuklig avsky gentemot alfinen. Det kan inte hjälpas. Åh, nu kom jag på en annan varelse jag avskyr också. Hippokampos från MB2. Tvi. Tvi. Tvi säger jag.
Den sista minns inte jag.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Tänk dig en häst med en underkropp likt en fisk och den supersnabba förflyttningen S20 trots att den ser ut som en stor, klumpig sjöhäst. Den kan vara under vattenytan i blott 10 minuter och färdas i flockar. Den kan tämjas och dess kött är gott. Där har du den varelsen. Inte ens de gamla grekerna kunde ha tyckt att berättelser om varelsen var särskilt häftiga.
 
Top