Nekromanti Ni som spelleder historiskt i London...

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
...kan ta en titt på historiska londonkartor. Där finns det kartor över london från ungefär 1500 och framåt. Bara att ladda ner och spelleda på.

Dagens smalaste spelledartips antar jag, men what da heck.

//Alva
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Smalt skiter jag i, men användbart - absolut! Jag älskar dig! Har letat sånt här i evigheter, inte hittat nåt tillräckligt bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag har (och en del med mig) fascinerats av viktorianska London, men jag undrar hur man ska spelleda för att få fram den stämning som miljön kan förmedla. Jag tänker mig filmer som From hell och början av Sleepy Hollow. Vad tycker ni man borde trycka hårdast på att föra fram?

/Han som inte skulle ha något emot att föra framtidslondon i Feng Shui till viktorianska eran
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jag tror att skiten och smutsen och regnet är en bra början. Samt spela på 1800-talets fascination vid erotik och sexualitet - allting är förbjudet och därför spännande.

Jag tror också att kläderna är en bra stämningssättare. Att lägga ner tid på att beskriva omgivningarna och kläderna eftersom de är en så stor del av vad vi kopplar ihop med viktorianska eran.

1800-talet är en tid på all framtidstro finns i tekniken och moralen. Den industriella tekniken ses närmast som magisk och vetenskapstron är ofantlig. Bara där finns det helt fantastiska möjligheter till makabra scenarion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
1800-talet är en tid på all framtidstro finns i tekniken och moralen. Den industriella tekniken ses närmast som magisk och vetenskapstron är ofantlig. Bara där finns det helt fantastiska möjligheter till makabra scenarion.
...mja, alla grupper delar inte den där uppfattningen. Alla var inte särdeles glada i att behöva flytta in till stan och jobba ihjäl sig vid maskiner istället för att arbeta på fälten, arbetarrörelsen växte ju fram så småningom, och sedan har vi mina personliga favvisar: Ludditerna... =)

//Krank, som lite till mans sitter och skriver på ett ångpunkspel
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Visst, men även inom arbetarrörelsen fanns tron på att rationaliteten och tekniken skulle bygga den nya, goda samhället. Marxismen i sig är ju en väldigt materialistisk teori som omfamnades av den gryende arbetarrörelsen. Det som är så fascinerande med det viktorianska 1800-talet är just hur romantik och rationalitet (och med det menades ofta den moderna vetenskapen) båda kunde hyllas som hjältar.

Också ludditismen (som ju ändå var betydligt tidigare 1800-tal är viktorianska eran) var snarare en missnöjesyttring är direkt teknikfientlighet. Det som protesterades mot (som jag uppfattat det) var de usla arbetsförhållandena, inte tekniken i sig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bra jobbat Vavva, detta är just sådana saker alla letar skiter ur sig för att finna,, vilket ofta är jäkligt svårt, så sådana fynd är alltid toppen! :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dagens smalaste spelledartips antar jag, men what da heck.
Smalt & smalt..
Skulle vilja säga att det är om inte annat kul inspiration i det här. Ibland är ju verkligheten mer inspirerande än fiktonen. omm an säger så.
Nlev iaf sugen på at slänga upp nått till Vampire, av nån anledning när jag såg dessa.

/ Johan K, som gjärna sklulle vilja lira lite Vampire igen
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
RPG-kartor [n-ot]

Nästan off topic


rollspelskartor som inte ser ut som den här... dvs lite från ovan "som om man svävar över staden" ..är inga bra rollspelskartor - lär av historien...

[bild]http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~genmaps/genfiles/COU_files/ENG/LON/london1553_640x-g4.jpeg[/bild]


Näe, det var inget annat.
 
Top