Nekromanti Neotech X

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Idag hade några av alla oss som skriver på den nya versionen av Neotech ett givande Skypemöte.

Vi diskuterade skillnaderna på robotar, androider, replikanter och kloner och vilken plats Artificiella Intelligenser har i spelet.

Vi försökte också finna konsensus kring några företeelser som vi tycker behöver nyord; "Nätet" ska ersättas och just nu ser det ut som "Lagren" ligger bäst till, "3D-skrivare" kommer nog kallas för "fab" och "subkultur" har många heta kandidater men det lutar åt "sub" kort och gott. Nästa möte hoppas vi kunna bestämma oss.

Slutligen diskuterade vi, eller snarare fortsatte en gammal diskussion om hur vi bäst handskas med kontroversiella ord och ämnen. Denna gången rörde det sig mer specifikt om referenser till Hitlertyskland (både namnet Hitler men även andra referenser som 88) men vi pratade också om våldtäktsreferenser, Osama Bin Laden och Djenghis Khan.

Fungerar det att använda även mycket kontroversiella ord och begrepp i rollspel för att visa på ett stort avstånd både tids- och kulturmässigt (88 betyder exempelvis tur i Kina) eller riskerar det bara att skapa en irritation hos en nutida svensk läsare som överskuggar syftet?

Det är svåra avvägningar, särskilt i Neotech X där vi mycket medvetet ibland balanserar på gränsen för det acceptabla och ibland går över den i ett försök att visa på en både trovärdig men också spännande framtid. Vårt val av att använda mycket slang och talspråk kommer säkerligen skapa irritation det med.

Sista ordet är definitivt inte sagt men arbetet går framåt.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Själv välkomnar jag ganska hård slang och en kännbar (vulgär) vokabulär i spel för att gestalta en viss atmosfär. Är det militära sammanhang ska det gärna vara militära termer, är det företag får det gärna vara affärsspråk, buzzwords typ, och är det kriminella, missbruks eller lågutbildade (motsvarande) atmosfärer bör det naturligtvis återspeglas i språkbruket. Jag gillade ansträngningen i neotech att ta fram en lista på slang/eurolingo eller vad det heter där. Vi hade ofta svårt att komma ihåg orden, men vissa fastnade, och jag tror att ju starkare ord man använder i slang-parlören, desto lättare fastnar dem. Så jag stödjer ert förslag. Alternativet är ju att ni släpper en parlör med PMRC-varning på hemsidan som blir tillgänglig för de som så önskar. Jag ser fram emot NX. (men hoppas det där rymd-rollspelet det står om på Neogames hemsida också blir av nån gång, jag har längtat efter det där rymd-stealth-ubåt-rollspelet i tio år snart känns det som. Det vore SÅÅ jävla coolt med ett bra svenskt regelsystem för rymd-stuff-grejer. Neotech är jävligt coolt också. Menar bara att ni borde utöka arbetstiderna. Och personalen. Haha :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi gillar slang! Men det svåra med slang i gamla Neotech är att det nästan aldrig användes i boken utan bara fanns i en ordlista. Då blir det svårt att lära sig!

Vad vi gör annorlunda i NX är ju att vi använder slanget rakt igenom boken, förhoppningsvis leder det till att det är lättare att plocka upp slanget!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
bladerunner_35 said:
Vi har börjat samla inspirerande bilder på Pinterest i ett försök att visualisera vad Neopunk är för något:

http://pinterest.com/bladerunner35/neopunk/

Vi håller också på med en spellista i Spotify men den behöver putsas lite mer.
Vad har ni för idé med musiken, jag jobbar med musik. Är ni ute efter tips?

Vad tänker ni synth, goth, techno eller helt annorlunda? Vill ni ha snabb eller långsam musik?

Har massor av tips, hjälper gärna till Neotech är ett av mina favoritspel och då jag inte hade tid med skrivutmaningen, kanske detta är ett sätt jag kan hjälpa till lite.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Detta vore fantastiskt, vill gärna höra vad du har att föreslå! Kontakta mig gärna! (ripperdoc _at gmail _dot com)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag sammanställer en lista så fort mitt jobb tillåter. Jag tänker mycket elektronisk musik, men kan givetvis gå mer åt det organiska hållet med.

Generellt med musikutveckling i framtiden tänker jag att det extrema blir extremare medan det allmänna blir lättare, musik för de dumma så att säga.

Problemet kan bli att få hitta vissa grejer på spotify men jag ger det ett försök.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi är extra intresserade av musik som inte är västerländsk; NX beskriver en multikulturell och globaliserad värld. Dessvärre är många innovativa musiker Asien över mest intresserade av neo-trad-etnobös i olika former, och andra NX-medarbetare har konsekvent dissat mina förslag.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det finns ju massa cool musik med influenser från hela världen så att säga, till exempel mycket ny dansmusik (och nej inte radiotramset) baseras på afrikanska rytmer. Jag hade en ide om att göra någonslags remix på blues från mali med tunga elektroniska trummor, får se om jag får tid till det.

Jag har ju själv en rätt mörksyn på musikbranschens utveckling, och antar att i något slags framtid scenario kommer man att ha otrolig stremlinead musik (typ radiopop delux). Men antar också att all så kallad alternativ musik kommer att bli mer och mer extrem (det vi kallar metall i dag blir väl mest någonslags rolling stones om ni fattar).

Hmm känns lite som jag är galning som babblar.

Har jobbat alldeles för mycket för att att tag i detta projektet . Här får ni en mix med vriden musik i alla fall: https://soundcloud.com/psy_decode/promo-darkforest-autumn-2012
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Jag hade gärna också hjälpt till, men testar gärna att göra några låtar då jag producerar musik,(icke profisonellt). Är detta något som skulle uppskattas? isåfall vad för stil har ni tänkt er?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Underbart! Jag lyssnade igenom hela ditt soundcloud, måste säga att mina personliga favoriter var mer runt progressive, ex. Promotionmix - Summer 2010 hade ett riktigt skönt intro som hade kunnat vara musik till en NX-trailer. Psytrance gillar jag också men det känns lite mer oldskool.

Vill gärna snacka mer om det går att samarbeta lite, jag PMar!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
han göte said:
Jag hade gärna också hjälpt till, men testar gärna att göra några låtar då jag producerar musik,(icke profisonellt). Är detta något som skulle uppskattas? isåfall vad för stil har ni tänkt er?
Gärna! Det är svårt att sätta ord på vilken stil man skulle vilja ha, men jag gör ett försök. NX musik ska vara:
- Multi-etnisk, d.v.s. inte bara engelska eller västerländska ljud. Gärna lite "ohelig" blandning av musikkulturer, lite som worldmusic-genren gör
- Till stor del (men inte bara) elektronisk
- Inte associeras alltför tydligt med musikstilar vars prime redan passerat, ex. saker som var populärt på 80-tal eller 90-tal (detta signalerar mer retro-cyberpunk då)
- Vara lagom obskyrt, så att det inte låter som (eller är) något man hört på radio alldeles nyss. Udda är bra, så länge det inte är såpass extremt att det tar över.
- Vissa låtar kan vara illustrerande och därmed vara lite mer extrema, ex. för att gestalta ett gäng, andra låter kan dock vara bättre om de är mer lämpade för att spelas i bakgrunden, d.v.s. mer typisk instrumental soundtrack.

Jag kan lista några genrer som är intressanta, men genrer är svårt och kan betyda så lite och så mycket på samma gång, så häng inte upp dig på det: dubstep, drumnbass, triphop, IDM, tyngre rap (gärna på andra språk än engelska), elektronisk soundtrack (Hans Zimmer, Clint Mansell, etc), electronica, world.

Någon annan med förslag?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Fint att du gillade länken.Decode är grym på det han gör.

Ska snacka lite med en polare som har stenkoll på progressive trance om det finns mer på den svängen som skulle kunna passa in. Vid närmare eftertanke är ju progressive trance mer dramatisk än psytrance och borde kanske funka bättre i detta sammanhang.

Jag håller på att letar efter mörk chillout musik för tillfället, återkommer med mer förslag.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Vår spellista är inte klar men utifrån diskussionen kring musik så länkar jag den här (vi använder spotify): http://open.spotify.com/user/bladerunner_35/playlist/7ia1nlRObButQ95ClWLuVD

För den som vill bidra i allmänhet eller sitter på någon låt ni tycker skulle passa så har jag också skapat en kollaborativ spellista där den som vill kan lägga till låtar: http://open.spotify.com/user/bladerunner_35/playlist/6rL8tbyHQhxdTlIhInYG5u

Vi kollar igenom eventuella bidrag och lägger till de vi gillar till NX-listan.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag kan också tillägga att för egen del tycker jag vi har tillräckligt mycket elektronisk musik. Det är dessutom ganska lätt att hitta passande elektronisk musik.

Det vi saknar och som det är svårt att hitta är icke-västerländsk musik som skulle kunna komma från klubbarna, gatorna och lagren 2070.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Gott! Jag fick för en sekund för mig att du gjort mixarna, men att hitta bra mixar är minst lika viktigt :gremsmile:
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Problemet med Spotify är att det har så begränsat utbud vad det gäller musik som ligger utanför skivbolagsramarna.

Jag ska kolla in er lista och se om jag kan hitta något på spotify som jag tycker passar.
 
Top