Nekromanti Neotech X[tredje upplagan]

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Har gått lite mig förbi att Neotech ska få en ny upplaga. Påminndes här:
http://www.piruett.se/2012/12/11/neo...ver-eldsjalar/
http://ripperdoc.net/nx/

Ska NX få nytt regelsystem likt Eon IV?
Vad kan förbättras regelmässigt?

Då kan vi komma in lite på själva spelvärlden. Jag har inte spelat neotech så hemskt mycket, och det var ett tag sen(spelade mellan 2003-2007), och vad jag minns så var det nästan som att spela i nutiden. Cybetech och liknande räknas upp, men själva världen känns inte så jättefuturistisk. Men nästan lite som en mer avancerad nutid, men inte så väldigt. Tredje världskriget och alla andra problem närmast nämns bara i förbifarten. WWI och WWII hade enormt stor inverkan på alla samhällsplanen, inte minst ekonomiskt, kulturellt, polititskt. Se bara på hur mkt film det finns om WWII och vi än idag blir formade av framförallt WWII http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Ska man förbättra/reboota neotech så tycker jag att man världen måste beskrivas och formas till ett mer intressant väsen. WWIII borde få stora konsekvenser och inte minnas som Vietnamkriget är idag. Världen borde få fler intressanta personligheter som köttas ut, inte som bara nämns i förbidfarten som att avdankande porrstjärnor gör comeback som stora politiker etc. Beskriv ingående en rad intressanta personer och framförallt deras quircks.
I ena artikeln nämns det också att världen hoppar fram lite i tiden till år 2070 och bl.a. klimatförändringar, miljöförstöring och stigande havsnivåer hotar världen. Varför inte pandemier också? Nya typer av terrorism? Läste en artikel om att forskare var rädda för att terrorister i framtiden kan skapa avancerade labb med någon typ av standardiserade labbutrustningar(ungefär som att folk gör musik och 3D på sina laptops) för att släppa lös lassafeber och mer avancerade fågelinflunesor. Är också litet lustigt att i många fiktiva verk så har jorden blivit mycket mer avancerad på väldigt kort tid - oftast har inte ens 200 e.Kr. passerat/om ens det. Det måste finnas monorail! Highttech tunnelbana/spårvagn som åker runt överallt i storstäderna!

Sedan nämns det att drones and bots are everywhere, + transhumanism http://en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism http://sv.wikipedia.org/wiki/Transhumanism Vilket blir mycket intressant. Sno lite från Deus Ex-serien? http://www.youtube.com/watch?v=DZU6XyFxCA0
De augmenterade/förbättrade folket mot amish-liknande, militanta /äkta/ människor?
http://www.youtube.com/watch?v=bwJgTm7kh38
Ta med illuminati, frimurarna, New World Order och Majestic-12 som styr i bakgrunden av storföretagen? Sedan kan man också slänga in den största konspirationen: att utomjordingar finns - och de styrande döljer detta. Och inte bara att köpcentrumet i Helsingfors fick ett kraschande besök?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Svar ja. Allt detta är med ^_^ (Utom utomjordingarna). De primära ledstjärnorna i projektet har varit:


- N2 kändes som nutiden, NX måste kännas som framtiden ögonblicket man stiger in i världen.

- Produkten ska vara snyggare, mer edgy och tusen ggr mer stämningsfull än N2, och INGEN ska kunna anklaga den för att vara tråkig.

- Världen ska vara färgstark, mångsidig, multikulturell och helt enkelt awesome. Det får inte vara mörkt och regna hela tiden; tänk mer något åt hållet Mirror's Edge.

- Cyberpunken är föråldrad och väldigt 80-tal, vi måste återuppfinna den och ge den ett nytt ansikte - enter Neopunken!

- Tekniken är futurustisk och fantastisk, men grundad i moderna rön, projektioner och hypoteser, och bör i regel inte glida in på rent scifi-territorium. Helt självmedvetna robotar och mind uploading finns inte...eller?


Regelsystemet är vagt inspirerat av Eon IV men är basically sitt eget och har väldigt lite att göra med N2s. Det bygger fortfarande på ObT6 men är i stort en hybrid mellan modernism och trad; om Eon IV kan sägas luta lite mer åt trad-hållet lutar NX arguably lite mer åt modernism-hållet, typ. Vilket ju kan tyckas passande ^_^


Jag är glad att du upptäckt projektet och fattat intresse för det! Det finns en mycket större version av vår Pinterest-board, här, och du kan även följa oss på facebook eller twitter om du vill. NX (enormt stora...) manus är i nuläget i princip helt färdigt och är i processen att redigeras för utgivning; många illustrationer är färdiga men vi letar fler illustratörer och håller på olika vis på att förbereda utgivningen. Det behövs även en runda speltest eller två. Så spelet är inte så himla långt i framtiden, utan kommer faktiskt släppas inom överskådlig tid.



PS: vad gäller det här att jorden blivit mycket mer avancerad på kort tid...världskrig historiskt har lett till det. Tänk hur otroligt mycket innovation som uppstod till följd av WW1 och WW2. Nivån vi lagt NX på är ju dock givetvis helt spekulativ och lyder delvis under Rule of Cool, och de av oss som lever så länge får helt enkelt återkomma om 55 år och se tillbaka på NX och hur rätt/fel det hade. Givet att det har påtagliga element av dystopi och techno horror hoppas jag för allas vår skull att det hade helt fel ^_^
Kärlekscraft said:
Neopunken ska då vara en en vidarutveckling på cyberpunken. Såg att det fanns lite snodda konceptbilder från Deus Ex:Human Revolution - den om modet som skara någom form av futuristiska renässanskläder{1500-tal], eftersom världen står inför en ny(2nd) renässans.


Hur pass annorlunda ska Neopunken vara jämfört med Cyberpunken? Vad är skillnaderna/likheterna?
Ymir said:
Cyberpunken är väldigt 'rage against the system', neopunken är mer 'work with the system'. Där cyberpunkaren på många vis är en rebell, en idealist, våldsfokuserad och anti-teknologisk, är neopunkaren subversiv, pragmatisk, lösningsfokuserad, pro-teknik. Neopunkare tror inte att AI:er är mänsklighetens gissel, de tror att den teknologiska singulariteten kan bli början på en bättre och mer rättvis värld. Både en cyberpunkare och neopunkare kan fullt möjligt se megaföretagen som fiender, men av helt olika skäl - cyberpunkaren gör det för att megaföretagen for honom representerar ett människovidrigt system, neopunkaren snarare för att de för henne upplevs hålla tillbaka utvecklingen. Där en cyberpunkare ofta kan sägas vara en individ som inte konformerar, och aldrig skulle få jobb på ett megaföretag, smälter en neopunkare lättare in. Men cyberpunken finns också kvar i settingen och det finns många individer och rörelser med drag av både cyberpunk och neopunk.
Björn Wärmedal said:
Jag tänkte bara slänga en nykter kommentar åt det här:

"NX (enormt stora...) manus är i nuläget i princip helt färdigt och är i processen att redigeras för utgivning; många illustrationer är färdiga men vi letar fler illustratörer och håller på olika vis på att förbereda utgivningen. Det behövs även en runda speltest eller två. Så spelet är inte så himla långt i framtiden, utan kommer faktiskt släppas inom överskådlig tid."

Bara för att klargöra:
- Alla som jobbar på det här gör det ideellt i dagsläget, och utöver vanliga jobb, korrekt?
- Ni letar fler illustratörer och jag antar att det finns en tajt budget att hålla vilket gör det till lite av en utmaning? Vill minnas att det pratats om tidigare.
- Det är ett enormt stort manus som nu håller på att redigeras, vartefter det troligtvis fortfarande kommer att vara ett ganska stort manus som ska layoutas - troligtvis av folk som gör det på fritiden, pga ovan nämnda tajta budget?
- Det behövs ett par rundor speltest, helst innan det redigerats för hårt och absolut innan man börjar med en layout-process.

Rätta mig gärna om jag har fel på något av ovanstående. Baserat på den knapphändiga informationen kommer dock här min tidsuppskattning:
- Hitta fler illustratörer kan ta allt ifrån en till flera månader. Om vi räknar optimistiskt så kommer med andra ord de sista illustrationerna ha kommit in om ett halvår, som tidigast. (Tiden går faktiskt ganska fort när man letar och en tajt budget kan betyda att illustratörer prioriterar annat mer lönsamt jobb högre)
- Speltest tar ett tag. Om ni får tag i ett par grupper som spelar väldigt regelbundet och riktar in sitt spelande på att testa varenda regel och situation så kan det gå fortare, men jag kommer anta att speltestandet tar mindre tid än illustrationerna iaf. Och kan göras samtidigt, så det finns inget beroende där.
- Redigering - på fritiden - tror jag inte vi ska räkna med blir mer än 4-5 sidor per dag i snitt (vissa dagar mer, andra dagar inget). Med ett enormt manus tar det nog närmare 100 dagar, och med en felmarginal på det estimatet är vi snabbt uppe i 4 månader där också. Vi kan räkna med att det kan ske samtidigt som de tidigare två punkterna.
- Ska det korrläsas sen också, eller är det gjort? Det kan lugnt ta ett halvår till med en fet text, eller i minsta fall ett par månader.
- Layout... oj... Ska vi räkna med 3 sidor om dagen? Jag vet inte hur fort sånt här arbete tillåter sig att göras, än mindre vilka talanger ni har att sätta på jobbet.
- Sen tillkommer provtryck och liknande. Där går det fort en månad också, med diskussioner med tryckeri och allt.

Jag tror att man är på den optimistiska sidan av realistisk om man säger att NX kan vara klart om ett år. Det förutsätter nog att alla tidsplaner håller och alla människor kan stanna i projektet och engagera sig i det. I ett närmast ideellt arbete ska man inte underskatta hur svårt det är att springa slutsträckan, så jag skulle ta "överskådlig tid" med en stor nypa salt. Speciellt med tanke på Neogames historia av att göra tidsuppskattningar och hålla någon form av deadlines eller planerade datum.

Jag menar, Eon IV har ju varit "nära" i minst två år nu, eller? Jag har vaga minnen av att någon sa "senast GothCon 2012" om det en gång i tiden, för det var nästan ingenting kvar att göra :)
Arfert said:
Bara 3 sidor om dagen? Snabbare kan ni.
ripperdoc said:
Överskådlig tid är förstås en vag term - avsiktligen. Vad vi har kommit fram till var att det manus vi hade var för omfångsrikt att det är bättre att paketera det i lite bättre munsbitar, så vi har jobbat med att möblera om manus en hel del. Det gör att vi skjuter arbetet framåt lite, men att saker som layoutning kommer ta mindre tid (e.g färre sidor). Vi har nya illustratörer ombord och det tar inte så lång tid att hitta nya - däremot tar det tid att faktiskt göra alla bilderna!

I och med skapandet av Helmgast hoppas jag att vi snart kan ge Neotech lite mer tydlig närvaro på webben, med officiell hemsida, blogg, etc, men det tar förstås lite tid i sig att ordna.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ohh Jag gillar detta, hoppas också att rollpersonsskapandet gjorts mer valbart, inte så sjukt slumpmässigt som innan.
Ymir said:
Det är nästan ingen slump kvar. All slump är ersatt av pur awesome.
Swedish Chef said:
Bra, mycket bra
Snow said:
Jag antar att det nästan är obligatoriskt att man hamnar i fängelse. Det var en viktig del i rollpersonsskapandet vad man än siktade på för karriär.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För några år sedan kom ett rätt omfattande dokument som sades vara någons minne av en demoversion av neotechX från något konvent. Det heter nTek och beskriver sig själv såhär:
[h=2]Vad är nTEK[/h] nTEK är ett rollspel som utspelar sig i en mörk och brutal framtid, där många av människans värsta farhågor har besannats.
nTEK är en lättviktsvariant av rollspels-serien Neotech. En lillasyster, om man så vill. Om du tröttnar på nTEK och vill fortsätta dina äventyr med mer detaljerade regler är det lätt att gå över till Neotech.
Är regelsystemet där fortfarande i linje med manuset? Jag gillade det riktigt riktigt mycket.

[h=2]Färdigheter[/h] nTEK använder sig av 10 färdigheter. Färdigheterna visar hur bra en rollperson är på olika saker. De färdigheter som finns är
ETNO: Används för allting gammalt. Innefattar också politik, historia och religion.
GATA: Används för att överleva i storstaden
GNOS: Används för spjutspetskunskap, medicin och bioteknologi.
MEDIA: Används för att kommunicera med andra, skapa bilder, ljud och text.
NEURO: Används för logiskt tänkande, sinnen och envishet.
NATUR: Används för att överleva i det vilda, känna igen djur och växter.
PILOT: Används för att framföra alla sorters fordon.
SOMA: Används för det mesta som kräver fysisk ansträningning.
STRID: Används för att utöva våld.
TEK: Används för allting nytt; cybernetik och cyberrymden.
Jocke said:
nTEK blev sedan TeknoChock, det finns intropaket och allt sånt här: http://www.boningen.org/teknochock

Det var aldrig reglerna från NX, utan mer stämningen i äventyret Alla vill ha Evi som Olav tog tillvara på.
ripperdoc said:
nTek / TeknoChock är awesome!

Alla vill ha Evi är fortsatt den stämning Neotech bygger på (vi börjar pensionera arbetsnamnet NX :) det är mer av en remake av Neotech som koncept ). Regelsystemet är av den typen ovan, med ett antal grundläggande attribut som är både grundegenskaper och färdigheter i ett. Det är även tärningspöls-baserat.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
En grej jag har lite svårt över: Hur pass teknologiskt avancerat ska Neotechs underbara värld vara? Den nuvarande utgåvan känns, som sagt, att spela i nutiden med lite avancerade saker som omnämns som kloning med hjärntransplantation för världens rikaste man och hans fru så de kan vara evigt unga. Ska allting vara som Deus Ex? En hel del grejer är mer avancerat än ex. Star Wars(som misslyckas lite på den punkten :rolleyes:).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neotech kommer vara betydligt mer tekniskt avancerat än gamla utgåvor, framförallt av den anledningen att tekniken idag har tagit enorma steg framåt jämför med när N1 och N2 skrevs. Deus Ex är en bra jämförelse, Star Wars är det inte.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
När jag tänker på Neotech så tänker jag på Bladerunner, Minority report, Total Recall (nya). Jag tänker ganska mycket nära framtid. Skogen finns kvar, det finns megastäder men också bondgårdar. Jordnära cyberpunk.

Jag tänker inte på Judge Dredd, Star trek (nya) eller Akira.
Måns said:
Nya Neotech, det jag såg av det när när jag var inblandad, är varken Bladerunner eller Judge Dredd. Tekniken går inte att jämföra. "Jordnära" tror jag att du ska stryka från förväntningslistan. Normbrytande känns bättre.
Ymir said:
Judge Dredd ligger rätt nära som jämförelse för mig, i synnerhet den senaste Judge Dredd-filmen bara skriker Neotech. Den är färgstark på det sätt jag velat få Neotechs framtidsskildring att vara.
ripperdoc said:
Det är svårt att jämföra associationer, för mig är ex. Bladerunner och Minority report nästan på olika sidor av spektrumet i stil (om än att de är "närmre framtid"). Senaste Dredd har bra Neotech-stämning i detaljerna, tycker jag, men idén om att det finns Megacity 1 med wastelands utanför är inte trovärdig inom tidsramen av 2070. Så det gäller att plocka rätt delar från den flodvåg av inspiration som drar över oss. I slutändan ser vi Neotech som en möjlig, dystopisk framtid där vi tar fasta på den fulla utväxlingen av dagens trender och de samhällsförändringar de ger, snarare än att upprepa teman etablerade på 80-talet. Det blir en del normbrytande, definitivt. Det handlar indirekt om många av de samhällsproblem man ser idag och de filosofiska problem som kommer från att ha drönare med dödliga vapen, artificiella intelligenser och uppluckrande av begreppet människa. Samtidigt funkar de flesta traditionella cyberpunk och neotech-stories utan problem - Neotech rymmer allt från gladvåld till biohorror och mindfuck-scifi.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
ripperdoc;n18652 said:
Neotech kommer vara betydligt mer tekniskt avancerat än gamla utgåvor, framförallt av den anledningen att tekniken idag har tagit enorma steg framåt jämför med när N1 och N2 skrevs. Deus Ex är en bra jämförelse, Star Wars är det inte.
Ska det vara Deus Ex, måste givetvis Boxguard vara med. http://deusex.wikia.com/wiki/80-X_Boxguard
Hur ser fronten med sociala medier och smartphones & sånt?
ripperdoc said:
Bots finns med - det är något som knappt omnämndes i tidigare utgåvor, men som nu är ganska viktigt i Neotech. Det betyder dock inte att det är några massor av humanoida robotar på gatan, utan snarare denna typen av utility bots och drönare.
Kärlekscraft said:
Nej, det kommer inte att drälla av dem överallt. Stora stridsbots är nog relativt ovanliga pga pris och skötsel - men de finns.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
1) Kring vilket årtal är det tänkt att spelet ska utspela sig?

2) Vilket leder vidare till fråga två: Kläder & Mode, vad för typ av futuristiska kläder har Neotech X:s invånare på sig? Ska det vara små skillnader från idag, eller helt andra kläder. Kanske något asien-inspirerat med tanke på den ekonomiska utvecklingen. I Deus Ex har dom ju fått sina kläder inspirerade från 1500-talets Renässanen.

Ett annat exempel vore kanske någonting jag såg i Killzone-serien: uppdaterade kostymer. {Ska leta fram dem], kostymer & sånt kan ha blivit förbättrade så istället för att ha stuprörsformade byxor som ser förjävligt ut såvida man inte skräddarsyr(och oftast för stor kostym för övrigt)så sitter dessa framtidakostymer mer som jeans - åtsittande & perfekt! eftersom de är tillverkade i ett litet annat material. Byxorna sitter fint liksom Commander Shepards blåa uniform gör i Mass Effect 3(vilket amerikanerna säger är gay :confused:)
obak said:
Framtidens kläder är såklart tillverkade av nanomaterial som kan bli tajtare eller lösare, längre eller kortare beroende på användarens preferenser, de kan även byta färg och är utrustade med fotosyntetiska solceller för att ladda smartphonen. Stilmässigt så är det lika förvirrat som idag, fast värre, säkrastbär att aldrig byta stil, för då är man fashionabel vart tredje år.
obak said:
Glömde tattueringar och kropsmoddar, vil du vara speciell? Skaffa en tattuering. Vill du vara unik? Skaffa en tattuering. Speciell OCH unik? Skaffa en tattuering!
Tattueringar är såklart animerade, självlysande och doftgnuggis!
Kärlekscraft said:
Låter rätt dyrt.....
Sedan kan kläderna vara rätt galna, jämför bara med antiken till medeltiden till renässanssen till peruker, knäbyxor och klackskor till strikt 1800-1900-tal, till det hemska 70-talet........
Krille said:
Vill du vara riktigt riktigt riktigt helt jävla outstanding unik? Skaffa INTE en tatuering.
Ymir said:
nya Neotech utspelar sig år 2070. Vi vill att Neotech ska kännas framtid rakt igenom, så illustrationer där folk har på sig helt vanliga anno 2014-kläder går bort. Modet domineras av ett stort antal olika subkulturer som klär sig på specifika sätt, neopunk är den subkultur som spelet inledningsvis kommer att fokusera på.

Mycket av vår visuella inspiration vad gäller kläder med mera kan ses på Neotechs pinterest-sida: http://www.pinterest.com/bladerunner35/neopunk/
 
Top