Nekromanti Namnproblem

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har kört fast en aning i skapandeprocessen igen, och som vanligt tar jag ut det på forumets besökare genom att ösa ur mig information om den spelvärld jag jobbar på.../images/icons/smile.gif

Först en kort repetition för de som inte orkat läsa min tidigare presentation (de som läst den kommer att finna ett par små skillnader):
Paralellt med vår värld finns Somnium, drömmarnas värld. När en människa drömmer frigörs underliga energier, och det är dessa energier som sedan ger Somnium stabilitet och form. I eoner har en sorts änglalika väsen som kallas iubar (av latinets ord för "strålande") vakat över verkligheten och hindrat Somnium från att blanda sig med den vakna världen. Men de senaste decennierna barriärerna mellan Somnium och verkligheten börjat brytas ner, och som ett resultat av detta har övernaturliga krafter allt mer fått svängrum i vår värld.

Okej, problemet är att jag har svårt att komma på namn till ett par saker i spelvärlden.

Det första jag undrar är vad jag ska ge för namn åt de människor som på grund av barriärernas försvagande fått kontakt med Somnium och därmed övernaturliga förmågor. Den gamla benämningen "de drömmande" känns inte riktigt bra.

Den andra saken jag vill ha hjälp med att namnge är en sorts väsen som är det senaste tillägget till spelvärlden. Dessa väsen kan beskrivas som olika personifierade begrepp såsom Döden, Kärleken, Galenskapen eller Hämnden. De skapas och får liv av människornas fantasi. Endast ett fåtal har lyckats ta sig över till från Somnium till verkligheten (och de som gjort det jagas av iubar) men de har imponerande förmågor nära bundna till deras natur. Jag hade från början tänkt kalla dem "manifestationer", men problemet är att detta namn är upptaget. Så, vad göra?

Ridijeck
som börjar bli ganska nöjd med spelvärlden i övrigt

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-09-25 22:58.</EM></FONT></P>
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
på "de drömmande" var det väl någon som föreslog hypnoser, som jag tycker var helt grymt, men du kanske inte gillar det?
Hmm... manifestationer... i gnosticismen (en trosuppfattning som Kult bygger mycket på, om jag har fattat det rätt) finns liknande väsen, en slags okroppsliga urprinciper, som kallas för "aeoner" om jag inte minns fel, det kanske kan vara något. rent allmänt föreslår jag att du slår på nätet efter olika mytologier och religioner, dom brukar ha rätt bra namn på saker och ting.

/sinisa
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Manifestationerna kanske skulle kunna benämnas för något med "arche-", eftersom de är lite arketypaktiga. "Archoi" eller nåt kanske? (Jag kan varken grekiska eller latin, så jag har ingen koll på hur det borde se ut.) För de drömmande (som jag själv tycker är ett helt okej namn) kanske man kunde ta vad nu "drömformare" eller något liknande heter på latin eller grekiska? Det finns latinska lexika på nätet som man kan leka med om man vill. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag håller med dig. Hypnoser eller Hypnoter skall det va!

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p> Det första jag undrar är vad jag ska ge för namn åt de människor som på grund av barriärernas försvagande fått kontakt med Somnium och därmed övernaturliga förmågor. Den gamla benämningen "de drömmande" känns inte riktigt bra.<p><hr></blockquote><p>Fick uppfattningen att du verkar vilja ha latinska namn till de olika varelserna så detta kanske är till hjälp. /images/icons/smile.gif

IMHO är väl inte "de drömmande" något dålig namn. På latin blir det "destertere" eller "destertui"

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Den andra saken jag vill ha hjälp med att namnge är en sorts väsen som är det senaste tillägget till spelvärlden. Dessa väsen kan beskrivas som olika personifierade begrepp såsom Döden, Kärleken, Galenskapen eller Hämnden. De skapas och får liv av människornas fantasi. Endast ett fåtal har lyckats ta sig över till från Somnium till verkligheten (och de som gjort det jagas av iubar) men de har imponerande förmågor nära bundna till deras natur. Jag hade från början tänkt kalla dem "manifestationer", men problemet är att detta namn är upptaget. Så, vad göra?<p><hr></blockquote><p>Antingen kan du ju kan du ju kalla dem "phantasmatis" som betyder uppenbarelser eller "caelestis" som betyder kommer från himmelriket, övermänniska eller av gudarna.
Vill du sedan ge var varelse (de du nämnde) som hör till denna kategori: "hämnare = punitoris", "mortifer = att döda, den som bringar död, dödlig (jämförligt med att vara farlig)", "Furia = vrede, raseri, galenskap; Furies = hämnande mytologisk varelse.", "kärlek = Cupid (om personifierad)"

Hoppas det kan var till någon hjälp! /images/icons/smile.gif

/Grim
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Vad sägs om drömbarn, för "manifestationerna", eller för de drömmande mewn det tycker jag inte passar så bra.

Eller kanske somniumaner, okej det kanske lät lite skrallt.
Eller varför inte kalla dem inkräktera, den inkräktar ju i vår värld... hehe

Det var allt från mig tnx, Klon
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Måste man bara ha just ett namn för varje sak?
Det beror på hur bra kontakten är mellan de olika "drömmarna" i vår värld är.
Man kanske gör skillnad på olika typer av drömmare utan att se dem som en helhet.
Som exempel kanske man skiljer på de som kan varsla (se framtid / andra platser m.m.) och de som kan forma (befalla föremål att ändras ex. ändra färg på sina kläder). På de första kan något/ några ord i stil med "de som ser bortom skymmningen" kanske passa och på de andra kanske "de som böjer verkligheten" eller nått.

Dessutom: Hur många vet om att det finns övernaturliga krafter. Borde inte den del av "drömmarna" som upptäcker detta antingen bli rädda för sig själva eller använda sina frömågor för att tillskansa sig fördelar.

Om det är känt kanske detta ger de olika religionerna ökat inflytande eftersom muslimska "drömmare" kanske anser att de har fått sina förmågor av Allah själv och Judar av Jehova osv. Kanske det till och med råder regelrätta regilionskrig efterom en med tillräckligt starka förmågor kan utropa sig till att vara Jesus återfödd etc. Det vore inte olikt mänsligheten att göra så.

De varelserna du skriver om skulle kunna kallas för demoner eller "Asura" (onda andar) och "Deva" (goda andar). (Läste lite om demon i ett lexikon)

Hoppas att det är till hjälp
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Grims förslag äger! [NT]

4lize owns you!

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Fick uppfattningen att du verkar vilja ha latinska namn till de olika varelserna så detta kanske är till hjälp.

Japp, det stämmer. Jag hade dock tänkt att försöka variera mig lite, så vissa begrepp lär bli latin och andra svenska.

IMHO är väl inte "de drömmande" något dålig namn. På latin blir det "destertere" eller "destertui"

Hmmm, ska fundera vidare lite till, men jag kommer att ha ditt förslag i åtanke...

Antingen kan du ju kan du ju kalla dem "phantasmatis" som betyder uppenbarelser eller "caelestis" som betyder kommer från himmelriket, övermänniska eller av gudarna.

Phantasmatis (eller den försvenskade varianten "phantasmater") låter faktiskt riktigt bra. Tack!

Vill du sedan ge var varelse (de du nämnde) som hör till denna kategori: "hämnare = punitoris", "mortifer = att döda, den som bringar död, dödlig (jämförligt med att vara farlig)", "Furia = vrede, raseri, galenskap; Furies = hämnande mytologisk varelse.", "kärlek = Cupid (om personifierad)"

Här tror jag att jag håller mig till de svenska namnen. Om inte annat därför att det finns så många phantasmater att det skulle vara ett rent helsicke att hitta på latinska namn åt alla. /images/icons/smile.gif

Hoppas det kan var till någon hjälp!

Absolut! Tack ännu en gång!

Ridijeck
som kommit tillbaka efter några dagars frånvaro från forumet
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Måste man bara ha just ett namn för varje sak?
Det beror på hur bra kontakten är mellan de olika "drömmarna" i vår värld är.
Man kanske gör skillnad på olika typer av drömmare utan att se dem som en helhet.


Detta har i första hand en regelmässig orsak. Även om drömmare lär ha en uppsjö med olika namn för sig själva är det bra om man som regelförfattare kan ge dem ett enhetligt namn man kan referera till. Och nej, jag hade inte tänkt att dela upp de drömmande i olika sorter.

Dessutom: Hur många vet om att det finns övernaturliga krafter. Borde inte den del av "drömmarna" som upptäcker detta antingen bli rädda för sig själva eller använda sina frömågor för att tillskansa sig fördelar.

Tanken var att för vanligt folk är världen precis som den är för oss (här utgår jag från att du tillhör "vanligt folk" /images/icons/smile.gif). Sedan finns det ju förutom drömmarna en del "vanliga" ockultister, men långt ifrån alla av dessa känner till Somniums existens. De drömmandes situation och hur de reagerar på att plötsligt ha övernaturliga förmågor de knappt förstår var något jag hade tänkt försöka göra till ett ganska centralt tema i spelet.

Jag har inte funderat så mycket på hur religiösa personer skulle reagera om de blev drömmare, men den övernaturliga värld de kommer i kontakt med lär skilja sig en aning från deras gamla världsbild. Om de sedan ser det som illusioner skickade av Satan är en annan sak. (Dessutom är det känt att iubar har manipulerat nyvaknade drömmare genom att uppenbara sig som änglar för dem.)

Ridijeck
som bockar och tackar för förslagen
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Om du är intresserad av inspiration från gnosticismen så tror jag att det ganska lätt kan gå att gå in på ett större bibliotek och titta bland antikens filosofer. Tyvärr kommer jag i skrivandes stund inte ihåg vem som lanserade teorierna med demiurgen m. m. trots att jag är lite insnöad på antiken...

[color:green]Illern, legionär, Putoris Astrabo
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 
Top