Nekromanti namn problem

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag håller på med en värld/kampanj och har stött på problem med namngivning. Det är vanligt då jag är kass på nman men denna gång tänkte jag försöka lösa det med er hjälp...

Namnproblem 1
Jag har ett antal djurfolk som jag inte vet vad jag skall kalla dem. Kattmän, vargmän mm känns trist. Ok med kentaur och minotaur meninte dessa namn med "man" ändelse. Så har någon ett bra förslag??
Det kommer finnas alla möjliga typer av djurfolk så jag skulle behöva något samanfattande epitet på dem så att jag inte får samma problem om jag tex får ett bra namn för vargmän men sedan vill jag även ha med rävmän...

Namnproblem 2
Jag har ett litet folkslag bestående av några hundratusen individer och de har en något säregen kultur. Deras uppgift i livet är att skriva historien eller krönikor över vad som händer. Man kan se dem lite som siarna från kell i Eddings böcker, men vad skall jag kalla dem??
De kommer även ha ganska stora likheter med vatikanen och de arabiska kunskapscentrumen

Namnproblem 3
Alver, skall man behålla eller rata namnet?

Världen är en "fantasyvärd" men där äventyret utspelar sig i olika tider så det är inte bara svärdssvingande som görs utan även skjutjärn i vissa tidsåldrar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Egentligen är jkag diskvalificerad från att få svara, eftersom jag ratar den mesta fantasyn, men...

neowyn said:
Namnproblem 2
Jag har ett litet folkslag bestående av några hundratusen individer och de har en något säregen kultur. Deras uppgift i livet är att skriva historien eller krönikor över vad som händer. Man kan se dem lite som siarna från kell i Eddings böcker, men vad skall jag kalla dem??
De kommer även ha ganska stora likheter med vatikanen och de arabiska kunskapscentrumen
Skripturer? Rätt cool idé får jag väl säga, önskar jag kom på nåt mer konkret i namnväg.


neowyn said:
Namnproblem 3
Alver, skall man behålla eller rata namnet?
Det tråkigaste man kan göra med alver är att byta namn på dem. Liksom, det är ändå ingen som luras av att rymdalverna i Warhammer 40k heter "eldars". Om man nu nödvändigtvis känner sig tvuingen att ha med de här gamla slitna fantasyklyshorna, kalla dem åtminstone vid namn. Kalla en spade för en spade, liksom.

Ska du göra något för att särskilja dina alver, gör något med deras natur istället. Som i Gemini, där de är som insekter.


//Krank, som har svårt för fantasyn just för att den är så traditionsbunden, och som sedan ungefär 10 minuter funderar på hur han skulle göra en fantasyvärld för att kunna bli nöjd med den...
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Hmmm inte dumt alls faktiskt!!!
De kan ju vara ett namn som andra använder om dem men som de kanske inte har på sig själva. Om du gillar ideen så använd den!

Jag håller med om det där med alverna, jag har funderat fram och tillbaka på dem och jag lutar åt samma håll som du.
Alverna finns främst för at jag är välldigt sugen på att ha en alvisk flygflotilj. Att heroiska alviska flygare i spitfire skjuter ner onda insektsflygare är något jag länge velat göra!
Sedan tänkte jag inte göra dem riktigt så långlivade som de är i tolkiens version utan det känns mer lagom med en handful århundraden. De kommer även bebo de japanska öarna så kulturen kommer vara nära sammanvävd med dem. Tanken just nu är inte att lägga så mycket jobb på dem utan låta de vara en kliche.

Skriv gärna med saker som du inte gillar i vanlig fantasy, kanske kan jag få ideer av det och göra förändring i min värld...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
neowyn said:
Skriv gärna med saker som du inte gillar i vanlig fantasy, kanske kan jag få ideer av det och göra förändring i min värld...
Det är nog mest de där grejerna som blir så traditionsbundna... Onda nekromant6iker, orcher, alver, dvärgar... Kentaurer av olika slag också. Allt känns liksom så... gjort. För att inte tala om att problemet med att ha en massa konstiga, stolliga raser är att de väldigt lätt bara blir parodier på företeelser/kulturer i vår värld. Som dvärgarna, vilka vid det här laget väl är etablerade som skotska, korta gruvarbetare. Ellwer som alverna, som dekadent adel. Eller orscher, som vildsinta negrer. Och så vidare. Det blir plumpt, tråkigt och stereotypt. Tolkien var ju inte helt orasistisk... få var befriade från fördomar då som nu.

Annat jag ogillar är väl combatmagi av olika slag. Eldbollskastning och eldväggar och magiska missiler. Jag gillar magi som är mer ritualiserad, mer inspirerad av sånt folk faktiskt hållit på med, eller trott sig hålla på med. Hermetisk magi, till exempel.

Jag är också lite trött på dessa eviga polyteistiska religioner. Alltid ska det finnas samma gamla krigsgudar, kärleksgudinnor, och så vidare. Fuck, till och med romarna var ju mer originella med Athena som faktiskt höll på och krigade. Här vet jag inte riktigt vad jag skulle stoppa in istället, ety Gemini redan mutat in monoteismen. Kanske något slags buddhistisk variant? Eller kanske inspireras av Kult och annat gnostiskt? Eller kanske mera människor-som-är-som-gudar, lite äldre gudakonungar a' Ramses och såna...

Överhuvudtaget kan man räkna med att jag ogillar alla klichéer i standardfantasyn, just för att de tenderar att vara tråkiga, stereotypa och fördomsfulla. Kort sagt, allt vad traditionalism innebär. Fantasy i stort är en ganska traditionalistisk/konservativ genre, med romantisering av dels äldre tider, men också (tydligen) äldre tiders syn på annorlunda kulturer...


Nå, nu ska jag inte raljera mer utan du ska få ha din tråd ifred...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Om jag tar med ickemänniskor i ett spel väljer jag hellre att använda alver, dvärgar, vättar, troll och liknande som namn på dem. Detta beror inte på något starkt band till den klassiska fantasyn, utan på rent lingvistiska orsaker. Jag föredrar helt enkelt att använda namn som är etablerade svenska termer som existerade innan någon fantasylitteratur kom till, hellre än att hitta på nya termer. Innehållet kan ändå modifieras efter behag (och jag tror jag gör det i hyfsat hög grad). Jag försöker vara något sånär konsekvent i denna princip -- jag är exempelvis inte helt bekväm med ordet "orcher", och undviker att använda det i annat än direkt tolkienistiska sammanhang.

Mitt råd till den ursprunglige postaren, som mestadels baseras på min personliga smak, blir därmed att i största möjliga mån använda ord som redan tillhör det svenska språket, eller är nykonstruktioner utgående därifrån, snarare än att skapa nonsensnamn. De fastnar nämligen så sällan i minnet.

För övrigt, för att spinna vidare på dina idéer om religion, så tycker jag att ordentlig polyteism sällan görs i rollspel. Att till exempel ha en renodlat romersk religionssyn, med hierarkiska förhållanden mellan gudarna och deras präster, men mycket litet fokus på gudarnas personlighet och bakgrunder (till skillnad från de grekiska myterna), är något som sällan görs. Tricket är att utgå från en verklig polyteistisk religion, inte bara krigar-/magiker-/tjuvgudspolyteism. Likaså tycker jag att monoteismen långt ifrån är utvattnad bara för att Gemini redan använt den.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Ja du har nog rätt i att behålla namnen, det minskar mängden jobb med raserna också då mycket finns i spelarnas huvud redan.

Just namn är så svårt, jag funderar på att välja latinska namn på djur raserna men jag vet inte riktigt. Sedan blir det nog alver och dvärgar.
Det som jag funderar över är dock om jag skall blanad latin med arabiska, tyvärr så skriver google translate arabiska på just arabiska... Så det blir tecken i stället för bokstäver som jag kan läsa. Så kanske blir det bara att ta reda på vad människa heter eller upprätt (som i gå upprätt).
Sedan kombinera de två orden till ett namn.

När det gäller religion så kommer det finnas 2 krafter som vill olika saker och som står i motsats till varandra. De kommer sedan finnas väsen som tjänar de olika krafterna och de kommer ha krafter själva som utgår från dessa.
Rollpersonerna kommer själva vara en av dessa väsen
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag skall försöka hålla mig borta från det plumpa för jag håller med dig, men jag kommer använda delar av steriotyperna då jag själv gillar dem.

Religionen kommer nog inte vara så stor del, den har en central roll då allt i världen kretsar runt 2 krafters kamp men en traditionell gudabild kommer jag nog inte att ha.

Jag tycker inte du raljerar och jag bad om din åsikt så jag är glad att få höra den!
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Djurfolk: finn gode synonymer du kan bruke. F.eks: varg = gråbein

Historiefolk: codex

Alver: behåll (om de er typiske alver vil spillerne uansett kalle dem det)
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
hmm ja det är rätt smart! Jag lutar mer och mer åt att ge djurfolken flera namn beroende på vem det är som pratar om dem. Samma sak skall naturligtvis människorna ha då också men där har jag inte funderat lika mycket...
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Å ge en rase flera namn er inte en god idé! Keep it simple!

Du kan kankje gi noen et kallenamn også. Eksempel: alver kalles "treskaller" (fra mitt eget rollespill Fabula).
 
Top