Nekromanti Nån som spelat magiker?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag ska var ärlig. Jag hade inte läst magireglerna förrän häromdagen.
Dels för att jag inte gillar magiker men dels också för att Fantasy! verkade uppmuntra att lämna magi till skurkarna.

Men nu när jag läste igenom dem så var det inte så dumt.

Min fråga är:
Nån som har testat magireglerna? Funkar dem bra? Är dem balanserade? Borde jag tillåta magiker i min nästa kampanj?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har spelat, och reglerna är inte speciellt balanserade. Men det gillar jag. Det är fukking magi. ;) Men de fungerar såklart bra.

Tillåta magiker? Det beror på hur in kampanj är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag tänker inte låtsas vars objektiv :p. Magireglerna är great om någon vill vara Elrik och vara en krigarmagiker och de är great om någon istället för att primärt döda folk vill böja spelreglerna för att hjälpa hela gruppen eller underlätta saker. Vill du primärt döda folk är det fortfarande bättre att använda din mana till att göra det med ett svärd eller en pilbåge.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
God45;n276567 said:
Jag tänker inte låtsas vars objektiv :p. Magireglerna är great om någon vill vara Elrik och vara en krigarmagiker och de är great om någon istället för att primärt döda folk vill böja spelreglerna för att hjälpa hela gruppen eller underlätta saker. Vill du primärt döda folk är det fortfarande bättre att använda din mana till att göra det med ett svärd eller en pilbåge.
Så det är du som har skrivit dem alltså :p?

Det jag mest vill undvika som har hänt i andra system är att folk antingen spelar krigare eller magiker. Då magiker ofta kan göra mycket som tjuven eller jägaren tex hade kunnat.
Men det kanske inte är ett problem här
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Anchorman;n276578 said:
Så det är du som har skrivit dem alltså :p?

Det jag mest vill undvika som har hänt i andra system är att folk antingen spelar krigare eller magiker. Då magiker ofta kan göra mycket som tjuven eller jägaren tex hade kunnat.
Men det kanske inte är ett problem här
Nej, det är inte jag. Jag har bara bidragit lite :p

https://www.rollspel.nu/threads/63653
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Anchorman;n276578 said:
Det jag mest vill undvika som har hänt i andra system är att folk antingen spelar krigare eller magiker. Då magiker ofta kan göra mycket som tjuven eller jägaren tex hade kunnat.
Men det kanske inte är ett problem här
Jag upplever inte att magikern trampar tjuven eller jägaren på fötterna. Magikern mer tillför en hel dimension och den kräver att man skriver lite annorlunda äventyr bara :) Men är man van vid system med magi så är det inte svårt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag har utgått från Fantasy! 2.0 (eftersom 3.0 inte fanns när vi började spela), snott besvärjelser från Magi-boxen till DoD Expert, och hållit dem hyggligt svaga. Det har funkat fint.
 
Top