När svänger pendeln?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Inspirerad av något @Nässe skrev i en FB-post tar jag upp frågan här (eftersom jag inte gillar att diskutera i FBs tempo).

Frågeställningen är om vi kommer att se en allmän återgång till regelmekaniskt komplexa spel med stora kampanjer i en nära framtid? Nu är det ju på inget vis så att de spelen/kampanjerna är borta, men de "trendar" kanske inte, i alla fall inte i Sverige. Är Ligans övertag av The One Ring och Twilight2000 tecken i tiden? Kommer tillväxten som pågår nu i hobbyn innebära en förändrad efterfrågan om 5 år? Eller är DnD5 ett sådant spel och gör därmed trendspaningen ovan felaktig?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
För argumentationens skull kan jag säga att jag alltid varit tveksam till tidsargumentet som ibland framförs till de slimmade spelens fördel, och än mindre de mer komplexa kampanjerna. Dåligt med tid att få ihop spelpass med 4 andra - ok, men dåligt med tid att för att lära sig spel/spelvärld? Som SL ibland kanske, men som spelare, nja.

Sen att det finns det gott om andra bra skäl att vilja ha lättillgängliga spel med enkla regler och/eller korta kampanjer, men det är en annan grej.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
DND 5e verkar ju satsa mer på just längre kampanjer framför det gamla modultänket.
Fantasy flight gjorde samma sak med 40K-spelen.

Och många spel som kommer idag tycker jag verkar vara just kampanjer med tillhörande regelsystem, där systemet enbart existerar för att ge kampanjen en grund att bygga på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Svängningen har redan börjat. OSR är gammalt redan. AW är gammalt. Storygames är uråldrigt men inte retro än. Det blir något nytt eller något gammalt igen. This too shall pass.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det kanske är dags för rollspel där reglerna verkligen är anpassade för superrälsade äventyr? Som gör rälsade äventyr till något positivt!

Där man kan spela Sagan om ringen utan att det är en massa grejer man inte känner igen. Det ska vara Frodo, Aragorn, Gandalf och gänget, och platserna och storyn är precis som i boken. Där spelarval inte är så viktigt, de geniala reglerna gör att man ändå känner sig som karaktärerna.

Där, nu kom jag med idéen, nu får någon annan realisera den...
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Dåligt med tid att få ihop spelpass med 4 andra - ok, men dåligt med tid att för att lära sig spel/spelvärld? Som SL ibland kanske, men som spelare, nja.
Personligen har jag inte bara ont om tid utan också väldigt lite tålamod med en massa lore som måste läsas eller regler som ska pluggas in. Som spelare vill jag helst kunna sätta mig ner med ett nytt spel och vara igång och spela efter en timme. Det känns svårt i ett tyngre system, även om det vore kul att se nån göra det bra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag gissar på en fortsatt positiv trend för regellätta spel. De vinner på en lägre instegströskel och bättre flyt under spel. Däremot tror jag att nostalgitrenden är på väg bort, eller kanske är den redan borta? När det gäller de stora kampanjerna vet jag inte om de någonsin varit otrendiga. Jag tycker att många hyllar kampanjspel och att det är en jämn ström med nytt kampanjmaterial.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag känner väl att allt finns på en gång, hela tiden? Sett till hela marknaden finns ju bara en trend och det är 5E. Allt annat är småpotatis. Nästan oavsett hur stort det blir.

Med det sagt så uppskattar jag väldigt mycket DIY-andan och den snabbt ökade takten utgivning av cool shit!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Spel inspirerade av datorspel inspirerade av rollspel.

Du kan sköta de komplicerade beräkningarna och göra de fem slagen för att se om du lyckas klättra en vägg själv, men om du tycker det är jobbigt så finns det en fin app för bara 50 spänn som har ditt rollformulär där du kan klicka för att få resultat direkt. För en hundralapp så kan du köpa 10 slumpmässiga skins och ljudeffekter.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Spel inspirerade av datorspel inspirerade av rollspel.

Du kan sköta de komplicerade beräkningarna och göra de fem slagen för att se om du lyckas klättra en vägg själv, men om du tycker det är jobbigt så finns det en fin app för bara 50 spänn som har ditt rollformulär där du kan klicka för att få resultat direkt. För en hundralapp så kan du köpa 10 slumpmässiga skins och ljudeffekter.
Kanske att i spåren av Corona börjar väldigt många spela rollspel på distans och att det sker en anpassning med digitalisering och spel anpassade för att köras online. Fria ligan gör en stor satsning på en serie spel som produceras tillsammans med Netflix som blir superpopulära, och är väldigt enkla att skapa digitalt material till. Detta leder till en ny slags rollspel som får väldigt stor marknad, och när Fria ligan går om WotC så blir det tydligt att en ny era inträtt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag gillar över huvud taget spel som har lite kanter, så vill nog helst av allt se system som inte är extremt strömlinjeformade eller slimmade, vill absolut inte se minimalistiska system utan snarare det där systemet som en spelgrupp huggit ut från fem sex minimalistiska system + deras gamla husreglade system och pusslat ihop dem till en pdf på 200+ sidor för att få det att göra precis det de vill.

Sen system med inbyggda kampanjer! Det här behöver vi mer! Tänk The Mountain Witch (förvisso extremt slimmat system), Band of Blades, Wizard's Grimoire, Barbarian's Bloody Quest eller The Thief and the Necromancer....

Sen, precis som Wizard's Gimroire, Barbarian's Bloody Quest och The Thief and the Necromancer, jag vill ha spel som plockar ner spelledandet på jorden och formulerar om det så det bara är en roll som vilken som helst.

Som synes högst splittrad önskelista, och det är väl kanske det jag helst ser. Mer av olika saker, mer utbyten mellan olika strömningar i hobbyn, mer spretigt, mer avancerade saker, mer djupa settings med inbyggda kampanjer och med tydliga regelverk för spelledaren att strukturera upp dem.... osv.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag minns inte om jag sagt detta i det här sammanhanget förut men...

På sistone har jag fått vara spelare istället för SL ett tag, och det har gett mig litet nya perspektiv.
Jag har insett att jag inte gillar spelsystem som är minimalistiska och "gets out of the way" för att premiera någon annan agenda. Faktum är att jag blivit allergisk mot den frasen, och börjat se den som ett varningstecken. "Se upp! Slapp spelkonstruktion inom dessa pärmar!"
Jag är heller inte förtjust i detaljism och komplexitet för sin egen skull, eller av någon missriktad simulerings-iver.

Vad jag gillar är spelmekanik som vet vad den vill, och som låter spelaren göra intressanta val.
De system som jag haft roligast med nyligen, och som är relativt nya (under 10 år på nacken) så de kanske kan ses som en ny trend, är de från FFG (Star Wars-spelen och Genesys) och Modiphius (2d20-systemet). Det jag tycker är deras innovation är att de inte låter spelarens valmöjlighet sluta när tärningarna träffat bordet, det finns fortfarande beslut att fatta om hur advantages eller momentum skall förvaltas. Detta hjälper till att stärka gruppdynamiken och det taktiska tänkandet.

F.ö. gillar jag också att Modiphius anpassar sitt grundsystem till olika genrer, ibland ganska radikalt. Se t.ex. Star Trek Adventures, som är en slags mashup av 2d20 och Fate.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Intressant! Jag har precis noterat detta hos mig själv. Att jag kört en massa halvpreppad osr ett bra tag nu och vaknade en morgon och kände att jag törstade efter ett långsamt spel med en massa culture gaming.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Against the Darkmaster är en Rolemaster-klon som var på Kickstarter förra året, och var rätt framgångsrik också om jag minns rätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Intressant! Jag har precis noterat detta hos mig själv. Att jag kört en massa halvpreppad osr ett bra tag nu och vaknade en morgon och kände att jag törstade efter ett långsamt spel med en massa culture gaming.
Jo efter ett år med Mutant År noll har jag lite liknande reflektioner. Alltså vi hade kul, alla var i slutändan nöjda med kampanjen. Vi körde ganska hårt på att slumpa ut sektorer, hot, händelser etc. Kanske är vår spelstil inte tillräckligt samberättande/kreativ, kanske använde vi mekanikerna "fel" men resultatet av det blev tidvis rätt slätstruket drama, och som SL som ser "möjligheterna under huven" är det svårt att inte tänka att vi kunde fått ut mer om jag styrt upp det hela tydligare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ska jag tänka lite fritt så skulle jag vilja se spel som gifter ihop story-spelen med trad-kampanjer. Alltså där metaplot är planerad men samtidigt tar höjd för och aktivt bjuder in spelarna att samberätta avgränsade aspekter. Ett fullskaligt AW-hack till Enemy Within typ.

(Sanningen är ju att många trad-kampanjer funkar så i praktiken bara utan konkret stöd i regler och äventyrstext, så steget är nog inte så långt som det verkar.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har börjat spelleda Törnetronen nu till Symbaroum och än så länge tycker jag att de har lyckats med upplägget. Där de blandar sk. äventyrsmiljöer (sandbox) med rälsade delar. Plus all culture gaming då. Känns traddigt och nytt samtidigt
 
Top