När du kastade in allt mot spelgruppen och de ändå vann

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
@Khan drog ett dåligt pikt-skämt i en annan tråd, och då kom jag att tänka på en pikt-relaterad incident i mitt rollspelsliv.

Jag spelledde Pendragon för längesedan och eftersom jag var dumsnäll så dödade jag aldrig några rollfigurer, och i KAP är det så att då blir rollfigurerna till slut (c 15 spelmöten) galet bra. Och jag var så trött på att gruppen bara manglade allt. Så jag tänkte inför ett möte att jag skulle lära dem lite ödmjukhet. Jag kastade in 70 pikter mot dem. Mot fyra rollfigurer.

Rollfigurerna gick till anfall. Rollfigurerna vann.

Sensmoralen här är alltså att du inte vill vara pikt.

Men, oavsett, berätta om när du tog i från tårna och spelarna ändå vann.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Den onda magikern i Drakar och Demoner-äventyret Marsklandet har ju en mindre armé av otyg. När jag spelledde äventyret anföll de alla rollpersonerna och rollpersonerna besegrade allihop utan att ta något i skada alls. Sen sköt de en pil på den onda magikern som han dog av direkt. Det var väl inte riktigt så jag hade tänkt mig den episka slutstriden..
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spoilervarning för DnD5-äventyret Curse of Strahd (CoS)

CoS är DnD5-versionen av det klassiska ADnD-äventyret Ravenloft.
Ravenloft/CoS är fantasyversionen av Dracula.

I CoS börjar rollpersonerna som gröngölingar (level 1).
De blir instängda i det ålderstigna landet Barovia.
De dödar otaliga monster och blir mäktigare.
Till slut är de jättemäktiga, runt level 10, så de kan ta sig ner i slottet Ravenlofts katakomber för att en gång för alla döda vampyrgreven Strahd von Zarovich och befria landet Barovia från ondskan.

Vartefter jag spelledde CoS insåg jag att DnD5 var obalanserat:
Det är dödligt i början (runt level 1-3) för att sedan bli lättare och lättare ju mäktigare rollpersonerna blir.
Jag insåg att när rollpersonerna skulle ner i kryptan för att möta slutbossen, skulle han inte vara mer hinder för spelarna än en mygga - och så kan man ju inte avsluta ett episkt äventyr som varat i mer än 40 spelsessioner.

Det vilar en förbannelse över Barovia och ingen kan lämna landet. Bokstavligen.
Inte ens när man dör - ens själ blir kvar och man reinkarneras som en av Barovias innevånare.
Och greven har nästan full kontroll över alla själar i Barovia - och kan göra nästan vad han vill med dem.

Det var 6 rollpersoner, lite mer än 4 som äventyret är skrivet för, men inte mycket mer.
De hade även lyckats skaffa sig några bundsförvanter så de var 10 personer som gav sig ner i kryptan med grevens kista.
Locket till kistan for upp och greven reste sig... samtidigt dök ALLA mäktiga varelser som de besegrat i HELA äventyret upp, samt att en av deras följeslagare visade sig vara en förrädare som var på grevens sida.

Det tog en halv minut för rollpersonerna att dräpa allt motstånd och de flesta rollpersonerna var inte ens skadade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Okej, så jag har en OSR kampanj som heter 7 Satans. I den har de 7 mäktigaste varelserna i helvetet gett sig av för att ha ett krig om vem som ska bli Satan, den ultimata härskaren över helvetet som sedan kommer erövra multiversum. Medan de och deras armeer är borta så tar äventyrarna och rånar deras helveten.

Så det är slutet av kampanjen, gruppen har rånat 6 Satans och Satanen som vunnit kriget (för äventyrarna har stört de andras hemliga maktplatser) är Mephistopheles. Mephistopheles är Satanen av rovkapitalism.

Nu, man ska inte slåss mot honom! Satanen som vinner kriget är omöjligt mäktig. Det är inte poängen med kampanjen att döda Satan, bara att sno pengar.

Men visionen av multiversum under Mephistopheles är så illa att de bestämmer sig för att försöka mörda honom.

Det här är vad de slåss mot på små öar mitt i en sjö av lava:

Mephistopheles
22HD
HP: 200
AC 22
Saves: +18
Move: 40 ft
Bab: +20
Init: 5

Mephistopheles är immun mot all elemental skada och alla dödseffekter. Han är immun mot +3 eller svagare magiska vapen.

Mephistopheles gör 1,2 och 3 varje stridsrunda.

1: Varje runda CPE:ar Mephistopheles en Kaotisk varelse som lider 3d20 gånger två skada. Eller en neutral varelse 3d10 gånger 2.

2: Mephistopheles har den mest fruktansvärda förmågan någon äventyrare kan möta, han anfaller deras rikedomar. Varje gång denna Satan träffar någon med en attack blir de 10000 guld fattigare. Har de inte så mycket pengar äter han 1d4 levlar.

3: Kastar 2 nionde nivåns formler.


Andra formeln
30 HD
HP 300
AC 30
Bab +20
Saves: +20
Initiativ 3
Move: 100 ft
Damage Reduction: 40
Attacker per stridsrunda: 5.

Skada per attack 3d12+10

Mephistopheles förvandlas i den här formen till en enorm svart Pudel. Vid förvandlingen slutar alla negativa effekter att gälla.



De kommer dö! Men de lyckas, med massiva förluster av sina maxlevel karaktärer med den bästa utrustningen i spelet få in honom i form 2… Där de slänger kopplet som kontrollerar alla djur utan en save på honom. Ett oviktigt föremål som jag hade glömt de hade hittat. Seger över Satan!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Min sambo är dock fortfarande upprörd över första kampanjen hon spelade med mig. Hon sparkar in dörren och där är 5 pit fiendes.

”Vad är en Pit Fiend?”

”Det är en Balrog från Sagan om Ringen. Med vingarna och piskan.”

”FEM BALROGS?! GANDALF DOG MOT EN ENDA!”
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Min sambo är dock fortfarande upprörd över första kampanjen hon spelade med mig. Hon sparkar in dörren och där är 5 pit fiendes.

”Vad är en Pit Fiend?”

”Det är en Balrog från Sagan om Ringen. Med vingarna och piskan.”

”FEM BALROGS?! GANDALF DOG MOT EN ENDA!”
Alltså, Gandalf var bara en femte nivåns magianvändare. Så en 5e gubbe springer förbi honom efter femton spelmöten.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Men, oavsett, berätta om när du tog i från tårna och spelarna ändå vann.
Nu var jag visserligen inte SL vid det här tillfället men jag kunde lika gärna ha varit det. Vi spelade Rolemaster i Midgård och hade vid tidpunkten (1992) uppskattningsvis mer än 250+ långa speltillfällen i kampanjen. Åtminstone min och en rollperson till (den mäktigaste som spelades av spelaren som vid det här tillfället var SL) hade varit med sen start men de övriga i gruppen var inte långt efter. Det började bli svårt att hitta motstånd som var nåt, så vår SL slog på stort och släppte lös Nazgûlerna i ett bakhåll mot oss - alla nio.

Personligen trodde jag att vi låg riktigt risigt till och på grund av bakhållet kunde vi inte riktigt fly framgångsrikt allihopa. Vi fick helt enkelt försöka försvara oss så gott vi kunde. Det vi inte riktigt hade klart för oss var hur effektiva våra specialförmågor, magi och prylar egentligen var. Efter några ronder när röken lagt sig hade Nazgûlerna fått rejält med pisk och de få som fortfarande rörde sig flydde ut i mörkret. Min Noldoalv hade på egen hand "dräpt" både Häxmästaren av Angmar och Khamûl österlänningen. Ytterligare en eller två Nazgûler tror jag strök med tack vare de andra i gruppen.

Efter den segern blev vi lite mindre försiktiga.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Tillägg: Ni behöver inte vara oroliga för kanon. Vid den här tidpunkten fanns både ringen och Sauron kvar och de "dräpta" Nazgûlerna kunde snart ta fysisk form igen. De gjorde dock aldrig mer något försök att döda oss.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Min sambo är dock fortfarande upprörd över första kampanjen hon spelade med mig. Hon sparkar in dörren och där är 5 pit fiendes.

”Vad är en Pit Fiend?”

”Det är en Balrog från Sagan om Ringen. Med vingarna och piskan.”

”FEM BALROGS?! GANDALF DOG MOT EN ENDA!”
BALROGER PIT FIENDS HAR INGA VINGAR!

1674216339374.png
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Min sambo är dock fortfarande upprörd över första kampanjen hon spelade med mig. Hon sparkar in dörren och där är 5 pit fiendes.

”Vad är en Pit Fiend?”

”Det är en Balrog från Sagan om Ringen. Med vingarna och piskan.”

”FEM BALROGS?! GANDALF DOG MOT EN ENDA!”
Alltså, det är ju Type VI demons som är balroger. Med vingar, piska, svärd, och eld. (Även felaktigt kallade "Balors". Balor bara råkar vara namnet på en av dem.)
Pit Fiends är ju i och för sig för djävliga som motståndare, men utan piska, svärd, eller eld.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Alltså, det är ju Type VI demons som är balroger. Med vingar, piska, svärd, och eld. (Även felaktigt kallade "Balors". Balor bara råkar vara namnet på en av dem.)
Pit Fiends är ju i och för sig för djävliga som motståndare, men utan piska, svärd, eller eld.
Bra sagt, så slapp jag vara besserwisser

Bild på Balor, med de klassiska attributen horn, vingar, piska, svärd:
1674217621766.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Och där insåg jag att jag fuckat upp vad som är en Pit Fiend… Jag trodde det var typ en cool titel som Baloren hade. Welp, nu vet jag det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Sammanblandningen är lätt att göra. Pit Fiends har ju också vingar, och traditionellt ett likartat färgschema. Dessutom kommer de från Helvetet, så att associera med eld är naturligt.

1674218323249.png
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sammanblandningen är lätt att göra. Pit Fiends har ju också vingar, och traditionellt ett likartat färgschema. Dessutom kommer de från Helvetet, så att associera med eld är naturligt.

View attachment 11321
Det är lite gulligt att de i sin ondska är fåfänga nog att pryda sig med dödskallar, men också pryda nog att dölja sitt kön.

Eller har de något annat under höftskynket? Ett hemlig vapen?
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
För väääääldigt många år sedan tyckte jag att det var en bra idé att i star wars ha med Darth Vader och en fantasiljard stormtrupper som bad guys i ett scenario. Mest för att uppmuntra spelarna att uppmuntra spelarna att lämna planeten för att kunna spela ett köpt scenario vill jag minnas.

Gick inte riktigt som jag tänkt, både smugglaren och jediriddaren var väldigt oförsiktiga så jag tänkte låta dem bli arresterade. En fight utbryter och jediriddaren tjurrusar mot darth och stormtrupperna och slår ungefär en miljard på de vilda täningarna besegrar och dödar Darth Vader som jag vill minnas hade fantasihöga stats i boken. Sedan lyckas de fly. De bästa är dock att under nästa spelmöte hamnar de i en barfight på Mos Eisly när de ska fira att de besegrat Darth Vader och dör slumpmässigt (vilket INTE var planerat från min sida).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vampire the Masquerade. Detroit. Två av karaktärerna är vidriga monster och spillror av människor som rör sig i en Gothicpunk värld. En karaktär är glad, snäll och på äventyr. Han är mest lite ledsen för att han är klanlös så hans vampyrpappa skäms för honom. I alla fall, glada klanlösa karaktären har Eye of The Storm nature som gör att han får metapoäng för att involvera sig i stora viktiga händelser och bete sig som en huvudperson. Han upptäcker en konspiration mellan varulvar och vampyrer som tänker döda en abomination (hälften varulv/hälften vampyr) för att stoppa apokalypsen. Men abominationen är en bebis! Så han räddar den och flyr.

Look, världen kommer gå under här. Varken jag eller Tremere (trollkarlsvampyren) som styr staden kan låta den skiten hända. Så han skickar kärnvapnet jag/han haft i bakfickan Manus Dei. Så det är 5 stycken Tremerer specialiserade på Lure of Flame (de kan eldmagi. Eld förintar vampyrer som inget annat), de kan se genom alla vampyriska krafter, de är legosoldater med hundratals års erfarenhet av krig, deras blod är ovanligt mäktigt (6e och 7e generarionen) och de är utrustade med högteknologisk anti-vampyr teknologi. De är apokalypsen.

Så de rullar upp och vår klanlösa hjälte flyr… Till Sabbaten. Sabbaten är onda omänskliga vampyrer och fiender till Tremere klanen. De har tidigare jävlats med klanlöse och krävt honom på pengar. Så han tänker: Jag springer in där de hänger, skriker att Tremererna är här och flyr medan de slåss. Sagt och gjort.

Nu, planen har 2 hål. 1: Det finns ingen väg ut så han är fast här nu. 2: Det finns bara två Sabbat medlemmar här.

De två Sabbat medlemmarna är Bob som är en sliskig social manipulatör som blir tänd eld på och dör direkt. Och Gen som var en skämt karaktär. För jag hittade en bild av sångerskan Gen från the Genitorturers där hon är klädd som en dominatrix och håller ett enorm svärd, varpå jag skämtade att det var hälften av alla Vampire karaktärer jag sett vid bordet. Så hennes build var att hon var en Brujah (standard vampyr) som bara var bra på svärd, var 13e generationen och hade 5 i potence (så mycket superstyrka en start karaktär kan ha). En idiotisk build men vad spelade det för roll? Hon skulle inte göra något.

Så Gens chef exploderade just i en eldboll och trollkarlar har kommit in i hennes hus som bara har en enda in/utgång. Vad göra? Plocka upp svärdet och börja svinga!

Tremererna (och jag) är kaxiga så de delar upp sig. Den här bebisen måste dö och killen som räddade bebisen måste också dö! För varken jag eller Tremere chefen kan låta den stora konspirationen se ut som en grupp muppar. Det är full ”Spelledaren har dragit ur stoppen och tänker mörda en spelarkaraktär”.

Och här börjar Gen slakta Manus Dei. Jag kan inte rulla under 9 på tärningarna för henne eller över 3 för trollkarlarna så de dör som djur. Spelarkaraktären gömmer sig, duckar, välter lådor och anfaller inte ens! Så efter en 30 minuter lång strid ligger trollkarlarna döda, Gen börjar sörpla i sig deras livsblod och vår klanlösa hjälte flyr ut i natten.

Så senare gick världen under.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vampire the Masquerade. Detroit. Två av karaktärerna är vidriga monster och spillror av människor som rör sig i en Gothicpunk värld. En karaktär är glad, snäll och på äventyr. Han är mest lite ledsen för att han är klanlös så hans vampyrpappa skäms för honom. I alla fall, glada klanlösa karaktären har Eye of The Storm nature som gör att han får metapoäng för att involvera sig i stora viktiga händelser och bete sig som en huvudperson. Han upptäcker en konspiration mellan varulvar och vampyrer som tänker döda en abomination (hälften varulv/hälften vampyr) för att stoppa apokalypsen. Men abominationen är en bebis! Så han räddar den och flyr.

Look, världen kommer gå under här. Varken jag eller Tremere (trollkarlsvampyren) som styr staden kan låta den skiten hända. Så han skickar kärnvapnet jag/han haft i bakfickan Manus Dei. Så det är 5 stycken Tremerer specialiserade på Lure of Flame (de kan eldmagi. Eld förintar vampyrer som inget annat), de kan se genom alla vampyriska krafter, de är legosoldater med hundratals års erfarenhet av krig, deras blod är ovanligt mäktigt (6e och 7e generarionen) och de är utrustade med högteknologisk anti-vampyr teknologi. De är apokalypsen.

Så de rullar upp och vår klanlösa hjälte flyr… Till Sabbaten. Sabbaten är onda omänskliga vampyrer och fiender till Tremere klanen. De har tidigare jävlats med klanlöse och krävt honom på pengar. Så han tänker: Jag springer in där de hänger, skriker att Tremererna är här och flyr medan de slåss. Sagt och gjort.

Nu, planen har 2 hål. 1: Det finns ingen väg ut så han är fast här nu. 2: Det finns bara två Sabbat medlemmar här.

De två Sabbat medlemmarna är Bob som är en sliskig social manipulatör som blir tänd eld på och dör direkt. Och Gen som var en skämt karaktär. För jag hittade en bild av sångerskan Gen från the Genitorturers där hon är klädd som en dominatrix och håller ett enorm svärd, varpå jag skämtade att det var hälften av alla Vampire karaktärer jag sett vid bordet. Så hennes build var att hon var en Brujah (standard vampyr) som bara var bra på svärd, var 13e generationen och hade 5 i potence (så mycket superstyrka en start karaktär kan ha). En idiotisk build men vad spelade det för roll? Hon skulle inte göra något.

Så Gens chef exploderade just i en eldboll och trollkarlar har kommit in i hennes hus som bara har en enda in/utgång. Vad göra? Plocka upp svärdet och börja svinga!

Tremererna (och jag) är kaxiga så de delar upp sig. Den här bebisen måste dö och killen som räddade bebisen måste också dö! För varken jag eller Tremere chefen kan låta den stora konspirationen se ut som en grupp muppar. Det är full ”Spelledaren har dragit ur stoppen och tänker mörda en spelarkaraktär”.

Och här börjar Gen slakta Manus Dei. Jag kan inte rulla under 9 på tärningarna för henne eller över 3 för trollkarlarna så de dör som djur. Spelarkaraktären gömmer sig, duckar, välter lådor och anfaller inte ens! Så efter en 30 minuter lång strid ligger trollkarlarna döda, Gen börjar sörpla i sig deras livsblod och vår klanlösa hjälte flyr ut i natten.

Så senare gick världen under.
Hittade bilden!

66949B11-08F2-4304-B647-709038C04C4E.jpeg
 
Top