Nekromanti Mutant-trailer

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Snygg!

Den såg trevlig ut. Miljöerna och figurerna fångar iaf min bild av klassiska Mutant på ett bra sätt, med den lite speciella känslan av "Norrländsk postapokalyps". Roboten hade cool kostym, men hade IMHO ett lite för mänskligt rörelsemönster. Frågan är hur man får robotar på film att se ut som robotar och inte människor i robotkostym?

Jättegeväret var lite onödigt. En musköt eller en mindre högtekno-pistol hade känts mer mutantigt tycker jag.

Sen var väl trailern som sådan inte direkt av det säljande slaget...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
w000t !!

Den där var ju riktigt cool måste jag säga. Speciellt de där musiken som var till, den pasade in välldans väl tycker jag. :gremlaugh:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Snygg!

Roboten hade cool kostym, men hade IMHO ett lite för mänskligt rörelsemönster. Frågan är hur man får robotar på film att se ut som robotar och inte människor i robotkostym?

Eftersom den är byggd för att imitera människor, borde den väl rimligtvis röra sig som en?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Snygg!

"Roboten hade cool kostym, men hade IMHO ett lite för mänskligt rörelsemönster. Frågan är hur man får robotar på film att se ut som robotar och inte människor i robotkostym?"



Eftersom den är byggd för att imitera människor, borde den väl rimligtvis röra sig som en?
Jag störde mig på den gungande gången (från sida till sida).. Det är inget naturligt, utan det är bara ett stilsätt att gå..

/Han som hellre ser marschaktig gång på robotar
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Snygg!

Han som hellre ser marschaktig gång på robotar

Som terminator ungefär?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Snygg!

Jag störde mig på den gungande gången (från sida till sida).. Det är inget naturligt, utan det är bara ett stilsätt att gå..

/Han som hellre ser marschaktig gång på robotar
Nu snackar vi faktiskt Mutantrobotar. Och Mutantrobotar vaggar nästa alltid fram likt berusade ankor. Kan man tänka sig i varje fall.

Hur som helst borde väl inte robotskrället ha kläder på sig heller för den delen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
.old

(nu har jag hängt för mycket på buzz igen...)

Jag har sett den för ett bra tag sedan på Mutant.nus forum, men visst är den bra jävla läcker!? Marsvinet är min favorit.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Snygg!

"Som terminator ungefär?"
Jag tänkte på Star Wars-robotarna i de nyare filmerna och robotarna från "I Robot".. De senare rör sig mänskligt, men jag reagerade inte över rörelsemönstret.. Det innebär alltså att rörelsemönstret var trovärdiga i mina ögon.. Det enda jag reagerade över var deras smidighet, trots att de väger rätt mycket, men å andra sidan var de robotarna konstruerade för att efterlikna människor så mycket som möjligt, så jag godtog deras smidighet..

Terminator är ett annat bra exempel, ja.. När T1000 löper efter Arnold och ungen i T2 så rör han sig mer som en elitlöpare än som en normal människa rör sig när denne löper..

/Han som kanske har fått att robotarna ska röra sig på ett visst sätt från dessa filmer (och som tyckte predatorerna i Alien vs Predator rörde sig för mänskligt och att orcherna i Sagan om Ringen rörde sig ickemänskligt)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Snygg!

"Nu snackar vi faktiskt Mutantrobotar. Och Mutantrobotar vaggar nästa alltid fram likt berusade ankor."
Ok, enda Mutant jag läst är Nya Mutant vilket är rätt långt ifrån M:UA och står det i boken så gör de väl rätt..

/Han som dock inte ser funktionen av att ha vaggande gång
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Snygg!

Poängen är väl att det är skitsamma om det bedrivs vaggande gång av robotar i Mutant:UAs värld... det är inte så där jätteviktigt om det faktiskt har en funktion. Kan ju vara en följd av "personlighetsmjukvara".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det var ju några som gjorde film/tv-serie baserat på Gamla Mutant innan, de hade några korta klipp som nedladdningsbara på sin hemsida, någon som vet vad det blev av dem?
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Mutant har aldrig varit ett favvo-spel för mig men låt mig ändå utbrista:

ULTRA ÄÄÄÄG!!!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jaja, men ... (kritik)

1. Var är storyn? Vad handlar den om?

2. Var är humorn? Var är glimten i ögat?

3. Var är tempot?

4. Var är effekterna?

5. Varför påminner det mig om "The Gamers" fast utan humorn.

Kul, men inte knäckande. :gremlaugh:

/M - kritiker
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Robotar

Eftersom den är byggd för att imitera människor, borde den väl rimligtvis röra sig som en?

Ja, men med tanke på att reglersystem inte är perfekta, och att roboten i fråga lär ha rostat lite med åren, så kunde jag tänka mig ett lite stelare rörelsemönster. Dessutom är det inte säkert att roboten byggts för att imitera människor (den är ju inte människolik), snarare för att med hyfsad precision kunna utföra vad en människa kan. Alltför perfekta imitationer tenderar som bekant att hamna i "uncanny valley", så det kanske inte ens är önskvärt att imitera människor perfekt.

Jämför med C3PO: han ser ut och rör sig som en robot, inte som en kille i robotkostym. Tycker jag.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Robotar

Jämför med C3PO: han ser ut och rör sig som en robot, inte som en kille i robotkostym. Tycker jag.

Jag tycker han ser ut att ha gjort något i sina gyllene kalsonger.


Själv föredrar jag, som Han, mer marschaktig gång.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Elvis

"Poängen är väl att det är skitsamma om det bedrivs vaggande gång av robotar i Mutant:UAs värld... det är inte så där jätteviktigt om det faktiskt har en funktion. Kan ju vara en följd av "personlighetsmjukvara"."

Till saken hör att roboten Elvis har en väldigt gungande och höftsvängande gång.

Elvis är ett projekt på Chalmers avsett att skapa en robot som kan gå. Till skillnad från många andra projekt så är den inte programmerad för att gå, utan har lärt sig att gå själv, genom att betygsätta rörelsemönster. De rörelsemönster som gör att Elvis flyttar sig framåt är bra rörelsemönster, och de som inte gör det är dåliga rörelsemönster. Sen har de bra mönstren fått utvecklas, muteras och betygsättas, medan de dåliga helt enkelt kastats bort.

Resultatet blev en mycket, mycket höftvickande gång som var rätt rolig att se på. Från det där höftvickandet fick roboten namnet Elvis.
 
Top