Nekromanti Mutant år noll, hur viktig är zonstrykare

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
ja, topic. Det tar ju längre tid att göra saker, men om man räknar just från början när man ändå är rätt nära arken, hur viktigt är det att ha med en zonstrykare? Det går ju hyra, om ingen spelar en själv.

Mina duktiga spelare här verkar vara inriktade so far på skrotskallar och fixare än så länge, så undrar bara hur bra det skulle gå :) Är nog stor chans att någon av dem blir zonstrykare ändå men ändå lite kul att inte alla spontant väljer zonstrykare och krossare.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Som jag ser det, en zonstrykare ger gruppen en chans att få veta om ev. hot i en sektor och då få bättre chans att retirera tillbaka istället för att ta sig an hotet. En grupp utan zonstrykare får spela som man gör i alla andra rollspel, d.v.s. använda smyga, speja o.s.v i stället.
Visst är det bekvämt att förlita sig på zonstrykaren (så länge han lyckas) och det går att hyra. Det går få ekonomi i att hyra honom om han hittar lite bonusmat, -vatten och -kulor. Jag tror att det är för många grupper som stirrar sig blinda på att man måste ju ha en zonstrykare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Fenhorn;n295386 said:
Som jag ser det, en zonstrykare ger gruppen en chans att få veta om ev. hot i en sektor och då få bättre chans att retirera tillbaka istället för att ta sig an hotet. En grupp utan zonstrykare får spela som man gör i alla andra rollspel, d.v.s. använda smyga, speja o.s.v i stället.
Visst är det bekvämt att förlita sig på zonstrykaren (så länge han lyckas) och det går att hyra. Det går få ekonomi i att hyra honom om han hittar lite bonusmat, -vatten och -kulor. Jag tror att det är för många grupper som stirrar sig blinda på att man måste ju ha en zonstrykare.
Ja, bra, då har jag uppfattat det rätt ändå, och det kändes ju kul att inte alla automatiskt gick på den linjen.

Jag sa åt alla att kolla in 2 favorityrken (så ingen stirrar sig blint på en utan tänker till en extra gång) och skicka till mig privat (så ingen känner jaha de vill köra det, då kör jag X). Nu kommer de lite förbereda till spelmötet när vi ska skapa arken och karaktärer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Zonstrykaten känns rätt central för äventyr i zonen. Skrotskallar och fixare är mer viktiga i kampanjer som har ett större fokus på arken.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Nässe;n295419 said:
Zonstrykaten känns rätt central för äventyr i zonen. Skrotskallar och fixare är mer viktiga i kampanjer som har ett större fokus på arken.
Vi kommer nog ha hyfsat fokus på båda, och klart att det vore praktiskt med en zonstrykare, liksom fixaren känns mer arkinriktad. Skrotskalle däremot tycker jag passar i båda, ut för att leta grejer att bygga med typ. Praktiskt kunna reparera i fält oxå
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Nässe;n295419 said:
Zonstrykaten känns rätt central för äventyr i zonen. Skrotskallar och fixare är mer viktiga i kampanjer som har ett större fokus på arken.
Håller helt med. Vi tyckte nästan att det var "omöjligt" att ränna runt i zonen utan att ha en zonstrykare med. Det var helt enkelt för mycket som var centrerat kring zonstrykarens förmåga.

Det går att lösa med att köpa med sig en zonstrykare. Men en bör vara med för annars lär man få det jobbigt ute i zonen. Iaf. var det vår upplevelse :)

Cog.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
cogitare;n295452 said:
Håller helt med. Vi tyckte nästan att det var "omöjligt" att ränna runt i zonen utan att ha en zonstrykare med. Det var helt enkelt för mycket som var centrerat kring zonstrykarens förmåga.

Det går att lösa med att köpa med sig en zonstrykare. Men en bör vara med för annars lär man få det jobbigt ute i zonen. Iaf. var det vår upplevelse :)

Cog.
Jo alltså ska de ut och ingen spelar en sån så får de hyra med sig en helt enkelt.

Är ju inte omöjligt skaffa mångsysslare senare också om man vill
 
Top