Nekromanti Musik Till Thalamur?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hej.

Då tiden snart är inne för att Thalamur skall spelas i mitt mundana så sitter jag och funderar på stämmningsmusik som skulle passa bra i thalamur. Jag skulle gärna se lite tips på musik så lik de olika sångstilarna som beskrivs i thalamur.

För en gångs skull så ser jag det passande med musik med sång, sålänge man inte förstår sången.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vilket tema vill du ha på kampanjen? Eller vill du bara framhäva "thalaskiskheten" i musiken du kör i bakgrunden?

Själv tycker jag att en del låtar ur filmen "300":s soundtrack ger thalaskiska vibbar, speciellt de episka körsångerna. Men sen är ju jag jag och i mitt Mundana har jag helt scrappat den officiella Thalamurversionen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den har en blandad känsla av mörkt/misär/epsikt.
typ har kört mycket dova toner och mörk cello tidigare men ja jag vill framhäva just thalaskigheten i thalamur.
Jag som faktistk älskar det offisiella thalamur istället.

Jag skulle verkligen vilja få fram typ något som låter som de olika sångstilarna som står beskriva i thalamurboken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är knepigt - och inspirerande - att pinpointa passande musik till Thalamur, eftersom kulturen är såpass unik jämfört med de flesta andra i Mundana. Cirefalierna, visst, de är svåra att likna vid någon specifik jordisk kultur, men renässanskänslan genomsyrar dem och jag har därför alltid velat förknippa dem med ars nova och neo-klassisk musik. Musikval till Mûhad och Soldarn är liksom fånigt självklara i jämförelse. (Fast jag ämnar ju råda bot på det lite grann med Västlandenmodulen).

Thalamur är ännu svårare. Det känns för mig som att de både är och inte är en pseudoeuropeisk kultur. Jag hade därför till Thalamur valt musik som liksom ligger i gränslandet mellan Europa och Asien - armenisk, grekisk, turkisk, kurdisk och persisk musik.

Några tips är då Deleyaman, en normandisk-armenisk folkmusikgrupp, Vangelis platta 'Odes' med grekiska klagosånger, och Dead can Dances ödesmättade, mellanöstern-influerade plattor, tex 'Aion', 'Exit to Eden' och 'Into the Labyrinth'. Deleriums gamla platta 'Faces, Forms and Illusions' har lite vagt samma stuk. Persisk musik finns i överflöd och är inte svårt att hitta, en personlig favorit är bandet 'Axiom of Choice' som jag annars brukar köra när rollpersonerna är i Mûhad. Armeniens store nationaltrubadur var Sayat Nova; det finns säkert en uppsjö inspelningar av hans sånger.

Är man en sån här människa som gillar power metal till sitt rollspelande så är ju Therions plattor 'Vovin' och 'Crowning of Atlantis' bara ett måste till Thalamur.

Jag lyssnar i princip inte på musik utan någon form av sång, så nästan allt jag tipsat om har vocals.

Av namnet 'Kasmodiah' att döma får man förmoda att Nallo lyssnat på Deine Lakaien när han skrev modulen, så det är kanske också ett tips :gremsmirk:

Har man en mer 'europeisk' bild av Thalamur rekommenderar jag samma musik jag skulle kört till cirefalierna: Ophelia's Dream, Stoa, Estampie, etc. Den är mer klassisk/västerländskt medeltida i stuket.

- Ymir, tipsar lite
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Thalamur. Personligen tänker jag på Mörka tyska Operor.
Eller ryska operor.

Vilket fall ta låtar som känns mörka och krigiska i sin natur.
Förslagsviss tyska eller ryska låtar.

De thalamuriska magikrater med deras dominans över vanligt folk verkar i mitt tycke en aning ego trippar med en kultur som sträcker sig århundraden tillbak.
 
Top