Nekromanti multitrådade dvd encoder

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
någon som vet någon bra för linux? Vet att jag läste om ett par tre stycken i en linux tidning för 1 år sedan eller så men nu hittar jag inte dem, Och det känns drygt att bara använda en tråd när jag skulle kunna använda alla 4 kärnorna. Lååååångsamt :p
Spontant gissning: Det gör inte så stor skillnad, det är minnet som sätter begränsningen. Åtminstone är det så för mig, processorerna pluddrar på rätt så lugnt, men minnesbussen är chokad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Nejdå det är skillnad, jag har sett lite benchmarks och med 2 processorer så kan du få ut 55% extra med 4 kärnor nästan dubbel prestanda(dvs halvering av tiden). Iofs har du ju en ganska gammal dator så kan vara så att minnesbussen trugas för dig.
Nope, det är nya, dvs exakt det testfallet, två processorer, totalt fyra kärnor.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Multitrådad encoding gör tydliga skillnader på moderna datorer, ta och googla lite om x264 exempelvis. Att processorn inte är full behöver inte betyda att det inte blir bättre med fler trådar. Kanske du ska uppgradera minne eller byta enkoder? :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Att processorn inte är full behöver inte betyda att det inte blir bättre med fler trådar.
Ehm, jo, det betyder det. Är processorn inte full så är det något annat som är chokat, tex minne, nätverk eller disk, annars skulle det gått fortare.

Kanske du ska uppgradera minne eller byta enkoder?
Möjligt att en annan dekoder skulle hjälpa, om inte annat så kanske den skulle däcka datorn mindre (viktigare för mig än hur fort det går).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
med skillnaden att du har en 800mhz buss så...
Nja, har för mig att det är 1,2 GHz, men är inte säker. I vilket fall så är det Xeon-processorer, gjorda för servertillämpningar (och det är inte så mycket som skiljer en tung databas från en rippning), med väl tilltagen cache och smart minnesanvändning (typ read ahaead-cache) osv, så de borde klara sig rätt bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
vet inte, att din buss kan vara begränsande men inte på min dator? Jag har en 1333 mhz buss
Möjligt. Gjorde dock en snabbkoll på wikipedia nu, och 3 GHz Xeon verkar också vara 1333 MHz, så jag tror inte det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
ja, jag var in och kollade på megabyt när du köpte den
Ärligt talat så tror jag mer på vad Windows säger om hårdvaran än vad de säger. Windows skulle liksom inte funkat om den trodde att den hade två kärnor mer än vad den har.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
kärnor jag pratar bushastighet...
Och? Om Xeon 3 GHz har 1.3 GHz buss, varför skulle HP ha en helt okänd processor som ingen annan har och kalla den för Xeon och sätta in den i sina datorer?

Dessutom, du pratar visst om kärnor:

du har dock föregångaren som inte är baserar på core2duo teknik
Uppenbarligen har de två kärnor, annars skulle jag inte fått två processorspår per processor.
 
Top