Nekromanti MUA / Vid regnbågens slut. Hur göra en intressant slutuppgörelse?

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag ska spelleda slutet på äventyret Vid regnbågens slut till Mutant: Undergångens Arvtagare. Tidigare delar av äventyret har jag kört i stort sett som det är skrivet men slutdelen med zonfärden och de två rivalisernade zonsekterna lämnar mig kall.

Situationen är som följer (Spoilers nedan, uppenbarligen):
En bit in i Musközonen (beskrivs som stenöken, dvs aptråkigt) bor två stammar/sekter som är hatar varandra men inte ligger i öppet krig.
Asketerna är hårdföra renlevnadskrigartyper som bor i ett strandat kryssningsfartyg, och utövar slavhandel i smyg.
Regnbågsstammen är drogromantiska vällustingar som bor i ett halvrasat varuhus och utövar slavhandel i smyg.

Rollfigurerna försöker finna (och rädda) en psimutant som blivit kidnappad av regnbågsstammen. De har kommit i kontakt med asketerna som försöker övertala dem (rollfigurerna alltså) att angripa regnbågsstammen med baktanken att det blir enklare att ta över deras bas då. Basen finns nödtorftigt beskriven med en översiktskarta och översiktliga stats på stammen som just nu råkar ta det lugnt i efterdyningarna av en större drogorgie.

Problemet är att jag inte kommer på något sätt att framställa situationen på ett intressant sätt för spelarna. Det är upplagt för regelrätt strid men strid är ju tråkigt (och det här är inte en D20 -balanserad encounter, vi talar fyra hyfsat gröna äventyrare mot 20-30 trädgårdsredskapsbeväpnade zonjunkies).

Rollfigurernas mål är alltså att rädda kidnappningsoffret, eller åtminstone få tag på ett föremål hon har i sin ägo. De kommer troligtvis inte utföra frontalangrepp, men risken finns att de försöker smyga in (vilket de är sällsynt illa rustade att göra), eller förhandla. Det senare skulle kunna fungera men deras bäste diplomat är rätt rasistisk och hela stammen är mutanter.

Hur gör jag situationen intressant?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Släng in ett tredje hot! En svärm med gassländor, en kejsartromb, en flock levergökar... Eller varför inte låta Linus Drake dundra in med en full exploratorstyrka?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Utifrån Måns tankar om tredje hot: Järnringen´s entré i finalen kanske kan komma lite tidigare?

Annars kanske man kan skapa en strategisk metanivå av slutstriden där Asketerna gör en gemensam attack på Regnbågsstammen (en slags omvänd motsvarighet till när RP försvarar Björnstiernas bunkergods i PDIK) ? Låt kanske RP med diplomati ta hjälp av andra grupperingar i zonen? (Överstens gäng, de muterade djuren vid bron etc).
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Tack för idéerna båda två!
Spelarna valde smygande, till att börja med. De tog sig runt basen, bedövade två vakter och desarmerade en fälla utan att märkas. Som nästa steg skulle en av dem göra oväsen på andra sidan byggnaden så övriga kunde ta sig in obemärkt. Han tolkade "göra oväsen" som att det var dags att börja skjuta på vakterna, och de övriga tolkade "obemärkt" som att det var dags för en handgranat.
Reträtt, omgruppering, ligga lågt.
Diskussioner. "Äh vi skiter i det och drar tillbaka till Hindenburg".
Då slängde jag in rovtranorna. Gruppen valde att springa mot basen och ropa på hjälp, vilket faktiskt fungerade. När odjuren var bortdrivna vidtog mer förhandlingar och schackrande som ledde till att de fick loss fången de var ute efter.

Så; smygande, pangpang och diplomati. Jösses.
 
Top