Nekromanti [Mouse Guard] Minska antalet Fate- och Persona-poäng i omlopp

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det är dags för ytterligare en Mouse Guard-tråd. Second Edition kom ju ut för ett tag sen (säkert massor av år sedan ...) och jag börjar värma upp för att spelleda den. Jag överväger att mixtra litegrann med spelet innan jag börjar.

I MG delar man ut meta-valutor i slutet av varje spelmöte. Dessa kommer i två varianter: Fate-poäng och Persona-poäng. Dessa spenderas av spelare för att öka chansen att man lyckas med tärningsslag (de två fungerar såklart lite olika, men den distinktionen är inte så viktig just nu).

Meta-valutorna delas ut som »grupp-pudelpoäng«, dvs alla spelare (inklusive spelledaren) utvärderar varje spelares prestation under spelmötet enligt kriterier som står i regelboken. Detta fungerar hyfsat. Det är definitivt bättre än gamla »xp för gott spelledande«. Det ger en stund där spelarna analyserar sitt egna spelande, ofta är de sina egna värsta kritiker, och man lyfter fram häftiga tillfällen som hände under spelmötet. Men vissa gillar det helt enkelt inte (och vissa poäng delas ut enligt kriterier som är mer svårsmälta än andra, mer om det senare).

Det problem som jag upplever är att rollpersonerna får för många Fate- och framförallt starka Persona-poäng. Jag tror det beror på att Mouse Guard lånar rätt mycket från storebror Burning Wheel, men valde att dela ut Fate och Persona vid varje spelmöte istället för betydligt mer sällan som i BW. Fate och Persona är rätt kraftfulla och att gå runt med drösvis av dem minskar känslan i att spendera dem. Och det är nästan så att musgardister lastade med många poäng är oövervinnerliga, vilket inte är superbt. Så jag funderar på om man skulle kunna minska antalet poäng som delas ut en aning och samtidigt göra känslan av pudelutställning aningen mindre. Men jag är lite osäker på vad jag ska plocka bort.

Fate-poäng får man om man under spelmötet har 1. agerat i enlighet med sitt Belief, 2. arbetat mot sitt Goal (dock utan att lyckas) och 3. spelat på sin Instinct. Man kan alltså totalt skrapa ihop tre varje spelmöte (men får ofta två, för man har istället uppfyllt sitt Goal. Och ibland glömmer man bort sitt Belief eller sin Instinct). Detta vill jag inte rucka på. Det brukar bli rätt bra när spelarna utvärderar om de spelat sin rollperson som de tänkt och man chippar in och säger »Jo, i scenen vid stubben spelade du ju visst på din instinkt«. Dessutom är Belifes, Goals och Instinct helt centrala i MG, så de bör man inte peta i.

Persona-poäng får man på fem olika sätt. Man får det om man agerat mot sitt Belief och om man uppfyllt sitt Goal. Det är rätt ofta att man uppfyller sina Goals (annars behöver man börja välja bättre Goals), så ett persona-poäng kan man som spelare oftast räkna in. Att agera mot sitt Belief är betydligt ovanligare, det innebär att man medvetet går emot sin rollpersons innersta väsen vid ett avgörande ögonblick och är helt enkelt skitcoolt när det väl händer.

Men sen kommer det knepiga. Spelgruppen delar gemensamt ut belöningarna MVP, Workhorse och Embodiment - de två första tlll varsin spelare och den sista till mellan noll och alla utom en spelare. Det är dessa tre som känns som de sämsta, mest pudel-aktiga att dela ut. Kanske framförallt Embodiment. Jag citerar dem i sin helhet:
Mouse Guard said:
MVP
MVP stands for “most valuable player.” The MVP award goes to the player who made the crucial contribution so that the patrol could complete its mission. The group as a whole decides who gets the persona point for being the MVP. Only one player per session can be the MVP.

Workhorse
Sometimes, one player carries the group through a lot of tough stuff. His character has all the right skills, and he makes all the rolls to keep things moving. The workhorse award is for him. Award him a persona point. The group decides who is the workhorse for the session. You can’t be both MVP and
workhorse. Only one player per session can be the workhorse.

Embodiment
This reward is for the player who best embodied his or her character’s conditions during the game. Were they convincingly hungry, angry or tired? It’s also for the player who used his or character’s traits in a compelling manner—both for and against. The group decides who’s worthy of this reward. It can be awarded to more than one player, but it cannot be awarded to everyone. If no one really captured their character during this session, this award does not have to be given out.
Ska jag ta bort en eller flera av dessa? Slå ihop dem? Ta bort alla? Låta dem vara och sluta oroa mig för mängden Persona-poäng i omlopp?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag som bara kan Bw men inte mg undrat om du missförstått något eller om mg bara är olika.
Men i Bw ger man ut fate och persona enligt samma kriterier (plus några till) efter varje spelmöte.

Men embodiment, mvp och workhorse ger man bara när någon spelare gjort något exceptionell i det temat. Om du där delar ut för alla tre varje spelmöte så har du satt ribban för lågt. (tror spelet pratat om att de poängen ska belönas typ var 2-5 spelmöte, men jag har inte spelet i mobilen och kan inte kolla upp det)

Så kanske är det en lösning i mg att bara göra så, men det löser ju inte riktigt ditt pudelpoäng problem
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag ska rätta mig själv, embodiment fungerar så som jag beskrev.
men workhorse och mvp fungerar så att i slutet av ett äventyr 5-10 spelmötern har man en omröstning om vem som ska få dem.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm.

Mouse Guard har sin »Winter session«, med ett spelmöte för vintern efter att ha spelat igenom vår, sommar och höst. Det är ungefär vart 5-10 spelmöte. Lite mer än 5, oftast, men hur många spelmöten man kör per årstid kan varieras. Där skulle man alltså kunna peta in Workhorse och MVP och ligga rätt nära hur det fungerar i Burning Wheel. Det känns inte helt dumt - att dela ut framförallt Workhorse efter varje spelmöte är rätt märkligt, man rullar ju bara nån handfull test så det är osannolikt att en enskild spelare 'burit' patrullen genom allt.

Svårare då med Embodiment. Det är ju den belöning som känns mest som obehaglig pudelbedömning (Jag har inte så svårt för det, men jag har ju mest spelledit. Nån enstaka spelare jag spelat med har reagerat dåligt på den). Det finns ingen riktigt naturlig plats att peta in Embodiment om man ska dela ut den vart 2-5 spelmöte. Vad ska avgöra om den delas ut efter 2 eller efter 5 spelmöten?

Sen funderar jag på om Embodiment skulle må bättre av en skrivelse om att man ska överträffa sig själv i porträtterandet av sin rollperson för att få den. Det kan ta bort lite av känslan av att man ska vara bra på att skådespela (och att det alltid är samma spelare som får Embodiment). Gjorde du något utöver det vanliga? Okej, ta en Persona point. Typ.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Möller;n296650 said:
. Det finns ingen riktigt naturlig plats att peta in Embodiment om man ska dela ut den vart 2-5 spelmöte. Vad ska avgöra om den delas ut efter 2 eller efter 5 spelmöten?
I BW så efter mötet när man har fate rundan och stämmer av vad folk fått kan någon spelare säga "jag tyckte Kevins spelande i scenen med ugglorna var riktigt bra jag vill nominera honom för embodiment, och om en majoritet av spelbordet håller med så får Kevin ett persona.
2-5 spelmöten är riktlinjen på ungefär hur ofta det borde ske och ska ge spelarna en ide om på vilken nivå de ska förvänta sig att spel ska vara på för att förtjäna ett persona



Jag tror det är svårt att ha kvar Embodiment som system om man helt vill lyckas göras sig av av med pudelpoängen. För även om man riktar om dem till att handla om att man ska överträffa sitt vanliga spelarna, så kommer det ändå ligga på de andra spelarna att bedöma ditt spelande. Jag tror inte du kan "fixa" det här utan måste välja att acceptera det som en del av spelet eller hitta på något helt annat att belöna istället. Förmodligen fungerar spelet lika bra med mindre Persona i omlopp? eller har spelet någon motsvarighet till BW shades, där spenderingen av persona har betydelse över tid?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Lukas;n296716 said:
Jag tror det är svårt att ha kvar Embodiment som system om man helt vill lyckas göras sig av av med pudelpoängen. För även om man riktar om dem till att handla om att man ska överträffa sitt vanliga spelarna, så kommer det ändå ligga på de andra spelarna att bedöma ditt spelande. Jag tror inte du kan "fixa" det här utan måste välja att acceptera det som en del av spelet eller hitta på något helt annat att belöna istället.
Du har nog rätt. När det blir av att spela igen så kan ju Embodiment vara något som man diskuterar inför kampanjen - om spelarna inte gillar tanken på grupp-pudelpoäng så plockar man bort det.

Lukas;n296716 said:
Förmodligen fungerar spelet lika bra med mindre Persona i omlopp? eller har spelet någon motsvarighet till BW shades, där spenderingen av persona har betydelse över tid?
Shades finns inte, så Persona är enbart en bonus-styrka under spelmöten. Så det är nog inte något problem om man har rätt lite Persona-poäng att spendera. Musgardister känns rätt kompetenta i grunden.
 
Top