Nekromanti [Mouse Guard] Göra guardmice till veteraner från vesslekrigen

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag håller så smått på att starta upp en Mouse Guard-kampanj. Liksom tidigare gånger jag spellett MG så kommer jag göra några avsteg från kanon. T.ex. så talar alla svenska - städerna har svenska namn och jag har en egen karta över territorierna som skiljer sig en aning från originalet. Och naturen blir svensk (eller snarare sörmländsk).

Nu funderar jag på att ändra lite i rekryteringen, skapandet av rollpersoner, när man väljer rangen Guardmouse (musgardist svenska, den näst lägsta av gardets ranger). Att spela musgardist brukar inte vara sådär jättepopulärt i min erfarenhet. Patrulledare, patrullgardister och ömtassar har alla sina nischer, som ledare, oberoende veteraner eller unga, uppstudsiga rekryter. Musgardisterna är lite mitt emellan. Så att göra dem aningen mer attraktiva vore intressant.

Dessutom så vill jag väva in lite mus-historia i rollpersons-skapandet. I mitt MG så ägde vesslekrigen rum 1148-1150 och försvaret av territorierna till stor del utgjordes av civila möss som slogs för sina hem. Några av dessa civilister gjorde bra ifrån sig och gavs mantlar av gardet - utan att ha gått den vanliga vägen som lärlingar och ömtassar. Dessa musgardister, som hade sitt elddop innan de ens hade övervägt att söka sig till gardet, vill jag att man ska kunna spela.

Frågan som återstår är såklart vilka ändringar i rekryteringen jag ska göra.

Senior artisan - den hantverksmästare som man gått som lärling som - ryker ju direkt. Eventuellt skulle man kunna ersätta färdigheten med någon kunskap civilisten plockat upp under sin tid som soldat. Laborer kanske. Jag vill också ge musgardisten möjlighet att ha plockat upp ett trait som säger något om erfarenheterna i fält. Defender. Jaded. Scarred. Fast traits är rätt kraftfulla, så det är en rätt stor ändring.

Mina Mouse Guard-trådar har ju inte rönt jättestort intresse tidigare, men har ni några idéer och tankar så får ni gärna komma med dem. Jag lär plita ner lite fler funderingar här allteftersom jag får dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det var för länge sedan jag läste för att jag ska kunna ge vettig input, men jag gillar idéen men hade nog kallat den för "Milismus" istället, vilket tydligt visar vad det handlar om.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Måns;n302312 said:
Det var för länge sedan jag läste för att jag ska kunna ge vettig input, men jag gillar idéen men hade nog kallat den för "Milismus" istället, vilket tydligt visar vad det handlar om.
Hm. Jag gillar termen milismöss, men det är väl vad de under krigets början? Jag tänker att dessa inkallade/frivilliga milismöss som visade mod och skicklighet snabb-rekryterades av gardet under pågående krig. Dessa lämnade då städernas egna miliser (som leddes i strid av gardet) och gavs rangen musgardister. Några av dessa, som tagit en okonventionell väg in i gardet, är fortfarande kvar och kan bli rollpersoner.

Jag tänkte alltså att bland mössen med rangen musgardist finns två sorters möss, de som gått den riktiga vägen som lärlingar och ömtassar samt de som var milismöss och gjordes till gardister under kriget. Och att om man vill spela den senare typen så ska det finnas några val som möjliggör det.

Men du tänkte kanske att rangen milismus skulle vara kvar i gardet två år efter krigets slut och att en femte rang ska vara valbar när man skapar sin mus?

_____

Ett sätt att behålla spelbalans gällande traits är att ge f.d. milismöss möjlighet att byta ut en av de traits de samlat på sig. Det ger liten antydan av life-path á Burning Wheel, att rollpersonen ens växer fram och förändras under processen att skapa hen. Och det kanske inte är helt fel.

Jag funderar faktiskt på om det inte vore kul att lägga till en sektion, antagligen i slutet av rekryteringen, med två-tre frågor om ens erfarenheter under vesslekriget. För patrulledare och -gardister samt de musgardister som deltog. Jag tycker att vesslekriget är skithäftigt och att spela upp känslor av förlust och revanschlusta kan bli riktigt bra. Och tidigare när jag spelat har vi kommit till lägen då de äldre mössens deltagande i kriget har behövt specificerats. Så att göra det preventivt denna gång kan bli bra.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
När jag läste detta trodde jag att jag missat en ny Mouse Guard-serie om vesslekriget, och så verkar det ju typ vara ( http://www.mouseguard.net/book/weasel-war-of-1149/ ).

Men har något av detta getts ut som lösnummer eller du baserar helt på material från tidigare serier och rollspelet?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Paal;n302338 said:
När jag läste detta trodde jag att jag missat en ny Mouse Guard-serie om vesslekriget, och så verkar det ju typ vara ( http://www.mouseguard.net/book/weasel-war-of-1149/ ).

Men har något av detta getts ut som lösnummer eller du baserar helt på material från tidigare serier och rollspelet?
Nä, detta är mina funderingar. Extrapoleringar ibland - att jag utgått från publicerat material och utvecklat det - men mycket är ju avsteg från etablerad kanon. Just att nästa bok i serien (som varit i pipelinen i massor av år, men att döma av hans blogg verkar Petersen mest vara intresserad av att i otroligt långsam takt bygga modeller som han sen ritar av) heter Weasel war of 1149 visar ju på hur mitt MG skiljer sig. När jag spelleder varade kriget i tre år (jag grävde faktiskt nyss fram en gammal, aldrig publicerad karta jag gjorde över krigets utveckling. Den är jävligt coolt ...).

____


Vad svårt detta ämne snabbt blev i mitt huvud.

Kriget bör ha påverkat alla. Flera städer/byar föll till vesslorna. Massiv kraftsamling. Det vill jag spegla i världen och då varför inte i rekryteringen? Det borde inte vara så svårt. Jag tänker mig att man lägger till frågan:

Förlorade du någon nära i vesslekriget? Vem?

Den får alla svara på. Ömtassar, som var för unga för att ha deltagit i kriget, kan ju fortfarande ha förlorat vänner, släktingar, familj. De som var, eller blev, gardister under kriget kan ju också ha förlorat vapenbröder och -systrar. Jag tänker att denna fråga bara är 'fluff', den ger inga regelmässiga förändringar.

Sen kanske ett par fler frågor om erfarenheter i kriget för patrullgardister och patrulledare. Tidigare milismöss också. Men här snurrar jag in mig. 'Vanliga' musgardister, som slutförde tjänstgöringen som ömtassar och gavs manteln innan 1148 lär ju ha deltagit i kriget en masse. Många av dem befordrades säkert, eller dog såklart, men några kanske fortfarande är kvar i rangen. Och då finns det tre grupper av musgardister - de från innan kriget, de milismöss som blev gardister under kriget samt de som varit ömtassar och befordrats efter kriget. Ska alla tre skiljas ut på något vis i rollpersonsskapandet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Möller;n302326 said:
Hm. Jag gillar termen milismöss, men det är väl vad de under krigets början? Jag tänker att dessa inkallade/frivilliga milismöss som visade mod och skicklighet snabb-rekryterades av gardet under pågående krig. Dessa lämnade då städernas egna miliser (som leddes i strid av gardet) och gavs rangen musgardister. Några av dessa, som tagit en okonventionell väg in i gardet, är fortfarande kvar och kan bli rollpersoner.
Jag tänkte att det sendan Vesselkrigets dagar fortfarande finns en musmilis som i princip är en del av musgardet. Men det kanske går lite för långt från ditt koncept. Hade varit en cool grej annars. Gardesmössen är ju inte supermånga, och skogen är stor.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Är inte lite grejen ändå att man är olika bra men det spelar ingen roll? Ge dem en trait men kanske en extra nackdel?

Liksom en ömtass är ju nybörjare medan en veteran varit med om mycket, den kan ju ha skador sen vesslekrigen, sårat bakben som aldrig läkt ordentligt eller liknande, kanske lite extra bittra eller whatever.

Va ett tag sen så jag kanske tänker fel men.. Ja..

Edit: va inte klar...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Möller;n302326 said:
Hm. Jag gillar termen milismöss, men det är väl vad de under krigets början? Jag tänker att dessa inkallade/frivilliga milismöss som visade mod och skicklighet snabb-rekryterades av gardet under pågående krig. Dessa lämnade då städernas egna miliser (som leddes i strid av gardet) och gavs rangen musgardister. Några av dessa, som tagit en okonventionell väg in i gardet, är fortfarande kvar och kan bli rollpersoner.

Jag tänkte alltså att bland mössen med rangen musgardist finns två sorters möss, de som gått den riktiga vägen som lärlingar och ömtassar samt de som var milismöss och gjordes till gardister under kriget. Och att om man vill spela den senare typen så ska det finnas några val som möjliggör det.

Men du tänkte kanske att rangen milismus skulle vara kvar i gardet två år efter krigets slut och att en femte rang ska vara valbar när man skapar sin mus?
Ett problem jag har med hierarkier i de flesta rollspel är hur de är totalt raka linjer, där varje position är under en annan och över en annan. Verkligheten är sällan så enkel.
Så jag är för att man kan ha två olika titlar på samma nivå. Så jag skulle om jag designade spelet haft borde Musgardister och Milismöss som har på många sätt har liknande arbetsuppgifter, men skillnader tidigare karriär och vilka förväntningar de har på sig.
Kanske förväntar sig gardet att milismöss är bättre på eget initiativ och att kunna klara sig själv vid behov, medans Musgardisterna är förväntade att hänga närmare gruppens kapten, i ett försök att lära sig och ha möjlighet att advancera i graderna.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Måns;n302459 said:
Jag tänkte att det sendan Vesselkrigets dagar fortfarande finns en musmilis som i princip är en del av musgardet. Men det kanske går lite för långt från ditt koncept. Hade varit en cool grej annars. Gardesmössen är ju inte supermånga, och skogen är stor.
Nja, näh. Jag går inte riktigt igång på den idén.

.113;n302460 said:
Är inte lite grejen ändå att man är olika bra men det spelar ingen roll? Ge dem en trait men kanske en extra nackdel?

Liksom en ömtass är ju nybörjare medan en veteran varit med om mycket, den kan ju ha skador sen vesslekrigen, sårat bakben som aldrig läkt ordentligt eller liknande, kanske lite extra bittra eller whatever.
Nä. Eller, tja, att mössen inte har exakt lika många och höga färdigheter är ju inte viktigt. Generellt så tror jag de högra rangerna får lite mer oomph i sina stats, utan att spelet går sönder i obalans för det. Men lite balans-tänk finns ändå, t.ex. så får ungdomarna hög Health och låg Will medan det är tvärt om för veteranerna. Så om jag bumpar upp musgardisterna med lite extra bör jag nog ändå ta bort något från dem också.

Och att ge dem en nackdel för ett trait går inte - traits är kraftfulla och går att använda både för för- och nackdelar (och att använda dem som nackdelar ger dig en fördel!). Att ha fler är kanske inte en jättegrej, dock.

Lukas;n302462 said:
Ett problem jag har med hierarkier i de flesta rollspel är hur de är totalt raka linjer, där varje position är under en annan och över en annan. Verkligheten är sällan så enkel.
Så jag är för att man kan ha två olika titlar på samma nivå. Så jag skulle om jag designade spelet haft borde Musgardister och Milismöss som har på många sätt har liknande arbetsuppgifter, men skillnader tidigare karriär och vilka förväntningar de har på sig.
Kanske förväntar sig gardet att milismöss är bättre på eget initiativ och att kunna klara sig själv vid behov, medans Musgardisterna är förväntade att hänga närmare gruppens kapten, i ett försök att lära sig och ha möjlighet att advancera i graderna.
Hm. Jag fattar vad det är du gillar med hierarkier som är mer krokiga och förgrenade. Att gå olika vägar i karriären och ibland hamna i konflikter om vem som egentligen för befälet blir ofta bra. Men i Mouse Guard? Jag tvekar lite. Hierarkin finns ju där, men mest är den fernissa och motivation för att hålla ihop rollpersonerna - spelet handlar inte om intriger i militär miljö eller att sätta samman strike-teams av specialister med olika bakgrund. Och rollerna du beskriver - att hänga tag i ledaren är ömtassarnas roll, att ta eget initiativ och klara sig själv är vad patrullgardisterna förväntas göra. Så just de nischerna är redan tagna. Klart man skulle kunna fundera ut andra roller, men, tja.

Hursomhelst blir det rätt mycket jobb med att skriva in milismöss som en helt eget val när man väljer sin rang. Mycket är fixat för de befintliga rangerna, t.ex. vad som krävs för att de ska befordras. Jag överväger i och för sig att översätta rekryteringen till svenska, men ändå.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har verkligen börjat närstudera reglerna för att skapa rollpersoner. Det var bra. Jag har haft på känn att andra utgåvan av spelet inte riktigt är lika välpolerad som ettan. Nu noterade jag en sån instans - i frågorna man ska besvara för att få sitt värde i Mouse Nature så nämns två traits (Impetuous och Foolish) som inte finns med i kapitlet traits. Slarvigt.

Sen konstaterade jag att de ju tagit bort frågorna för att få Circles och Resourses! Det är ju rätt trist. Fast det finns väl skäl till det. Går snabbare att skapa rollpersoner, t.ex. Men jag är lite benägen att slänga tillbaka frågorna från 1e. Om man inte gör det så finns ju dock helt klart 'utrymme' att ha några nya frågor om vesslekriget utan att rekryteringen blir mer komplicerad än i 1e (och den var ju inte så svår).

Angående att det kanske finns tre grupper av musgardister (eller två, plus milismöss som en separat men likvärdig rang). Kanske är ingen mus kvar i rangen musgardist sen innan kriget - alla de mössen antingen dog, befodrades eller har lämnat gardet. Så alla musgardister är antingen gamla milismöss eller nyutbildade. Eller så är det tvärt om - några musgardister från innan kriget är kvar och så finns milismössen, men gardet har inte kunnat återgå till det normala förrän kampanjen tar sin början så inga musgardister har skapats efter kriget. Nåja, tankar i alla fall.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag fortsätter att puttra på. Jag är som vanligt tacksam för alla kommentarer och tillrop. Som exempel: det här med milismöss som en separat rang har verkligen satt griller i huvudet på mig. Tack så jävla mycket för det ... ;)

Traits. En genomgång mellan utgåvorna.

1e
* Alla möss får ett trait från sin hemstad
* Alla möss väljer ett trait från en omfattande lista
* Ömtassar och patrullbefäl väljer ett trait från varsin (aningen) begränsad lista.
* Frågorna för Nature, Resources och Circles innehåller massor av begränsningar för vilka trait man inte får ta.

Resultatet blir att ömtassar och patrullbefäl alltid får tre traits, musgardister och patrullgardister får två traits (eller så väljer samma trait två gånger eller tre gånger och höjer nivån, men ni fattar).

Frågorna som hindrar en från att välja vissa traits är lite knepiga. Det är jobbiga att hålla reda på (man behöver anteckna på ett separat papper, antar jag). Dessutom finns regelknepigheter - om man redan har ett trait, måste man svara i enlighet med det på frågorna? Nåja, det är inte så stora problem.

2e
* Alla möss får ett trait från sin hemstad
* Alla möss väljer ett trait från en omfattande lista
* Ömtassar och patrullbefäl väljer ett trait från varsin (aningen) begränsad lista.
* Frågorna för Nature ger alla två möjlighet att välja mellan först tre och sedan tre ytterligare tratis

Resultatet blir att ömtassar och patrullbefäl får mellan tre och fem traits, musgardister och patrullgardister får mellan två och fyra traits.

Dessutom är det nästan garanterat att Bold, Generous och Impetous samt Fearless, Brave och Foolish kommer i spel - någon spelare kommer svara att de inte sparar inför vintern respektive att de inte är rädda för ugglor, vesslor och vargar. Jag vet inte riktigt om det är något stort problem. Men har man en stor grupp spelare, några som roterar in och ut, så tror jag att just dessa trait kommer att dyka upp på flera gardister. Och då börjar det väl bli lite småtrist. Samt som sagt att Impeteous och Foolish inte är med i spelet i övrigt, vilket betyder att man inte kan välja dem på andra sätt för högre trait-nivå än 1 och att de inte har några beskrivningar av hur man spelar dem (och inte finns de i Burning Wheel heller. Vad fan hände här? Något måste göras).

Jag ogillar starkt idéen att ha möss med fem, eller för den delen 'bara' fyra, traits från början. Efter ett år och en vinter-session, fint. Men att starta med så många? Nä, jag är säker på att det blir lite urvattnat - varje trait kommer inte hinna vara med i varje spelmöte. När en spelare så använder det där fjärde traitet för första gången på ett tag kommer vi sitta där och säga »Jaså, är du sån också?«. Man kan ju boosta upp traits i nivå istället, t.ex. ha tre stycken varav två på nivå 2. Det är bättre. Men ändå.

Sitter jag och pillar med ändringar i rekryteringen ska traitsen få sig en genomgång, det är helt klart.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Säg så här: Under kriget skickade städerna sina söner och döttrar till musmilisen för att slåss. Att lyckas få dem att göra det, och att sätta in dem i kriget under gardets, var matriarken Gwendolyns stora framgångsdrag. Efter kriget återgick de överlevande milismössen till sina civila liv. Men några, de som tjänstgjort nära gardister, som bevisat sin skicklighet och i vissa fall inte hade något hem att återvända till, blev kvar i gardet. 1151, året efter kriget, fokuserade gardet på återuppbyggnad i allmänhet och att integrera de gamla milismössen in i gardet. Först på hösten 1151 börjar vardagen återgå, systemet med ömtassar återupptas.

Har milismössen som är kvar fått en mantel (som signalerar deras medlemskap i gardet)? Gavs den dem i fält under kriget, eller efteråt? Vad skiljer en musgardist, som gick med i gardet innan kriget och varit med i nu minst fem år utan att befodras, från en milismus? Vilka färdigheter ska de respektive ha?

___

I 2e får rangerna en bunt med färdigheter direkt, istället för att få poäng att sätta ut på några viktiga 'gardist-färdigheter' som i 1e. Men varför får musgardister Haggler 2? Och varför får de Pathfinder 3 medan de mer erfarna patrullgardisterna bara får 2? Jaja, patrullgardisterna får annat gott, men ändå.

___


Har dessa idéer på en ny rubrik i rekryteringen. De förutsätter just nu att milismus inte är ett separat val i rekryteringen, utan att det är här man specificerar som ens musgardist var med i milisen eller inte.

Regelmässigt tänker jag att musgardister (innan dessa frågor) har Fighter 2 istället för 3 och att patrullgardister har Jägare 2 istället för 3. Patrullbefäl kanske också borde ha en nerf, men deras bonus här är inte i någon av de riktiga 'gardist-färdigheterna', så balansmässigt kanske det inte behövs.

Vesslekriget
År 1148 anfölls territorierna av vesslorna i Mörkljunga och det största kriget i mössens minne tog sin början. Gardet tog täten in i striderna, stödda av en hastigt formad musmilis bestående av civila möss från hela territorierna. I tre år varade kriget, ingen lämnades oberörd. Flera samhällen togs av vesslorna, men i slutändan segrade mössen och territorierna räddades.

Alla svarar på första frågan. Musgardister svarar också på den andra, patrullgardister och patrullbefäl på den tredje.

Förlorade du någon i kriget? Vem?
Fundera på hur kriget nådde dig. Anteckna.

Var du musgardist redan innan kriget började? Eller var du en civil musmilis?
Om du var med i gardet innan kirget, öka Krigare med 1. Om du var med i musmilisen, ta karaktärsdraget Försvarare eller Ärrad (tänker att det ska finnas ett tredje alternativ också).

Deltog du upprepade gånger i de största slagen? Eller tjänstgjorde du mest som spejare eller bakom linjerna med logistik och träning?
Om du deltog i de största slagen, öka Jägare med 1 om du är patrullgardist eller Härförare om du är patrullgardist. Om inte, öka Kock eller Spejare om du är patrullgardist eller Administratör eller Instruktör om du är patullbefäl.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Efter mycket tänkande petar jag liv i denna tråd igen.

Jag har svängt. Det ska nog inte vara några traits inblandade i frågorna. 2e klantade sig när de la till detta i frågorna om Nature och jag ska inte göra om det misstaget.

Ett problem med att ha traits i frågorna, specifikt nu om vesslekriget, är att jag har haft rätt starka idéer på vad jag skulle vilja spela för möss. Men det är rätt snävt. Om jag spelade en milismus skulle jag nog vilja vara ärrad, stressad. Inte helt lämpad för mer strid men utan ett hem att återvända till och därför kvar i gardet. Om jag spelade en musgardist som deltog i kriget skulle jag spela bitter över att all min erfarenhet inte ledde till en befordran. Två rätt intressanta möss, tror jag, men knappast de enda två möss som är intressanta. Så frågorna ska tillåta dessa två, men inte tvinga in någon i dem. Och jag har slirat lite där.

Detta med att ha milismus som en femte rang. Det börjar kännas allt mer realistiskt. Det är inte så mycket att ändra som jag först tänkte. Behövs ju t.ex. ingen text för befordran - ingen ska ju befordras från en befintlig rang till milismus. Några texter i rekryteringen behöver putsas på och milismöss behöver en bas-statline. Men det kan ju gå att ordna.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kom på att jag ju ska påbörja en kampanj nästa vecka, så det blev till att fixa något. Så här blev det:

Jag sänkte Laborer med 1 för Tenderpaws, Pathinder med 1 för Guardmice och Hunter med 1 för Patrul Guard.

Milismöss får följande stats:Egenskaper: Hälsa 5, Vilja 3 Färdigheter: Grovarbetare 2, Krigare 2, Jägare 2, Stigfinnare 2, Överlevare 2
Ålder: 20-44 (födelseår 1108-1132)
Och så skrev jag dessa frågor att svara på:

Vesslekriget
År 1148 anfölls territorierna av vesslorna i Mörkljunga och det största kriget i mössens minne tog sin början. Gardet tog täten in i striderna, stödda av en hastigt formad musmilis bestående av civila möss från hela territorierna. I tre år varade kriget, ingen lämnades oberörd. Flera samhällen togs av vesslorna, men i slutändan segrade mössen och territorierna räddades.
Alla svarar på första frågan. Musgardister svarar också på den andra, milismöss på den tredje, patrullgardister på den fjärde samt patrullbefäl och kaptener på den femte.

Alla
Förlorade du någon i kriget? Vem?
Fundera på hur kriget nådde dig. Anteckna.

Musgardister
Uthärdade du någon av de långa, svåra belägringarna under kriget? Eller marscherade du i fält i något av gardets motattacker?
Om du uthärdade belägring, öka Överlevare med 1. Om du marscherade i fält, öka Stigfinnare med 1.


Milismöss
Varför anslöt du dig till milisen? Varför återvände du inte hem när kriget tog slut?
Prata med gruppen om dina erfarenheter. Anteckna.


Patrullgardister
Sändes du på uppdrag långt ut i vildmarken, kanske rentav ner vesslornas tunnlar? Eller gick du i bräschen i de största slagen?
Om du skickades ut på uppdrag i vildmarken, öka Jägare eller Spejare med 1. Om du deltog i de största slagen, öka Krigare med 1.


Patrullbefäl och kaptener
Ledde du gardister och miliser i fält? Eller skötte du den livsviktiga rollen som administratör?
Om du ledde i fält, öka Härförare med 1. Om du stannade, öka Administratör med 1.
 
Top