[Mouse Guard] Ändra Loremouse

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nu när min spelgrupp överlevt 1152 och närmar sig slutet på år 1153 i kampanjen så börjar jag fundera på några husregler, så det blir kanske några trådar. I denna bryr jag mig om färdigheten Loremouse (som i vår svenska översättning heter Kunskapsmus):

Mouse Guard 2e said:
Loremouse
Loremice study the ways and habits of animals. Using their knowledge, they can perform rudimentary communications and discern the Nature of the animal.

Loremouse Factors
Communication (start counting at 2; this is a hard thing): Beasts of feather, beasts of fur, scaly beasts, beasts of water

Nature: You may read the aspects of a creature’s Nature using the Loremouse skill. Make a versus test between Loremouse and the creature’s Nature. Success indicates that the GM informs the loremouse of the aspects of the creature’s Nature.

Suggested Help for Loremouse
Hunter, Scientist
Loremouse kan alltså användas för två saker - kommunikation med djur och att veta saker om djur. Dessutom används färdigheten när man använder konflikt-systemet för att slåss mot djur (och kanske i några andra typer av konflikter, kommer inte ihåg det på rak arm).

Det är att veta saker om djur som jag har problem med. Två ganska separata problem.

Dels så är det nästan värdelöst att slå färdigheten. Mössen har sällan mer än 2-4 tärningar i Loremouse. Lite hjälp-tärningar och meta kan definitivt höja det, men motståndet är ofta svårt - djur som falkar, bävrar eller rävar kan ha Nautre 7, 8 eller 9. Så det är inga enkla slag. Sådana får såklart finnas. Men vad får man då? Jo, aspekterna av ett djurs natur. Dessa står listade i regelboken - en Bullfrog har aspekterna Leaping, Croaking, Hiding, Hunting. Detta är alltså en sammanfattning av vad en bullfrog 'gör'. Wow. Det är så intetsägande att jag aldrig har spelat så hårt enligt reglerna - jag har berättat information om djuret som jag tyckt varit relevant och låtit spelarna kommit med frågor. Vilket väl funkar hyfsat, men är lite godtyckligt. Jag skulle vilja ha lite klarare riktlinjer för vad spelarna får veta (och göra informationen intressantare än vad den är nu).

Dels så är det otydligt när spelarna får låta sina rollpersoner slå färdigheten. I spelartur går det såklart bra. En spelare kan säga 'jag vill veta saker om huggormar', spendera en check och slå sitt slag. Men när får man slå för Loremouse i spelledarturen? Arbetsgången i MG är att spelledaren presenterar spelarna med ett hinder, spelarna slår sina slag för att klara av dem och därefter presenterar spelledaren nästa hinder.

Det funkar bra för kommunikations-delen av Loremouse. Spelledaren kan placera en hackspett ovanför staden där alla mössen försöker sova och koncentrera sig på arbete. Spelarna kan välja att anfalla hackspetten, eller gå och prata med den (Loremouse) eller nåt annat. Rätt tydligt hinder. Men om de vill veta något om hackspetten innan de tacklar hindret? Det känns väldigt frivilligt, drivet av spelarna. Inte som ett hinder som spelledaren sätter. Att hänvisa spelarna till att vänta tills spelar-turen känns otroligt orimligt. Hitintills har jag tillåtit spelarna att slå för Loremouse när de velat, vilket har varit t.ex. innan de vill spåra upp ett djur. Det lägger till ett extra hinder, innan hindret jag som SL planerat, men det är väl hyfsat okej om spelarna vill krångla till det för sig själva. Särskilt om belöningen för detta skulle vara bättre och tydligare definierad. Jag lutar ändå mot att tvinga spelare som vill förbereda sig inför ett hinder med Loremouse att spendera checks, ungefär som att de får spendera checks för att läka ett Condition som Tired eller Sick innan ett hinder.

Hm. Ja, nått sånt. Jag har lite idéer på hur jag vill ändra Loremouse, men jag postar problemställningen nu och låter lösningsförslagen gro lite till.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Om vi börjar med problem två, när man får slå för Loremouse, så tror jag lösningen är enkel. På alternativen för att spendera trait checks så lägger man till:

Recall Animal Lore: 1 check
In the GM's turn, when meeting an animal or finding evidence of the presence of an animal, you may spend one check to roll Loremouse and recall your knowledge about that animal's nature.
När det är gjort går man till färdigheten, där reglerna för att veta saker om djur ska finnas. Här är jag lite mer osäker på lösningen.

Jag tror inte det är rimligt att slå Loremose som ett vs.-slag mot djurets Nature. De blir för svåra. Tror mer på Independent-test. Kanske använda samma lista för svårighetsgrad som för kommunikation, men börja räkna på ett. Så Ob 1 för beasts of feathers, Ob 2 för beasts of fur osv. Det är relativt lätta slag.

För att se till informationen som spelarna får blir relevant tror jag helt enkelt att det lättaste är att låta spelarna ställa frågor. Att ge en extra fråga per Margin of Sucess känns rätt rimligt. Med de låga svårighetsgraderna blir det fullt möjligt för en musgardist med låga Loremouse 2 att veta något enstaka om en kärrhök, men en mer erfaren mus får (sannolikt) ut betydligt mer än så.

Men jag vill nog ha lite mer kraft i färdigheten än så. Jag vill ge möss som förberett sig genom att veta något om djuret de möter en regelmekanisk fördel.

Jag funderade tidigare på om Margin of Sucess också ska resultera i tärningar att använda i kommande vs.-slag och konflikter mot djuret. Det behöver specificeras lite regler kring sådana tärningar. Antagligen inte mer än en per slag, t.ex. Men går de att använda för att hjälpa andra patrullmedlemmars slag mot djuret? Som den vanliga hjälptärningen man ofta kan ge, eller utöver det?

Nyss hade jag idén att slaget i Loremouse ger en relevant Wise, typ Fox-wise, användbar lika många gånger som man fick frågor att ställa. Det är regelmekaniskt enklare att koppla på det befintliga systemet. Med ett tillägg för antalet gånger det går att använda.

Man behöver fundera på vad det innebär att misslyckas med slaget. Vanligtvis när man testar en färdighet kan ju spelledaren ge ett Condition eller introducera en twist vid ett misslyckande. Men det finns några undantag, t.ex. när en mus försöker läka ett Condition. Då får man klassiska 'hårda' misslyckanden - inget händer, försök igen (vilket dock är svårt, med begränsade resurser). Några färdigheter har special-klausuler, rullar man för Resources kan ens resources sänkas. För Loremouse, när man rullar i spelledarturen för att veta något om ett djur, så känns ett hårt misslyckande nog inte helt fel.

Jag är också lite sugen på att inte helt ta bort djuret man slår mot ur ekvationen. Kanske får djuret rulla sin Nature mot samma svårighetsgrad för att veta saker om mössen? Och vinna en fördel i senare slag, om det går bra. Hm.
 
Top