Motstånd mot Motståndstabellen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Här kommer nästa tråd om en gammal regel i DoD som man kan ha åsikter om: Motståndstabellen. En stor samling med kryptiska siffror som somliga tycker är väldigt viktig och bra medan andra tycker att den är mindre viktig och mindre bra. Vad tycker du?

Själv tycker jag att den inte är speciellt komplicerad, men den är inte heller speciellt användbar. Vi använde den nästan bara när någon blev förgiftad, för då saknades det ett bra alternativ. Den dök även upp när någon försökte stoppa en besvärjelse med Skingra, men då var den inte så intressant eftersom besvärjelsernas effektgrad knappast skilde sig mer åt än att chansen att lyckas blev mellan 45 och 55 %. (När det kom till att påverka folk med besvärjelser användes den sällan eftersom spelarna var smarta not att skaffa besvärjelserna märkta med F!)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tycker moståndstabellen är vettig när man vill reducera två olika värden till ett slag, hellre än att slå två slag mot varandra (jag avskyr motståndsslag).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag gillar den. Men har nog aldrig förstått varför en inte bara räknar ut vad som ska slås på en sekund kontra kolla i en tabell under två sekunder. Däremot gillar jag just att reducera egenskap mot egenskap till ett slag.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag har alltid hoppats att tabellen skulle vara mer komplicerad än vad den är - typ att den skulle ha olika skalsteg eller värden som man var tvungen att kolla upp i en annan tabell. Så en mild besvikelse.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag avskyr tabeller så som moståndstabeller och träfftabeller och skadetabeller osv så mitt svar är låt det vara blott ett minne ifrån days long gone och låt det även stanna där i det förgångna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag vill göra motstånd mot de som gör motstånd mot motståndstabellen.

Men det enda som talar för den är min nostalgi. Och ändå använde vi nästan aldrig den (fast det finns massor av bra förslag på hur man kan använda den i DoD 84). Jag tycker i alla fall den är charmig i all sin onödighet och har lite svårt att förstå hatet mot den. Det finns ju massor av andra saker i rollspel som man kan hata istället om man nu råkar vara en hater.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Är det inte en asymmetrisk motståndstabell med värden fördelade efter någon vision om hur översättningen ska göra spelet svåroptimerat och intressant, så känns det som bortkastad potential!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag älskar motståndstabellen!

Den har aldrig tillfogat mig någon skada eller ställt till det för mig. En förenkling som hjälpte mig med motståndsslag, helt enkelt.

:)

/Magnus
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Den har aldrig tillfogat mig någon skada eller ställt till det för mig.
Jag protesterar. Jag vill minnas att jag tagit både t6 och t8 i skada och rent av dött ett par gånger på grund av motståndstabellen. Så synar detta, har du alltså alltid lyckats med samtliga slag på tabellen? :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Borde ha kört "motståndare som svårighetsgrader" direkt istället.

En grej jag tycker Symbaroum gjorde rätt - hela grundsystemet bygger på motståndstabellen, fast med uträkningen istället för tabellen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Vi har använt motståndstabell rätt ofta i DoD och Mutant 2089. Har inget emot den, tycker den kan vara praktisk ibland, men skulle inte gråta blod om den saknades.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är säker på att den som någon gång läst ett inlägg av mig som berör regler kan räkna ut att jag tycker illa om både tabellen och den matte som krävs om man ska undvika den.

Jag avskyr att räkna matte vid spelbordet. Jämförelser funkar om man inte måste göra dem hela tiden, addition om jag måste, men subtraktion? Nope. Inte en chans.

Jag avskyr att behöva kolla upp regler och att behöva kolla värden mot tabeller vid spelbordet. Helst vill jag inte att vi ska behöva ha något alls vid bordet utom kanske rollformulär och tärningar.

I båda fallen handlar det om att jag upplever det som att spelandet avbryts – "nu tar vi paus i rollspelandet för att rulla plast och räkna matte, innan vi får återgå till rollspelandet". Regelanvändning och tärningar är överlag inget jag gillar, och matte med subtraktion och tabellfippel är bland de värre formerna av det.


Därför tar jag hellre antingen motståndsslag eller att man har en assymmetrisk mekanik som i Symbaroum (även om jag snarare vill ha den åt andra hållet så spelarna slipper rulla tärning; SL är ju redan i metatänk-läge så det gör inte så mycket om hen måste göra paus för plast och matte).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag är inte så förtjust i den Svenska motståndstabellen. Den fyller ingen funktion om man kan lite matte.

Däremot Rolemasters (15.5) som är mer normalfördelad (som ger möjlighet att lyckas även vid större differenser, men med lägre värden/förändringar mot extremerna) tycker jag är elegant.

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
När det gäller just gifter innebär ju motståndstabellen också en begränsning. Enligt reglerna fungerar ett dödligt gift så att man ska slå på motståndstabellen med sin Fysik mot giftets styrka. Om man misslyckas tar man lika mycket skada som giftets styrka, annars hälften så mycket.

Så ett gift med styrka 8, mot en normal person med Fysik 11 innebär att den förgiftade ska slå mot 65 %, och kommer att ta antingen 8 eller 4 i skada. Det kunde istället uttryckas såhär (om vi antar att ett normalt Fysik-slag är mot Fysik*5):

Ett påhittat gift
Fysik-slag: +10 %
Lyckat: 4 skada
Misslyckat: 8 skada

Och begränsningen innebär att reglerna inte tillåter det här:

Ett annat påhittat gift
Fysik-slag: -5 %
Lyckat: 3 skada
Misslyckat: 3T6 skada

om man inte bara hittar på det, som jag gjorde nu. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag känner med motståndstabellen som jag gör med PbtA: När man vid en standardhandling förväntas plocka fram en tabell och avläsa resultatet, då tycker jag att det är onödigt stökigt.
 
Top