Varulv Mordet på Glockenspiel - Game over

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Grevens gäster har bestämt sig

"Knut Augustin af Silfversnorre! Du hade både motiv och möjlighet! Du kände till giftet. Du var uppe på övervåningen när ingen annan var det."
"Bah! Jag har inget motiv!" utropar Silfversnorre och stryker sin blonda tjusarlock bakåt.
"Inte det? Låt oss gå igenom det då. Någon gång under kvällen har du lyckats med följande: för det första har du fått Smelling att gå med på att sälja mark till dig för att bli skuldfri. För det andra har du övertalat greven om att investera pengar i ett nytt affärsprojekt knutet till den mark du planerar köpa av Smelling. Du ser hur miljonerna rullar in på ditt konto framför ögonen. Men vad händer? Jo! Greven låter sig övertalas om att skjuta upp Smellings återbetalning. Nu kommer Smelling helt säkert inte sälja sin mark, som varit i hans släkt i generationer, till dig. Men om greven dör kommer hans dödsbo kräva in alla hans skulder, och Smelling blir återigen tvungen att sälja till dig. Där har du ditt motiv! Det lägsta motivet av dem alla: ren och skär girighet!"
"Ni tar mig aldrig levande!" utropar Silfversnorre och kastar sig ut ur salongen, där han blir knockad av Rautepisseux stekpanna.

---

Vad hände sen? Clementina van der Viert och Florina von Schnoppenhof samarbetar och övertalar myndigheterna om att Camille ska erkännas som arvinge, trots att greven är död. Lord Smelling blir mycket riktigt tvungen att sälja sin mark (men inte till Silfversnorre då), men det är av godo! Smelling lägger om sitt liv, skaffar sig ett hederligt arbete och kommer vara en lyckligare människa än han någonsin varit om tre år. Efter de chockartade händelserna i stugan bestämmer sig d'Baulesach för att bli nykterist: och se! Det kommer att leda till att han blir en mer produktiv och lycklig konstnär. Silfversnorre döms till ett långt fängelsestraff, men släpps tidigare på grund av gott uppförande. Han har blivit reformerad i fängelset och kommer att ägna resten av sitt liv åt att hjälpa de fattiga och utsatta i samhället.

Slutet gott, allting gott!

---


Tack för att ni ville spela mitt spel! Jag tyckte det såg ut att vara ganska jämnt och spännande!

Väl spelat av alla! Khan lyckades hålla sig i skuggorna skickligt, men till slut var Basse och Empiricus gemensamma analysstyrka lite för tuff tror jag. Jag har en del tankar om vad som kunde gjorts annorlunda och så vidare, men tar dem när jag sitter vid en dator där jag har mitt speldokument.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Woo! Tack för spel allesammans, och tack Vimes för arrangemanget! :) Det var riktigt kul, och även bra doldisspel av dig, Khan. Jag var säker på Basse som skurk en bit där, men det gick över sedan. Och tur var väl ändå det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jippi! Nu blir det till att blåsa fanfarer på alphorn! Klang och jubelklockspel!

Bra jobbat alla och framförallt tack till dig Vimes för ett jättekul spel! Ska försöka kommentera spel och deltagande framöver!

Alphorn-MJ.jpg
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Roller:
Eugene d’Baulesach
Bakgrund: Greven har under de senaste åren varit din främste mecenat inom konstvärlden. Dock oroas du över hans nya konstköp, som du finner smaklösa. Har ni glidit isär? Ska han lyfta sin skyddande hand från dig?

Du har rest till grevens stuga för att låta dig inspireras av alplandskapet och dricka gratis vin (som du är lite för förtjust i, just nu har du som regel att bara dricka alkohol som andra betalar…).

Du är sedan tidigare bekant med Dick Smelling, från fester i Londons och Paris societet.

Detta har hänt: Du möter upp Smelling i byn Alpendorf klockan 10:00 för att gemensamt färdas upp till grevens alpstuga. Du märker att den vanligtvis festglade Smelling verkar nedstämd. Det visar sig att hans hårda leverne till slut har hunnit i kapp honom och att han ”i princip är utblottad och skuldsatt upp över öronen”. Han antyder till och med att han övervägt att ta sitt liv.

Ni anländer till grevens alpstuga lite innan klockan 11. Du väljer att ta en uppfriskande promenad i alplandskapet direkt och lämnar Smelling, greven och den äldre damen von Schnoppenhof (som redan var på plats) i salongen. Du vandrar rätt länge, men märker hur suget efter alkohol gör dig retlig. När du väl kommer tillbaka till stugan har sällskapet redan börjat äta lunch. Grevens kock verkar vara något av en vettvilling och angriper dig verbalt för att du är sen till lunchen. Du försvarar dig elegant mot hans hätska utfall som greven viftar bort med att ”han är något excentrisk men gör en gudomlig ratatouille”.

Runt klockan två är lunchen avklarad och du, Smelling och greven drar er tillbaka till salongen för cigarr och konjak (äntligen!). Lagom till ditt andra glas anländer den unge herr af Silfversnorre till alpstugan. Han och greven går till matsalen, medan du och Smelling sitter kvar i salongen.

Lite senare (något efter klockan fyra) beger hela sällskapet sig ut för att vandra i alplandskapet. Vid det här laget har du druckit minst fyra glas konjak och börjar egentligen känna dig ganska redo att ta en tupplur. Ni har inte vandrat långt när du bestämmer dig för att vända tillbaka till stugan för att vila. När du kommer tillbaka plockar du på dig en flaska whiskey nere i salongen och går upp till ditt rum.

När du vaknar är klockan 18:26. Du rättar till dina skrynkliga kläder, skvätter lite vatten i ansiktet och traskar ut i korridoren. Därute ser du en ung kvinna som just ser ut att vara i färd att knacka på dörren till grevens arbetsrum. Ni presenterar er för varandra, hon är Clementina van der Viert och är mycket förtjust i din konst. Något av ett fan, faktiskt! Ni slår följe ner till nedervåningen där du lämnar henne för att gå ut på verandan för ta lite luft, och kanske inspireras till en snabb kolskiss av landskapet som du kan ge till din unga beundrare.

När klockan slår sju känner du att du kanske lättare låter dig inspireras om du får något stärkande innanför västen. Du återvänder in till salongen och låter dig serveras calvados av Klümmsig. Snart därefter anländer greven och ni börjar diskutera ”konstens tillstånd i samtidens Europa”. Grevens konstsyn har verkligen försämrats de senaste åren, han verkar bara gilla riktiga kluddare. Med elegans och kloka argument nedgör du hans befängda idéer. Snart droppar övriga gäster ner till salongen och runt klockan åtta är du både ganska berusad (igen) och hungrig. Som tur är meddelar Klümmsig att middagen nu serveras i matsalen.

Under middagen blir det uppenbart att de ormarna har gaddat ihop sig mot dig. De angriper dig först med anklagelser om att din konstsyn är förlegad, och sedan när du försvarar dig säger de att du är berusad! Till slut får du nog och meddelar att du tackar för dig och går med bestämda steg upp till ditt rum. Väl där däckar du med kläderna på.

Någon gång under natten vaknar du till. Kanske om du ska gå ner och se om du kan plocka lite godsaker ur kockjäkelns kök? Du smyger upp och går ut i korridoren. Just när du kommer ut ser du dörren till grevens arbetsrum stängas. Du går ner för trappen, men inser fort att de flesta i sällskapet fortfarande är vakna och sitter och samtalar i salongen, stämningen är god (säkert för att de tvingat bort dig från sällskapet, tänker du moloket). Klümmsig serverar dig lite kallskuret från köket och efter ett tag går du tillbaka till salongen – inte för att du tänker umgås med någon, men för att det är där spriten finns!

Du noterar att Silfversnorre och van der Viert lämnar sällskapet i princip samtidigt. Det var det värsta! Hon var ju din beundrare. Nu är du lika deprimerad som Smelling. Trodde du! Lorden kommer och dunkar dig i ryggen och säger något om att ”alla mina problem är lösta”. Det var det värsta.

Du vaknar upp 06:39 i en soffa i salongen, med bultande huvudvärk och ett sjövilt illamående. Fy fan. Du ser hur Klümmsig tittar på dig med avsmak innan hon går upp på övervåningen.

Vinstvillkor: Sätta dit den som bragt greven om livet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Richard ’Dick’ Smelling
Bakgrund:
Det började redan i din ungdom. Den enorma rikedom din familj förfogade över gjorde att du aldrig riktigt hade koll på pengars värde. Du ordnade fester, spelade på hästar, köpte dyra konstverk för att kunna skryta. Som vuxen blev det bara värre. Du gick in i affärsvärlden med samma vårdslöshet och dåliga omdöme. Nu, som 33-åring, är du skuldsatt upp över öronen. Du har blivit tvungen att börja sälja av släktens mark, även om det smärtar. Av och till har du funderat på att ta ditt liv. Det har till och med gått så långt att du alltid bär med dig en flaska med det potenta giftet ”Venenum Mortiferum” – om andan faller på.

Greven är en av de du har stora skulder till. Du hoppas att han kan tänka sig att ytterligare skjuta upp betalningen lite. Du känner d’Baulesach från societetsfester där ni båda har varit ledande salongslejon. af Silfversnorre är en tämligen ny bekantskap som hjälpt dig med en del skuldsanering.

Detta har hänt: Du möter upp din gamle vän d’Baulesach i byn Alpendorf därifrån ni gemensamt reser till grevens alpstuga. På vägen upp berättar du om din svåra ekonomiska situation. Ni anländer till grevens stuga något innan elva, där du, greven och en äldre dam vid namn von Schnoppenhof intar förmiddagste.

Efter att Schnoppenhof dragit sig tillbaka och du och greven är på tu man hand kommer det: ”Min vän! Jag gillar inte att behöva säga det, men jag vill påminna dig om de summor du är skyldig mig. Jag försöker få mina affärer i ordning och vill inte ha lösa trådar hängandes.” Du säger att du har en plan för återbetalningen (vilket är ett påhitt) och greven går upp till sig. Dyster sitter du kvar ensam nere i salongen.

12:30 serveras lunch av grevens kock Rauttepisseux. Din vän d’Baulesach som tydligen har varit ute på en promenad kommer sent och hamnar i bråk med kocken. De skäller på varandra på franska, så du hänger inte riktigt med i vad det handlar om. Efter lunchen går Schnoppenhof upp till sig, medan du, greven och d’Baulesach dricker konjak och röker cigarr i salongen. Silfversnorre anländer något innan klockan tre, han hälsar kvickt på dig och går sedan iväg med greven till matsalen för en sen lunch.

Något senare går ni allihop ut för en promenad i omgivningarna. d’Baulesach ursäktar sig tidigt och vänder tillbaka (du misstänker att han är berusad, den fyllkajan). Du har svårt att njuta av vyerna då ditt sinne är upptaget med den olösliga ekonomiska situation du är i. Hur ska du betala grevens skuld?

När ni kommer tillbaka till stugan klockan halv sex har grevens kusinbarn Clementina anlänt. Hon sitter i salongen och spelar piano. Du blir kvar ensam i salongen med Clementina när övriga gått till sina rum för att göra sig iordning inför middagen. Något i hennes mjuka och behagfulla sätt får dig att berätta för fröken van der Viert om dina ekonomiska bekymmer och dina mörka tankar. Clementina lyssnar likt en biktfader och säger sedan att hon ska tala med sin ”käre onkel” – kanske kan skulden förskjutas till framtiden. Något efter klockan sex går ni upp gemensamt. Ni skiljs åt i korridoren och du tackar denna vänliga varelse för hennes hjälp.

Du har lagom kommit in på ditt gästrum när det knackar på dörren. Det är af Silfversnorre. Han är bekymrad över ditt mående och du berättar att du faktiskt övervägt den sista utvägen. Silfversnorre skakar på huvudet, ”Det är inget för riktiga män, Dick!”. Han föreslår att han eventuellt kan hjälpa dig genom att köpa upp lite av din mark hemma i England. Du tackar, men hoppas att greven ska skjuta upp din skuld så att det inte ska bli nödvändigt. ”Det löser sig nog ska du se, gamle gosse! Vila nu, så kommer jag och hämtar dig till middagen.”

Silfversnorre hämtar dig något efter halv åtta och ni går ner gemensamt till salongen. Där är redan greven, d’Baulesach och von Schnoppenhof. Unga fröken van der Viert ansluter en tio minuter senare. Du märker att din konstnärsvän redan har börjat se dimmig ut i blicken. Och mycket riktigt: ganska snart efter att middagen har serverats är det uppenbart att d’Baulesach är för berusad för att vara i civiliserat sällskap. Han beklagar sig högljutt och aggressivt om att ingen uppskattar hans senaste målning – ”Daphnes flykt” – välter ut ett vinglas och beter sig allmänt illa. Till slut får greven övertyga honom att gå upp till sitt rum för att sova ruset av sig.

Precis innan efterrätten avviker greven tillsammans med Clementina. Kanske ska hon övertyga honom om att inte vara en girigbuk och ge dig respit på lånet? Och mycket riktigt! När ni förflyttat er till salongen, och greven och von Schnoppenhof dröjt kvar i hallen säger van der Viert till dig: ”Jag tror att han går med på det! Prata med honom!” Du bestämmer dig för att tala med greven direkt, och innan han anslutit sig till de andra i salongen stannar du honom: ”Min käre Gottleib, kan du överväga att låta uppskjuta skulden något? För gammal vänskaps skull?” Greven ler och säger ”Absolut, jag tänkte precis tala med dig om det. Jag är på gott humör ikväll. Vi lägger upp en ny återbetalningsplan i morgon. Jag vill inte bedriva ocker mot min broder!”

Lättad återvänder du till salongen. Brasan sprakar. Whiskeyn är rökig och maltig. van der Viert spelar vackert på pianot. Du tackar henne innerligt och berättar även de goda nyheterna för Silfversnorre som dukar dig i ryggen: ”Jag sa ju att det skulle lösa sig!”.

Runt tolvslaget kommer d’Baulesach ner, du berättar även de goda nyheterna för honom, men han verkar föga intresserad. Du låter dig inte nedslås av detta. Kvällen, året och kanske livet är räddat! Även efter att Silfversnorre och van der Viert har lämnat er och d’Baulesach har somnat på soffan sitter du kvar och myser i salongen. Du och greven bryter upp lite efter ett och lämnar den sovande d’Baulesach i salongen.

Vinstvillkor: Se till att mördaren hittas!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Florina von Schnoppenhof
Bakgrund:
Du och greven är gamla ungdomsvänner från er tid i Paris. Lite mer än bara vänner. Något som resulterade i en dotter, Camille. Eftersom det inte passade sig arrangerade era familjer så att Camille togs om hand av en släkting. Efter att du blev änka redan som 37-åring har du tagit upp kontakten med Camille och fått henne erkänd som din dotter. Nu vill du övertala greven, som är barnlös, att göra detsamma. Camille är nu 32 år gammal. Du vet att greven är förtjust i sitt kusinbarn Clementina van der Viert – han verkar nästan se henne som sin dotter – men hoppas att detta inte ska vara ett hinder för dina planer. Du har skickat ett brev med ditt förslag i förväg.

Tyvärr har du med åren lagt dig till med några olater, varav lätt kleptomani är den värsta…

Detta har hänt: Du anländer först till alpstugan, cirka klockan tio på förmiddagen. Du hade egentligen tänkt att konfrontera greven angående ditt förslag direkt, men du blir som alltid alldeles varm inombords av att se din käre Gottlieb och planerna kommer av sig. Efter att du småpratat lite går du till ditt rum för att installera dig där.

En knapp timme senare anländer två gäster, Lord Smelling och konstnären d’Baulesach. Konstnären väljer omedelbart att ta en stärkande och inspirerande promenad i alplandskapet, medan du, Smelling och Greven dricker förmiddagste i salongen. Smelling slår dig som en dyster typ. Ni konverserar i någon timme innan du går till ditt rum för att vila inför lunchen.

Lunchen serveras 12:30, efter att ni suttit till bords i cirka en halvtimme kommer d’Baulesach tillbaka från sin vandring. Grevens kock, Rauttepisseux, tar av någon anledning mycket illa vid sig av den sena ankomsten och de båda konstnärerna (en skapar konst på canvas och en på porslin) råkar i luven på varandra. Rauttepisseux anklagar konstnären för att vara ”en respektlös slusk som lika gärna kan pissa i soppan och gnida krutongerna mot sin moders baksida”, d’Baulesach returnerar att det antagligen hade gjort maten mer smaklig än om den var ihopslängd av en klåpare från Lyon. Synnerligen otrevligt! Som tur är griper greven in och avväpnar situationen med sin charm och auktoritet.

Efter lunchen förflyttar sig herrarna till salongen för att röka, och du ser din första chans! Att stjäla. Du ursäktar dig och går upp till övervåningen. Men istället för att gå direkt till ditt rum smiter du in på Smellings rum för att hitta något tjusigt att plocka på dig. Du finner ett hyfsat vackert cigarettetui i silver som du tar till din samling stöldgods. I Smellings packning ser du också en liten glasflaska med texten ”Venenum Mortiferum, 20 ml”.

Något innan halv fem på eftermiddagen ansluter du till sällskapet för att promenera i alplandskapet. Nu har även den unge (och ganska stilige) af Silfversnorre anslutit till gästerna. Ganska tidigt under promenaden ursäktar sig d’Baulesach och går tillbaka till stugan.

Klockan är 17:32 när ni kommer tillbaka till alpstugan. Nu är även unga Clementina på plats. Du håller god min, men kan inte låta bli att irriteras. Gottlieb har en dotter! Varför ska Clementina klemas så? Och varför har han inte tagit upp brevet och ditt förslag med dig ännu? Du ursäktar dig och går upp till ditt rum.

Du väcks ur din halvslummer ungefär en timme senare av att någon smäller en dörr precis utanför ditt rum. Medan du gör dig i ordning för kvällen beslutar du dig för att konfrontera greven och kräva ett besked så snart tillfälle ges. Men först vill du göra ytterligare ett ärende! Du lyssnar intensivt vid dörren, och när du hör greven lämna sitt arbetsrum 17 minuter över sju smyger du ut och in på hans rum. Där stjäl du en vacker brevpress i elfenben som du lägger till din samling i packningen. Därefter går du ner till salongen.

Där nere möts du av d’Baulesach och greven som tycks inbegripna i ett hetsigt bråk om vad som är god konst. Konstnären frustar: ”Om sådana som du fick bestämma skulle genier som jag behöva gå i trasor! Är det det du vill?” Det obehagliga bråket avbryts av hushållerskan Klümmsig som kommer in och serverar mer konjak. Lite senare kommer Smelling och Silfversnorre ner gemensamt, och sist van der Viert. Middagen serveras cirka 20:00.

Under middagen blir d’Baulesach berusad och är på väg att dra igång en ny diskussion med greven, men övertalas att gå upp till sitt rum och vila istället. Innan efterrätten ska serveras går greven iväg med den där smilfinken van der Viert! De ska tydligen ”diskutera” något. Du äter Rauttepisseux efterrätt utan glädje. Men se! När ni förflyttar er mot salongen efter avslutad middag tar greven dig åt sidan, och berättar att han är redo att ta sitt ansvar och erkänna Camille som sin dotter! Ditt hjärta gör dubbelvolter och du kan inte låta bli att omfamna din käre Gottlieb.

Samkvämet i salongen är som en fluffig, lätt dröm. Men det finns en smolk i bägaren. Brevpressen du stal från Gottliebs kontor tynger ditt samvete. Efter att Silfversnorre kommit ner från övervåningen där han hade tittat till den utslagne konstnären bestämmer du dig för att göra tidig kväll och lämna tillbaka ditt stöldgods. Du ursäktar dig och säger att du är trött, trots att klockan inte hunnit slå 12 ännu (den är 23:59), och går upp. Kvickt lämnar du tillbaka brevpressen och går och lägger dig. Du drömmer söta drömmar om ditt, Camilles och Gottliebs framtida liv tillsammans.

Vinstvillkor: Identifiera och rösta ut mördaren på lördag
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Knut Augustin af Silfversnorre
Bakgrund
: Du är ”god vän” med Lord Smelling och känner väl till hans ständigt växande hög skulder. Du och greven har haft en del goda affärsrelationer tidigare. d’Baulesach har du berömt för hans konst vid ett vernissage i Venedig, men egentligen är du helt oförstående inför icke-figurativt måleri och tycker att d’Baulesach är en klåpare. Övriga känner du inte sedan tidigare.

Du kommer till stugan med en plan: du har för avsikt att köpa mark av Smelling, som du ska övertala honom att sälja för att betala sina skulder. Marken ligger bra till för en nyetablering som du fått nys om via dina affärskontakter. Som grädde på moset hoppas du att greven ska gå in som delfinansiär. Därför har du tänkt att dels övertyga greven om att han behöver frigöra pengar för att stoppa in i ett ”spännande projekt” och dels övertala Smelling att sälja marken till dig.

Detta har hänt: Du kommer till stugan 14:48. Lite senare än du tänkt på grund av problem med din bil. Detta visar sig dock vara av godo, eftersom övriga har ätit lunch, och du äter en enklare måltid snabbt ihopkokad av Glockenspiels kock. Eftersom greven ogärna vill att hans gäst ska äta ensam håller han dig sällskap över en kopp te. Du passar på att bearbeta honom angående att han har möjlighet att investera i ett ”spännande projekt”.

Lite efter fyra beger sig hela sällskapet ut för en promenad i alplandskapet. d’Baulesach (som du antar är berusad redan nu) ursäktar sig dock redan efter några minuter och återvänder till stugan. När ni kommer tillbaka till stugan är klockan 17:30 och grevens kusindotter Clementina van der Viert sitter i salongen och plinkar på ett piano. Du hatar musik men håller god min. Efter att ni småpratat lite följer du med greven upp till hans kontor för att fortsätta bearbetningen. Greven är medgörlig och verkar intresserad av ditt projekt. Nu återstår bara att få Smelling att sälja sin mark!

När du lämnar greven ser du hur Smelling och van der Viert säger adjö till varandra i korridoren. Du skyndar dig in till den skuldsatte lorden och lägger fram ditt förslag om att köpa marken så att han kan göra sig skuldfri. Smelling är lite gråtmild och berättar att han minsann tagit med sig gift så att han kan ta sitt eget liv om han inte lyckas få greven att skjuta på skulden. Du säger åt honom att det är trams och att han ”måste lösa det som en man!”. Efter 15 minuters bearbetning tror du att du har honom där du vill och går in till ditt eget rum.

19:38 stiger du upp, knackar på hos Smelling och går tillsammans med honom ner till salongen för att invänta middagen.

Under middagen blir d’Baulesach berusad och blir tvungen att gå upp och lägga sig. Patetiskt! Du däremot, är inte patetisk! Du har rott i land en mycket smart plan som kommer berika dig ytterligare. Du deltar charmant i samtalen. Den unga van der Viert verkar nog lite förtjust i dig, dessutom! Allt är mycket trevligt tills Smelling, med ett idiotiskt flin berättar för dig att greven har bestämt sig för att skjuta upp på skulden och att du ”inte behöver offra dig genom inköp av min mark”. Helvete!

När klockan slår elva på kvällen bestämmer du dig. Om greven dör kommer hans dödsbo kräva in sina skulder. Och du kommer kunna komma åt Smellings mark. Alla bitarna är på plats: Smelling har med sig gift, d’Baulesach ligger utslagen på övervåningen. Du reser dig upp och säger att du ska titta till den käre konstnären och tassar upp för trappen. Du smiter in på Smellings rum och fiskar upp giftflaskan ur hans packning. Raskt går du till grevens rum och smörjer insidan av hans whiskyglas med det potenta giftet. Giftflaskan slänger du ut genom fönstret.

Sedan går du ner till salongen igen och berättar att den begåvade konstnären ”sover som ett barn”. d’Baulesach kommer ner igen lite efter tolv, och du smilar upp dig på bästa sätt: ”där är du din gamle skojare!”.

Lite innan klockan ett tackar van der Viert för sig, och du får en känsla av att det kanske kan bli åka av i sänghalmen, och gör det samma. När du kommer upp på övervåningen har hon dock redan låst in sig i sitt rum, och du går till sängs: ”Jag är ändå för bra för henne!”

På natten drömmer du om nya miljoner på ditt affärskonto.

Vinstvillkor: Bli inte framröstad som mördare (du är mördaren!)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Clementina van der Viert
Bakgrund:
Du är kusinbarn till graf Glockenspiel och mycket omtyckt av din käre Onkel. Eftersom greven inte har några egna barn är du hans enda arvinge. De övriga i sällskapet känner du inte, men du är socialt skicklig och finner dig lätt.

Detta har hänt: Du anländer ganska sent till alpstugan – runt femtiden – och hushållerskan frau Klümmsig meddelar att övriga, ”förutom den där oborstade konstnären”, är ute på en promenad. Efter att du installerat dig i ditt gästrum går du ner till salongen för att spela piano. Lagom till att du kommit igång med din Chopin återkommer greven med sällskap. Du hälsar i vanlig ordning artigt och charmant på din Onkels gäster. Ditt charmerande sätt verkar inte bita på den äldre damen, von Schnoppenhof, som du upplever som kylig och avståndstagande.

De flesta går upp till sina rum för att vila inför middagen, men en gentleman ur sällskapet – Lord Dick Smelling – dröjer sig kvar med dig i salongen. Något i ditt sätt får honom att öppna upp sig och han beklagar sig över sina stora skulder. Den gode lorden verkar vara riktigt deprimerad och säger till och med att han övervägt att ta sitt liv. Inför detta fasansfulla frågar du om det finns något du kan göra för att lätta hans plåga, och på något vis har du lovat att du ska försöka övertala din käre onkel om att avskriva eller i varje fall skjuta upp de skulder Smelling har till honom.

Lite efter 18 följer Smelling dig upp till övervåningen och meddelar att du är ”en mycket mycket god människa”. Ni säger adjö, men innan du hunnit in på ditt rum ser du hur den unge jetsettaren Silfversnorre med raska steg går mot Smellings dörr.

Väl inne på ditt rum bestämmer du dig för att tala med din käre Onkel omedelbart. Inte ska den stackars Lorden behöva lida så illa för sina dåliga affärer? Du går ut i korridoren igen, där du stöter ihop med en tämligen virrig medelålders man som introducerar sig som d’Baulesach. ”Å, den kände konstnären!” svarar du, varpå han skiner upp. Eftersom du inte gärna vill avslöja Smellings predikament säger du till d’Baulesach att du glömt något nere i salongen och ni slår båda följe till nedervåningen. d’Baulesach meddelar att han ska gå ut och låta sig ”inspireras av landskapet”. Du nickar förstående och skyndar dig upp till din onkel greven när konstnären lämnat stugan.

Greven sitter försjunken i papper när du kommer in på hans arbetsrum. Du är van att vara öppen och ärlig med din onkel, så du lägger fram en önskan om att han inte ska tvinga den stackars Smelling att betala skulden precis nu. Greven avbryter dig och säger att han har något viktigt att förkunna: i sin ungdom blev han far till en dotter – Camille - som hans familj inte tillät honom ta ansvar för. Han har betalat hennes underhåll i alla dessa år, men vill nu erkänna henne som sin egen. ”Detta gör förstås att ni kommer få dela arvet.” Detta gör dig chockad och upprörd och du lämnar grevens kontor med bestämda steg. Väl på ditt rum bestämmer du dig för att vila fram till middagen.

Du vaknar lite innan 20:00 med insikten att det ju inte gör så mycket att behöva dela på arvet. Du har det ganska gott ställt redan, och det är ju fint att Camille får det hon har rätt till. Dessutom ska ju din käre onkel leva många långa år till. Med dessa fjäderlätta tankar går du ner till salongen därifrån du hör sällskapet prata.

Under middagen blir d’Baulesach berusad och tjatar om hur ingen uppskattar hans konst. Till slut övertalas den överförfriskade konstnären att gå upp till sitt rum och vila. Du tycker mest synd om honom. Lite efter 21:00 – innan efterrätten – bestämmer du dig för att berätta för din onkel att du accepterar hans beslut och be om ursäkt för ditt beteende tidigare. Du säger ”Onkel, jag har en sak jag vill tala med dig om, kan du följa med mig?” Ni går till salongen där ni försonas. Greven meddelar också att han absolut kan tänka sig att skjuta lite på Smellings skuld.

Runt klockan tio är efterrätten uppäten och hela sällskapet rör sig till salongen. Du samtalar livligt med sällskapet: Silfversnorre berättar om sina framgångsrika affärer (du tycker egentligen han är mycket ointressant men lyssnar artigt), Schnoppenhof vill gärna prata om sina samlingar, Smelling verkar bli lite gladare under kvällen och kommer vid något tillfälle fram och tackar dig för din insats. Lite innan tolvslaget tackar Schnoppenhof för sig och säger god natt. Kort där efter kommer d’Baulesach nedvinglandes för trappen, du engagerar Klümmsig i att koka kaffe åt den stackars mannen.

Du är tillbaka i ditt rum 00:43. Då är fortfarande greven, Silfversnorre, Smelling och d’Baulsach kvar i salongen.

Vinstvillkor: Hitta mördaren
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Väldigt ambitiöst och för oss som gillar att "klura på forumsspel men aldrig faktiskt göra klart något så det når spelbarhet" så var det väldigt inspirerande!
Bra jobbat SL+deltagare!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Jag var faktiskt övertygad om att jag inte var ensam mördare ett tag. Eftersom det var så skumt sätt att förgifta i mitt PM (smörja in själva glaset) trodde jag att någon annan hade hällt gift i pipan eller i whiskeyn också. Alltså två-tre mördare utan att vi visste om varandra. En sorts twist på Orientexpressen, liksom.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, nu vill jag skriva lite om spelet!

1. Det viktigaste först
Jättekul och bra spelupplägg! Jag var inte säker på vem mördaren var, men tyckte nog att Khan var det rimligaste alternativet även om jag vid halv tre igår funderade på både Xyas och Halo som mördare. Så mycket bra design utifrån ett spänningspetspektiv.

Sedan var det kul att du lyckades blanda varulvsspel med deckargåta! Jag vet inte hur ledtrådarna var tänkta att användas och kanske fick de inte riktigt den funktion de hade, men det kändes kul och jag tycker nog att ledtrådsröstning kan användas fler gånger.

Mycket bra med olika vinstvillkor! Jag försökte ju hinta/smula till de andra att mitt vinstvillkor var att "hitta mördaren". Det funkade inte och det var nog bra, för ska masn vinna så vill jag nog helst göra det på annat än hur vinstvillkor/roll-PM är utformat.

Skönt med en sammanhållen tråd och snyggt skött av spelet.
Du har en vass penna och all stämningstext var mycket bra skrivet med både roliga detaljer och informativ text.

2. Spelupplägg
Under spel tyckte jag att det kändes svårt och allt fluff kändes trixigt att reda i. Hur ledtrådar och fluff förhöll sig till varandra var en utmaning att analysera. Å andra sidan är nog en ulv på fem deltagare rätt enkelt för byborna. Zusammen skulle jag säga att spelet var balanserat.

Hur kunde vi identifiera mördaren? Som jag förstår det så måste det ha funnits en ledtråd på mördarens rum, annars fick det bli upp till oss att lista ut Silfversnorres motiv genom spel. Vimes om du orkar får du gärna säga något om hur du tänkte att spelet skulle spelas.

Sedan gillar jag sån här fluffrik mylla! Mysigt att läsa och inspirerande för att fundera på hur allt hänger ihop.

3. Spelet
Tycker att alla gjorde bra ifrån sig. Xyas var kanske inte så aktiv som han önskade, men hans stil är ju att vara saklig och konstruktiv. Skriver det som behövs och sparar på struntat, vilket jag gillar. Ibland skulle jag vilja få mer ut av Xyas, men det handlar nog mer om att jag behöver hjälp att diskutera olika alternativ. Halo var bra och ställde bra frågor. Hade han fått ut mer av sina frågor kunde spelet tagit en helt annan vändning. Empiricus är ju kolossalt nyttig med nyktra sammanfattningar och listor. Sedan är det intressant att byn ibland lyckas komma förbi internt gnissel och fungerar mer konstruktivt. Precis det var avgörande sista dagen! Emps och mitt spel fungerade mycket bra! *High-five*
Khan hade det inte så lätt, tycker jag nog. Kanske kunde mer aktivitet splittrat oss, inte minst van der Viert hade ju motiv att mörda, men å andra sidan kunde mer aktivitet tvingat ut Khan i riskfyllda situationer. Snyggt sista move med den där "Jäklar jag glömde regeln om direkt citat!", jag gick på den... Sedan tycker jag att min egen insats var bra. Det händer inte ofta så mordet på Greve Glockenspiel lär bli ett ljuvt minne.

Tack alla!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det fanns en del i mitt PM som kunde ha riktat strålkastaren mot mig. Var t.ex rädd att Klummsig eller Råttatouille skulle sett att jag tagigt en flaska whiskey till övervåningen. Samt att jag i slutet misstänkte att jag kunde haft motiv om Greven var väldigt inflytelserik i konstvärlden.

Kändes som att vi missade viktiga ledtrådar så jag började fylla i och bygga luftslott. Tur att ni andra höll huvudet kallt.

Jag gillade att alla hade små indicier och möjliga motiv. Beroende på vilka ledtrådar vi undersökt så hade det kunnat sluta annorlunda.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag tänkte resonera lite om spelet, men först: ledtrådarna!

I mitt dokument var inte ledtrådarna färdigskrivna (jag hade tänkt att göra det, men hann inte innan spelstart) istället är de bara punkter om vilken information som ska vara med. När jag skrev ledtrådarna för publicering la jag till en eller flera ovidkommande grejer.

1. Undersöka liket och arbetsrummet

-gift (whiskeyglas + andra alt)

-öppet fönster

-dokument (ny ledtråd)

(Ny ledtråd: 1. Undersöka grevens handlingar och dokument)

- affärer m. Silfver

- utbetalningar till Baulesach

- Smellings skulder

-Schnoppenhofs brev

-utkast till brev ang testamente

2. Undersöka Salongen

Inget av intresse

3. Undersöka Köket

- maten är inte förgiftad

4. Förhöra Klümmsig

Klümmsigs tidslinje. + ser Baulesach stjäla något i salongen

5. Förhöra Rauttepisseux

Två gånger efter middagen har någon varit i grevens arbetsrum

6. Undersöka trädgården utanför huset

Flaskan utanför Rautepisseux

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

Cigarettetuiet

8. Undersöka Smellings rum

Inget av intresse (vilket alltså är en hint om giftet)

9. Undersöka d’Baulesachs rum

En stulen whiskyflaska

10. Undersöka van der Vierts rum

Inget av intresse

11. Undersöka af Silfversnorres rum

Projektförslag angående exploatering av mark i England
 
Top