Nekromanti Mophidius gör Star Trek

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Såg att Mophidius kommer att publicera ett Star Trek rollspel i samband med 50-års jubileet. Vad tror ni? Kan det bli något?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
De verkar ha koll på vad de gör, och samlat på sig en del författare som varit med och skrivit tidigare Star Trek Rollspel. Så än så länge tycker jag det låter riktigt lovande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har mest kollat på Mutant Chronicles-rollspelet, och det imponerade inte det minsta. Eller, världsbeskrivningen är väl OK men regelsystemet är en sjukt klumpig och pillig röra.

Layouten är dessutom under all kritik; de gör samma jävla fel som alldeles för många andra och låter text ligga mot en lite för uppenbar mönstrad bakgrund - och dessutom hela vägen in i de dekorativa elementen på sidorna. De har en printer-friendly PDF som också borde kallas human-friendly eftersom de fula dekorationerna är borta. Den går faktiskt att läsa. (Det här deprimerade mig storligen eftersom original-MC hade en överlag väldigt snygg och tydlig layout, med svart text mot vit bakgrund som inte skar in i dekorativa element).

Så... Nu har jag inte läst några andra spel från dem ännu, men om MC är något att gå på så förväntar jag mig en OK världsbeskrivning, värdelöst regelsystem och skitfula, oläsliga böcker med snygga illustrationer.

Det jag HOPPAS på är att det inte faller i "canonfällan" och fyller boken med trivia och förväntar sig att man ska vilja spela Kirk. Det enda rimliga sättet* att göra Star Trek är givetvis att låta en skapa sin egen besättning och sedan ha vettiga SL-tekniker för att skapa äventyr och aliens.

*rent subjektivt enligt mig, då.
 
Top