Nekromanti Monster på landsbygden

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Min upplevelse i rätt traditionella fantasy-spel är att majoriteten av alla monster, varelser, ja intressanta händelser, finns långt ute i vildmarken. I djupaste skogarna och tommaste öknarna. Monstrena måste liksom vara där. Det går inte att ha en klan med småtroll boendes i en liten åkerholme, hur klararade de sig där innan rollpersonerna dök upp och hade ihjäl dem? Stora rovdjur som drakar eller hippogrifer behöver stora utrymmen att röra sig på för att få föda, etc. Eller, släng ut sånt rationellt tänkande och titta på berättelsen. Det blir sällan rätt känsla om rollpersonerna, vid första nederlag, inte behöver anstränga sig för att hitta en säker lägerplats ute i vildmarken utan bara kan knata ner nån timme till byn och slagga på höskullen.

Alltså, merparten av monstren finns långt från civilisationen. Sen finns en andra grupp, med »urbana« monster. Ofta levandes i kloakerna, á rått-folk. Dessa är ofta extrem knutna till stora städer, kloaker finns inte överallt liksom. Eller så är de infiltrerande doppelgangers eller liknande, också något som kräver, eller åtminstone underlättas av, mycket folk som inte känner varandra jättebra.

Men i en psedo-förmodern fantasy-värld borde den absoluta merparten av befolkningen bo på landsbygden. Visserligen glesbygd, men knappst några dagars resor till närmaste granne. Nä, byar och gårdar inom hyfsat bekväma promenad-avstånd. Kyrkor eller tempel, gemensama gravfält, tingsplatser, kloster och feodalherrars säten i närheten också. Jag vill ha äventyr där.

Vad för monster skulle funka där på landsbygden?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Illvättarna i Saga kan vara sådana. I grundboken framställs de som vanliga skogsgoblins typ, men i en längre text (publicerades i ett nummer av Fenix 2006) så kryper det fram att de gärna bor rätt nära människor för att kunna snatta sig lite käk och sånt. Som oönskade gårdstomtar eller nåt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Allting som bara kommer ut på natten eller som bara finns i skogen när skogen är en "mytisk annan värld" fungerar jättebra för glesbygden. Så fe varelser, troll och spöken som bara kommer fram om du går ensam i skogen eller om du är ute på natten är jätte bra.

Sedan finns det monster som gömmer sig inom befolkningen eller i närheten av befolkningen. Häxor och varulvar är perfekta här. Antingen är de någon i byn som bundit törnkvistar och sparvhjärtan runt en björk under en nymånes ljus och som därför har märkliga krafter och får folks barn att bli sjuka eller så är de någon som blir ett monster varje fullmåne.

Mer uppenbart kan du ha monster inom adeln och kyrkan. Här har vi saker som vampyrherrar, nekromantiker, halvdemoner och till och med drakar. De här kan härska och äta folk helt öppet på grund av sin sociala position.

Sedan har du nästan naturliga monster som sätter upp sig själva som top rovdjuret i omgivningen. Ugglebjörnen eller Dire wolfs är exempel här. Den är mest ett problem eftersom de kommer ut och äter folks kor men på glesbygden är det ett stort nog problem.

Dungeons fungerar också. Den gamla gården har blivit en portal ner till en del av den mytiska undervärlden, det har den gamla fästningsruinen också blivit. Och gravkullarna. Och nere i den mytiska undervärlden kan du ha vilka galna grejer som helst.

Du kan också med landsbygden göra en intressant uppdelning mellan den goda civilisationen och "vildmarken" som är väldigt nära och som är det gröna infernot och djävulenskyrka. Här blir saker märkliga om du lämnar stigen och inte på ett bra sätt. I byarna drömmer folk om goda skördar och mardrömmar om att vara nakna framför folk. I vildmarken drömmer folk om den ansiktslösa gamla tanten som bor i ditt hus. Vid åkrarna ser man hundar som jagar en räv ibland eller rävar som jagar harar. I vildmarken ser man ett dussin rävar som sliter ut fostret ur en vit hjorts mage. I byarna blir det ibland hungersnöd och då äter man bröd med bark och sågspån i och ibland dör de yngsta och de äldsta, i vildmarken har man ibland överflöd och då festar man på barns ansikten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vilka monster som helst som kan tänkas vara aktiva endast på natten. Gastar som kommer fram på natten och bestar som jagar efter mörkrets inbrott är väl typexempel av sådant som leder till legender om att det är olämpligt att ge sig ut i skogen eller besöka den nedbrunna kvarnen när det är mörkt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag har lite saker för något liknande skrivet redan. Men det är på engelska och jag pallar inte att översätta det så du får det på engelska:

Witches to kill. If they live in gingerbreadhouses that is a plus.

Men that act like animals and animals that act like men. Shapeshifters metaphorical and literally. Nature in dark fairy tales are not good, it should be bloody and disturbing and inhuman.

Bacchanals where wild women (this might crossover with the witches a little bit) tear apart and ravages and feast upon the guts and insides of travellers.

A hunter that have made deals with Samiel, the devil of the hunt, and now is not only civilised but a paragon of civilisation while still being no better than a beast.

Priests to the old, wicked and primitive gods that only the outlaws, pagans and other deviants worship.

Bandits and outlaws as another symbols of men fallen from civilisation. Bloody handed murderers and worse, but not without charm.

Dark things with to many eyes that drag their claws along the walls of cabins in the woods and that swallow children whole.

Feral children driven from their homes and that now never can return to civilisation since they have become monsters.

A witch hunter burning wise women and cutting down stable boys. Has a black hat, long coat, sword and pistol. Brutal, fanatical and 100% right. Supreme representativ of civilisation and proper religion.

The wyld hunt, an elf lord with wild beasts tearin through the forrest driving to ground and devouring human prey.

A colony of leapers or plague victims living in abject misery but being saintly.

A blind swordsman.



You should probably have some sort of anthropomorphic personification of the forest itself. But what form that takes depends on what you want the forrest to represent. I have in my suggestion gone with the "The Forest is hell" metaphor pretty heavily so in that case some sort of Lucifer figure would fit. Either a trickster or a tyrant. If you g trickster it should probably tie into a theme such as shapeshifting or witchcraft. Using the maiden-mother-crone construct and having the trickster/Lucifer figure be the crone is pretty good. If you go with the tyrant of the woods some sort of fey lord or living tree would probably work.

But there are many other things that you can have the forest as a metaphore for and each of them require a different type of personification.






Friendly NPC:s that the players can encounter, recruit or ally with outside the forest should be "normal" and sane people.

Friendly NPC:s that the players can encounter, recruit or ally with inside the forest should be broken, disturbing and unstable people.

This is to show that the forest is not only a place, it is a state of mind and it is a corrupting influence on all those who dwell in it. The players should get a lot of small hints of this but also overt signs in how their friends from inside and outside the forrest act.

Hanna, the fighter the players recruited in the little town Quedlinburg, makes her living as a mercenary and caravan guard. She is friendly but have a hard edge to her. She wears leather armour with chainmail on top. She dreams of making enought money to retire young and speaks curtly and politely. She wields a short sword and a buckler shield.

Sarha, the fighter the players recruited at the hunters camp inside the forrest, kills monsters and loot what she needs from their bodies. You do not really know how she made her living before you met her but her clothing and equipment is an odd mix of different kinds of styles. Sarah talks to herself in whispers sometimes and sometimes laugh at things that are not there. She dreams about the old woman without a face that lives in your house. She speaks with a slur and curses with names that you have never heard. She wields twin spiked flails.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Spöken och andra odöda som kommer från gravplatserna passar väl in väldigt bra, näcken, skogsrån och andra saker som finns i skogarna behöver inte vara speciellt djupt inne i vildmarken för att finnas utan passar väl in i små bondesamhällen osv.. Häxor passar ju så klart, goblins om man använder sig av dem, och som nämnt olika skiftare, varulvar och bara "hamnskiftare". I övrigt är det väl mest undagtagsfall som lite farligare monster finns i närheten, annars skulle man väl inte ha kvar byn eftersom alla skulle vara döda redan :p

Jo, olika fey som kidnappar folk passar ju också.. Sen kan man ju även fixa farligare monster men ge försvar mot dem.. I viss mytologi hjälpte t.ex. bjällror mot demoner och liknande så i min värld (i ett av länderna) hänger man bjällror i fönstren som skydd mot dessa. Det gör ju området farligare men förklarar varför man överlever.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
.113;n62022 said:
I övrigt är det väl mest undagtagsfall som lite farligare monster finns i närheten, annars skulle man väl inte ha kvar byn eftersom alla skulle vara döda redan :p.
Huvudet på spiken. Det är vad frågeställningen handlar om, till stor del. Hur har man ändå farliga monster som inte har ätit upp alla (eller blivit nedjagade av sheriffen)?

Många folk-tro-grejer, fey t.ex. eller våra egna gårdsnära tomtar och troll, är ju inte fantasy-monster som man bankar på med svärd. Inte vandöda för den delen heller, det är inte alla gånger de ens är ett problem. De vaknar på någon speciell natt, kliver in i stugorna och sätter sig vid brasan för att värma sig, t.ex. Ja, jättebra ;) Eller, det vore ju skitkoolt om man kunde göra det till en bra äventyrs-grej, men det kräver lite ansträngning.

Min absoluta favorit när det gäller vandöda är vissa förestälningar om »lyktgubben«, den osaliga anden av en människa som lurat till sig mark genom att flytta råmärken som markerat gränser. Lyktgubben går på natten längs rågångarna mellan markerna, pekar på märkena och säger »här är rätt, här är orätt«. Man kan ge gubben vila genom att flytta på de råmärken som han pekar på som felaktiga. Jättehäftig folktro, svårt äventyr.

God45;n61972 said:
Sedan har du nästan naturliga monster som sätter upp sig själva som top rovdjuret i omgivningen. Ugglebjörnen eller Dire wolfs är exempel här. Den är mest ett problem eftersom de kommer ut och äter folks kor men på glesbygden är det ett stort nog problem..
Just detta håller jag inte med om. Vargar finns knappt på landsbygden, hur ska du ha större rovdjur? Okej, riktigt avlägsen landsbygd, men i något som liknar medeltida Frankrikes större jordbruksdistrikt? Nja.

Själv är jag lite svag för lindormen i Riotminds Trudvang, särskilt rollen den ges i såsboken Mittland. Lindormen är ju ett stort rovdjur egentligen, så den borde inte funka särskilt nära folk. Nån måste ge vika. Men lindormen dyrkas av mittländarna, så rovdjuret får hålla sig i sin håla och leva på offerdjur. Dock växer den ju tillslut sig för stor och börjar bli ett problem. Detta är alltså ett folk-nära monster som har en hyfsat hållbar förklaring både vad gäller varför det kan leva sida vid sida med folk och varför rollpersonerna behöver involveras och möta det.

Dungeons, för att spinna vidare på God45, är jag lite kluven till. Absolut kan de existera på landsbygden, en ruin ingen går nära liksom. Klart det kan finnas diverse skatter och monster där nere. Men, blir det ett bra äventyr? Alltså, skillnaden mot »den vanliga« grottan ute i vildmarken är ju att det bara är att promenera ut och vila nere i byn innan du tar nästa stint. Underlättar 15 minute work day, vilket jag generellt tror är dåligt. Men samtidigt kanske man kan försöka spela på kontrasterna mellan farorna och kaoset nere i grottan och civilisationen utanför. Hur gör man det extra bra?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Möller;n62139 said:
Dungeons, för att spinna vidare på God45, är jag lite kluven till. Absolut kan de existera på landsbygden, en ruin ingen går nära liksom. Klart det kan finnas diverse skatter och monster där nere. Men, blir det ett bra äventyr? Alltså, skillnaden mot »den vanliga« grottan ute i vildmarken är ju att det bara är att promenera ut och vila nere i byn innan du tar nästa stint. Underlättar 15 minute work day, vilket jag generellt tror är dåligt. Men samtidigt kanske man kan försöka spela på kontrasterna mellan farorna och kaoset nere i grottan och civilisationen utanför. Hur gör man det extra bra?
Om det finns något dungeon-liknande väldigt nära bebodda områden är det antagligen befolkat av varelser som antingen ligger i dvala på något sätt (odöda, constructs...) eller aktivt försöker gömma sig (tjuvgillet, spioner från främmande makt...).

I vilket fall, om äventyrarna väcker det som sover är de också tvungna att hantera det illa kvickt. Om de bara jobbar 15 minuter, för att sedan gå hem och vila, kommer alla hot de inte eliminerat att spilla ut på landsbygden och leva rövare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Många dungeons är ju just vilande saker eller arbetar mer nedåt/inåt än uppåt/utåt. De är kryptor, försvunna tempel, öppningar nedåt till en okänd underjordisk värld eller begravda ruiner från försvunna civilisationer. De är låsta med magi eller har dolda, bortglömda ingångar eller så är vägen in och ner dold bakom något ganska mundant. Alla vet att det finns hålor i kullen där det bor grävlingar men så länge grävlingarna håller sig där bortåt kullen får de vara i fred. Och när de jagas så är det ju ingen som får för sig att faktiskt ta sig ner i grytet, man gräver ju ut det! Det är bara när man slaktar en grävling och hittar guld i dess mage som folk börjar undersöka mer, och plötsligt har man öppnat en okänd och bortglömd nedgång till Underdark/Hollow Earth/Ancient Visitor-skeppet/Zyhokochevs Krypta/Tomb of Horrors.

Hur man då undviker 15-minuters-dagen är en annan sak. Och kanske ett ämne värt sin egna tråd, men mina tips är:
* Se till att "dra sig tillbaka och vila" har konsekvenser. Plötsligt väller det ut något läskigt ur grottan som faktiskt stället till det. Fortsätter man vila så växer problemet. Efter ett tag är landsbyggden inte så trevlig och bebodd längre eftersom alla som bor där flyr eller dör. Dessutom sprids ryktet om hur rollpersonerna bara ställer till det.
* Varför uppstår 15-minuters-dagen? För att helningen tar slut? Ge dem andra sätt att hela som kanske motverkar lite. Bränner spellcasters alla resurser på en gång? Släng på lite motstånd där de inte kan bränna spells hur som helst, se till att de istället har andra sätt att vara hjälpsamma.
* Stäng dörren bakom dem.
* Spela ett system som inte uppmuntrar till 15-minutersdagar. Jag har aldrig varit med om det i LotFP så länge magiker inte får välja sina spells helt själva. DCC verkar inte alls ha något problem med 15-minutersdagar eftersom man inte har vancian magic på samma sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Om du vill vara ett fruktansvärt monster, vilket du naturligtvis vill ;) , så ser du till att de har en dungeon där det går alldeles utmärkt att ta sin 15 minuters arbetsdag. De går in, går nova på sina monster och rullar ut med skatter i en eller två sessioner. Sedan, när du lurat in dem i en falsk stämning av trygghet, kollapsar en korridor bakom dem. Eller så passerar de ett område kontrollerat av Tuckers Kobolds som de inte bara kan springa fram och tillbaks genom. Eller så råkar de släppa ut en demon som blockerar deras väg till utgången och som de inte kan hoppas besegra.

Nu är de fast där nere tills de kan hitta en alternativ utgång. Ibland är de så arroganta efter den första, lätta delen, att de inte ens har ordentligt med proviant och facklor med sig.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Med monster/rovdjur/mm på lansbyggden är ju som sagts lite problematiskt. För mycket av orsakerna till att där inte är så mycket av det där, är ju just för att där bor folk där. Djur brukar ju vara mer benägna att flytta än vad människor är när något annat (som människor) flyttar in.

Jag tror att det lättaste sättet att hantera det är väl kanske helt enkelt att det snarare handlar om djur som migrerar igenom dessa typer av områden. Och orsakerna kan ju vara allt från att dom har naturligt alltid migrerat igenom områden som dessa för att komma till deras andra bytesmarker. Eller pga att enda maten som finns tillfälligt tillgängligt för dom är i landsbyggden. Eller så kan det vara att en större och farligare rovdjur/monster flyttade in i vildmarken varpå en varg flock, eller något monster, eller flera olika typer av rovdjur och monster, tvingades att förflyttade sig den enda riktningen de kunde, rakt in bland landsbyggden och människorna.

Men att där konstant skulle finnas större rovdjur eller monster i landsbyggden är nog tyvärr problematiskt.

Det är nog mer troligt att det kommer handla om band av banditer och rövare, än att det är permanent bosatta djur eller monster, som är det stora problemet på landsbyggden.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Vet inte om någon nämnt dem än men ett av mina favoritmonster är människor! Vi har banditer, tjuvar, elaka soldater, tjurskalliga bönder, galna kockar, mutade vakter, hormonstinna ungdomar, magiskt kontrollerade krigare etc etc. Som nån nämnde kan ju dessa vara andra saker än vad de först verkar, exempelvis vandöda, doppelgangers, varulvar.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Svärmande insekter, galna fåglar, orminvasion, råttinvasion mm. Alla med högst onaturliga förklaringar.
Eller varför inte aggressiv växtlighet, rankor som omsluter byggnader och kväver all annan växtlighet, de direkta hoten kan vara allt från att bli igenväxt och kvävd över natten, giftiga sporer som påverkar drabbade mentalt, växter med giftiga törnprojektiler, etc. ...Börjar som enstaka företeelser för att sen eskalera och snabbt hota att slå ut hela byn/dalen/..
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
En fantasy miljö i ett feodalt samhälle med monster tycker jag är inte så olikt ett historiskt feodalt samhälle. Varför!
Man bara lägger på att all vidskepelse är sanna. Både vilda djur och monster görs sig påminda.

Jo för Länsherren vill ju in så mycket "cash" som möjligt till sin kassa utan omkostnader. Det som sker i en by med ofrälse skiter han fullständigt i, men när han inte får någon som helst avkastning från det drabbade området. Då kommer han att agera och hur han agerar är ju hur snål han är.

Man får inte glömma att monster exempelvis troll och andra oknytt är inte dumma och har en sorts av överlevnads instinkt. Om han en gång om året tar en ko från en bonde kan han nog klara sig från instormande trolljägare.

Landet Zorakin i Erebaltor tycker jag speglar en fantasy miljö rätt bra med Torilskogen som ligger mitt i landet och är mitt i smeten men har ett antal svartfolk som är ej önskvärda som ställer till problem för de människor som bor i och omkring den.

Monster kan man ju hitta i städer också. Så som i staden katakomber där reptilmän bor och frodas. Någon gång tar de sig upp för att få ett skrovmål av ett ensamt vandrade barn.

Frågan man bör ställa sig är nog! Hur skyddar sig vanligt folk mot de vanliga monstren som finns runt omkring dem. Låser de för sig extra noga? Bygger de skydd och fällor? Lägger de ut skräp och mat för att blidka besten?

?Hur gör dom?
 
Top