Mitt senaste bidrag till bordsrollspelen

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Snitsigt , själv använder jag mig av ett gammalt förfallet köksbord med flagnande färg med tillhörande stolar som min setup för rollspelsmöten .
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Tog mig ungefär en vecka att bygga, med ungefär halva tiden på att spackla och måla (pro tip: dyr lackfärg är inte bättre än billig, den är bara mycket dyrare, och en pest att jobba med).

3750 mm långt, 1200 brett som bredast, 800 som smalast, formen är en stympad ogival. Materialkostnad 4000-4500, fördelat ungefär jämt på skiva, övrigt trä och metall (skruv, mutter, skruvstift osv), plus 1800 för färg. Stadigt nog för att jag antagligen skulle kunna ställa min 3900 kg tunga bil på det...

Egentligen skulle det blivit lite längre (5000, plus en iläggsskiva på 1250), men det blev lite för dominerande för rummet som bara är 9 m långt, så det blev lite omplanering av konstruktionen i efterhand. Rätt så nöjd med konstruktionen, inga större saker jag skulle ändrat utifrån vad jag lärt mig längs vägen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Coolt projekt!

Jag är mer av runda-bords-spelare, men jag förstår tjustningen med ett långbord också.

Är de exponerade skruvarna så "mjuka" att man inte river sig på dem?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det är ett avlångt rum (9x6 m), så ett runt bord skulle inte passat lika bra.

De exponerade muttrarna är alla kupolmuttrar, på en stor fyrkantbricka med runda sidan utåt och aningen indragen i träet, så man ska inte kunna riva sig på dem. Jag valde medvetet att göra dem exponerade för att de skulle bidra till looken, jag hade lika väl kunnat dölja alla skruvar, men jag ville ha lite associationer till nitade stålbalkar och sånt.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Uppdatera gärna med en live-action bild när det finns möjlighet. Mäktigt bord!
 
M

monkiBonki

Guest
Riddarna runt det stympade ogivalbordet, me lajks. Tokigt najs, gillar designvalen - mer fyrkantsbrickor och kupolmuttrar åt folket! (och snygga bord) 👍

(F.ö: rysligt snyggt bord - nu har du uppfyllt första kriteriet för en ryslig konspiration. Fyll stolarna med rysligt folk, lär alla skratta rysligt 'Moahahaha!, ta över världen = ryslig profit)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Riddarna runt det stympade ogivalbordet, me lajks. Tokigt najs, gillar designvalen - mer fyrkantsbrickor och kupolmuttrar åt folket! (och snygga bord) 👍

(F.ö: rysligt snyggt bord - nu har du uppfyllt första kriteriet för en ryslig konspiration. Fyll stolarna med rysligt folk, lär alla skratta rysligt 'Moahahaha!, ta över världen = ryslig profit)
Nja, då måste jag ha en fallucka under varje stol också.
 
Top