Nekromanti Mitt namn är Daniel och jag är...en samlare

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har efter en massa år på vår planet kommit till insikt att jag är en samlare. Så fort jag får ett nytt intresse eller ett gammalt vaknar till liv så känner jag hur jag vill byta bort mina pengar och en del tid mot ägandet av diverse kulturella artefakter.

Av allt det som jag samlat på genom åren så är rollspel det enda som är kvar som jag fortfarande vill ha allt inom min inrikting av.

Jag tänkte kolla, finns det fler samlare här, vad har ni för inriktning, vad är er filosofi kring det hela och så. Lite meta bland allt snack om gestaltande och regelskapande.

Lite kort så kallade en av mina spelare mig en gång för TSR-galningen och det skvallrar väl vad jag är ute efter. Mitt stora mål är att äga allt i rollspelsväg som TSR gett ut. (Skratta på bara, en gång i tiden var mitt mål att skaffa allt till alla fantasyrollspel. :gremsmile: )
Det blev ett överkomligare mål sen Wizards of the Coast köpte upp TSR och sedan lät varumärket förfalla.

Jag har aldrig haft en riktig plan utan jag köper det som jag kommer över om priset är rätt. Jag köper för att läsa och använda och därför bryr jag mig inte så mycket om skicket så länge det är någorlunda fräsht.

Jag vet att jag inte är ensam om denna mörka hemlighet, så komut ni också.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Min erfarenhet är att samlare är undantag. Av de ca 50 personer jag spelat med så är det 3 som är samlare vad jag vet, resten har nöjt sig med att köpa det som de ska använda.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,458
Location
Stockholm
DanielSchenström said:
Jag vet att jag inte är ensam om denna mörka hemlighet, så komut ni också.
Jag är också samlare. Dessutom är jag kompulsivt rädd om mina böcker och spel och vill helst att allt ska vara mint condition jämt.

Samlandet har jag viss kontroll över, men när det gäller WFRP vill jag ha allt. Och till Planescape. Och WH40kRP.

Men det har lagt sig lite på senaste åren. För mig var tex samlandet av D&D3.5 och d20 lite terapeutiskt i ett stormigt liv. Med ett mer ordnat liv har samlarhungern gett med sig något.

/M
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag äger allt till hunter the vigil och måste äga alla wod cpre böckerna. Men det är mina enda två synder :gremsmile:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ett tag hade jag en plan på att samla ihop allt som Äventyrsspel gett ut, men den är nog ganska död nu. Dock beredd att betala stora pengar för Sinkadus 1 och 2.

Dessutom vill jag äga allt som getts ut till Pendragon, även om jag inte samlar aktiv.

Jag är helt oförmögen att förstå mig på personer som inte vill äga böckerna till de spel som de spelar.

Halvsamlare?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Skyldig. Speciellt är det figurspel och rollspel där det här märks, även om jag köper grejerna för att använda dem. Från början. Sen blir jag distraherad... <<
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag vet inte om samlare är rätt ord, "manisk köpare av vissa spelprodukter" ligger närmre sanningen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hej, jag heter Tomas och är samlare: Kameror, skrivmaskiner, munspel, rakhyvlar, knivar, cigarrettändare etc.. och givetvis rollspel. Äger sjukt mycket rollspel.

..men alla BRA människor är samlare. Så jag är inte orolig.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
samlar mest "farliga saker" flertal knivar, två stycken saker som är mellanting mellan knivar och svärd/machette, en massajklubba, ett svärd o s v
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Hej, jag heter (också) Daniel och jag är en samlare. Jag samlar på serietidningar, rollspel, brädspel, spelfigurer (tex HeroClix, Star Wars Miniatures), m.m. I stort sett allt som väcker mitt intresse vill jag ha allt av. Det har varit en dyr resa så långt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag sålde allt som inte var bra så jag har i princip ingen samling egentligen. Nån del av mig vill äga allt som Judges Guild gav ut första åren, men jag kommer inte anstränga mig för det. Fram till Raggis senaste kickare hade jag en ambition om att ha minst en tryckt version av allt från Lamentations, men jag var pank under den kickarn så då kommer jag missa minst 4 grejjer så då känns det som att det kvittar.

Obs att TSR lever ju igen nu, så det kommer ju åtminstone att komma tidningar för dig att samla :gremsmile:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag räknar inte varken WotC eller Gygax söners verk som TSR oavsett om de tre bokstäverna finns där.

Förutom rollspel så har jag samlat på serietidningar (främst Marvels X-titlar), actionfigurer (Star Wars, Big Jim, Masters of the Universe), Lego (Star Wars främst), Star Trek (de olika tv-serierna i de två senaste formaten), tv-spel med mera. Men ingen av dem är jag komplettist i längre.

Dock så blir det så att nya intressen, som gitarrer och rc genast får mig att kolla vilka gitarrer bortom de jag har som jag vill ha, och samma sak med rc-bilar.

Just inom TSR och deras rollspel och världar har jag inte haft nån plan förut, men nu när jag är en produkt ifrån att få världen Dark Sun komplett så funderar jag på om man ska satsa på att komplettera en värld eller spel i taget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag försöker avgränsa mitt samlande till saker som antingen redan är färdiga, typ avslutade TV-serier och nerlagda spel, eller saker med en maklig utgivningstakt, som Coriolis eller Eclipse Phase.

Jag föredrar överlag samlingar man kan bli färdig med framför evighetssamlingar som aldrig tar slut. Precis som med andra saker (tv-serier, datorspel, rollspelskampanjer) vill jag gärna att saker ska ta slut så jag kan gå vidare till annat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DanielSchenström said:
Min erfarenhet är att samlare är undantag. Av de ca 50 personer jag spelat med så är det 3 som är samlare vad jag vet, resten har nöjt sig med att köpa det som de ska använda.
Njo, samlare är undantag - däremot är inte helt oväntat många rollspelssamlare här på rollspel.nu.

Och för att hålla sig till ämnet: guilty as charged.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns ju rollspel som är för lätta att samla på, för att det finns få produkter, ibland är det ju bara en grundbok liksom.

Idag har jag nått en milstolpe i mitt samlande, en av kampanjvärldarna till AD&D är nu komplett och pryder mina rollspelshyllor. Jag har lyckats skrapa ihop allt rollspelsmaterial till Dark Sun. (Ät mina shorts Dante :gremsmile: )

Så bara resten kvar (vilket är alla utom vissa småkampanjvärldar som Council of Wyrms och Tales of the Comet). Forgotten Realms är den som jag kommer skjuta på längst för att det finns idiotmycket till den.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Jag är samlare. Antikviteter (mest kartor, böcker, vapen och sånt) och film. Har även en digital samlarnoja som gått överstyr: Kartor över borgar, bilder på borgar, kartdetaljer (typ texturer, möbler etc), rollspel, filmer, Mp3... etc. Tur att hårddisk är så billigt nuförtiden :gremsmile:

Roligast är nog vapen - har lite svärd och spjut - en japansk rustning (delar därav), en kanon, en krisdolk, en pata, ett par bajonetter och lite annat smått och gott...

Har en kompis som samlar på transformer-figurer.. han har tydligen komplett samling (av en typ av figurer vad jag förstår - är inte insatt).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tjejsamlar mest.

Det enda jag verkligen känner behov av att äga allt till är Planescape. Ett tag köpte jag alla konstiga rollspel jag hittade (grundreglerna) som jag inte hört talats om tidigare. Tyckte ju att jag hade rätt bra koll på vad som fanns där ute. Jag tröttnade lite när jag insåg att det i de allra flesta fallen fanns en klar anledning till varför ingen pratade om spelen, de sög. Sen kom dessutom indie-vågen och då fick det verkligen räcka.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag är nog också en samlare, men tyvärr mer av en hoarder än en collector (där har uppenbarligen engelskan bättre distinktioner än svenskan). Jag köper en massa rollspelsbös och tennfigurer som jag tänker är bra att ha och har oerhört svårt att göra mig av mig sånt jag inte behöver. Däremot är jag inte så noga med att skicket är perfekt eller om det är förstaupplagor, så jag är verkligen inte någon finsamlare.

Jag har också en gång i tiden påbörjat en samling av amerikanska campaign buttons, men där har det inte hänt så mycket de senaste 4-5 åren.
 
Top