CoC Sverige Minst rälsade äventyrsmodulen till CoC Sverige?

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Hej alla!

En kompis överväger att köpa svenska CoC och prova på att spelleda.

Detta ser jag fram emot, men då jag nästan uteslutande spelat OSR de senaste åren är jag lite allergisk mot överdrivet rälsade scenarion (Gunilla Jonsson och Michael Petersén, jag tittar på er).

Vilket av de scenarion som i nuläget finns till svenska översättningen av spelet är mest öppet och minst järnvägsrälsat?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tja, de är ju alla mer eller mindre rälsade i bemärkelsen att det finns en tidslinje och att vissa saker kommer att hända om inte spelarna engagerar sig i att stoppa dem.

Men detta kan egentligen bara bli ett problem i ett långt äventyr, där det finns senare händelser och scener som är beroende av de tidigare.

Så det generella svaret är: ju kortare äventyret är, desto mer öppet är det. De riktigt korta består mest av en situation och ett "fail state", däremellan får spelarna försöka göra vad de vill..
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Skulle nog säga att Bertholtz kanaljer av Anders Fager är ett av de minst rälsade av de lite längre. I övrigt håller jag med Bolongo.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Tack för svar!

För att förtydliga: Det jag är ute efter är ett scenario där spelarna är så lite styrda som möjligt i hur deras rollpersoner kan interagera med spelmiljön och spelledarpersonerna och där spelarna i så stor utsträckning som möjligt kan använda sin kreativitet för att tackla hinder och utmaningar snarare än att tvingas följa en på förhand utstakad plot.

Obs att jag inte vill ha några spoilers eftersom jag tänkte vara spelare i sammanhanget.

EDIT: kan även fungera med ett engelskspråkigt scenario, om det är lätt att anpassa det till svensk 1920-talsmiljö.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Aldrig mera frid innehåller flera godbitar som på inget sätt är rälsen, utan snarare bara en beskrivning av platsen och en del skit som händer där.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänker så här att bara för att äventyret är skrivet på ett rälsat sätt så behöver ju inte sl följa det slaviskt utan sl kan ju låta spelarna lösa problem på flera olika sätt än dom som presenteras i äventyret. Sl kan ju göra ett rälsat äventyr Orälsat .

Om dom måste ha nyckeln till den övergivna herrgården och lösningen som presenteras i äventyret är att "övertala" gamle Olle låt ist spelarna stjäla nyckeln eller charma Olles dotter/son/fru att ge dom nyckeln eller låt dom hyra en tjuv som stjäl nyckeln åt dom , sup gamle Olle full så hen ger dom nyckel osv.

Det är ju också sl som avgör hur spelarna kan interagera med slp och platser i äventyret och vilka slp och platser dom kan interagera med och hur dessa reagerar på interaktion . Bara för att äventyret säger att dom inte kan prata med bagare Bengtsson så behöver inte sl lägga upp det så eller bara för att äventyret säger att prästen i byn är ovänlig och fientlig så behöver inte sl gestalta hen så osv .
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag tänker så här att bara för att äventyret är skrivet på ett rälsat sätt så behöver ju inte sl följa det slaviskt utan sl kan ju låta spelarna lösa problem på flera olika sätt än dom som presenteras i äventyret. Sl kan ju göra ett rälsat äventyr Orälsat .

Om dom måste ha nyckeln till den övergivna herrgården och lösningen som presenteras i äventyret är att "övertala" gamle Olle låt ist spelarna stjäla nyckeln eller charma Olles dotter/son/fru att ge dom nyckeln eller låt dom hyra en tjuv som stjäl nyckeln åt dom , sup gamle Olle full så hen ger dom nyckel osv.

Det är ju också sl som avgör hur spelarna kan interagera med slp och platser i äventyret och vilka slp och platser dom kan interagera med och hur dessa reagerar på interaktion . Bara för att äventyret säger att dom inte kan prata med bagare Bengtsson så behöver inte sl lägga upp det så eller bara för att äventyret säger att prästen i byn är ovänlig och fientlig så behöver inte sl gestalta hen så osv .
Tycker inte riktigt att bara att en enda beskriven lösning till att få tag på nyckeln i fråga är rälsning. Att RP prompt måste söka igenom herrgården för att komma vidare är det däremot.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tycker inte riktigt att bara att en enda beskriven lösning till att få tag på nyckeln i fråga är rälsning. Att RP prompt måste söka igenom herrgården för att komma vidare är det däremot.
Det är väll en definition av vad man upplever som räls antar jag 🤔. Jag och det är ju subjektivt upplever det som räls där jag är tvingad av äventyret till ett specifikt sätt att agera . Där jag MÅSTE ha nyckeln eller ända sättet att komma vidare är att lyckas med ett slag i library use annars säger äventyret att jag fastnat i limbo tills jag lyckas med detta på det sätt som äventyret säger att jag skall gör det på
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag vill hävda att "Tjurmannen från Kungsskär" inte är alls så rälsad som den kanske kan verka på ytan. Det enda spelarna måste göra är att ta sig till slutpunkten, men vägarna dit är många. I teorin skulle de kunna bege sig dit redan vid andra spelmötet, även om de så klart kommer dit rätt "blinda". Det är naturligtvis lättast för Väktaren om spelarna någorlunda följer det tänkta huvudspåret. Men ledtrådar, SLP, händelser och till och med platser är relativt lätta att stuva om i händelse av en grupp som tänker helt utanför boxen. Mina spelare tog genvägar på några ställen och missade flera händelser. Ingen skada skedd dock. De tog sig till slutpunkten och "vann" kampanjen.
 
Top