Nekromanti Minnesruna: Eoboth, orädd han stod, ensam han föll

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Tråden om skatter fick mig att minnas Eoboth. Nu kanske en del av er tror att det är ett helgon från Eon, som beskyddar de fattiga och vars symboler är två svärd, vi pratar om och det är bara delvis korrekt. Dock, ett helgon var han och han kommer alltid att finnas i våra hjärtan.

Eobott var åsnan som vår äventyrargrupp blev tilldelad i äventyret Diamantäpplet och som vi drog med oss genom träsk och över berg. Helt orädd stod han vid vår sida när vi mötte demoner, spindeltroll och pirater. Varje gång vi var tvungna att lämna honom lade cerimiriern skyddsrunor över honom och tiraken bad den stora modern skydda honom och ett daakkors surrades för hans beskydd.

En dag lämnade vi dock Eoboth ensam lite för länge och döden slog ned på vår modige åsna, eller snarare, knuffade honom utför ett stup. Hela äventyrargruppen blev som galen. Vi begravde den stora skatten med Eoboth i bergen och märkte hans grav som den hjälte han var och började sedan jaga hans mördare. Vi kunde inte längre fokusera på vårt uppdrag utan det handlade nu om blodshämnd, vi ska inte vila förrän vi hämnats Eoboth. Det svor vi på alla våra gudar och gudinnor.

Vi har fortfarande inte fått fast den neslige mördaren men vi närmar oss!

-----------------------

Det här var en liten minnesruna över Eoboth, åsnan som förändrade våra liv. Till hans minne skulle jag vilja att ni berättar om era Eobothar. Djur som kommit att betyda mycket för er äventyrargrupp på det ena eller andra sättet, eller djur som strulat till det för er. För det är en utmaning att spela med medföljande djur. Det kan vi nog alla enas om.

/Cissi
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Alla de oräknerliga gåsar som mötte sina öden i ASE:s mystiska djup.

Zombiegrisen tänker jag inte räkna eftersom den var död från start (vi transmuterade en död rollpersons kropp) och nu mera faktiskt lever. På sätt och vis.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Min karaktär i en D&D-kampanj hade en gång en stor elak hund som var hårdare än han på level 1. Den hängre med till kampanjens slut på level 13. Vid det laget hade den lyckats med att använda ett magiskt föremål för att återuppliva sin husse och bli helgonförklarat. Hunden var redan från början snällare än min karaktär var och på slutet så hade den till och med fått gudagåvor för att vägleda min extremt hederskulturiska psykopatbarbar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Hmm... Jag har aldrig varit förtjust i djur, så mitt minne kommer från andra sidan. Det är jag som mördar alla Eobothar - eller gjorde förr i tiden. Som spelledare då jag var ung så tyckler jag att det var så extremt jobbigt när någon ville ha ett djur som inte var en häst. Jag mördade därför dem så fort som möjligt i spel. Det lärde till slut spelarna att inte bry sig för mycket om dem. Var det här bra spelledande? Nej, givetvis inte.

...

Det är bättre att låta dem leva sp man kan dra ut på lidandet hos rollpersonerna istället. ;)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Misslan Lekare hade en räv som... inte var tam egentligen, men som följde honom på hans resor och alltid befann sig någonstans ute i vildmarken i närheten. Lekare insåg att räven kanske inte hann jaga, och tog med sig matrester från värdhusen ut i skogen varje kväll. En kväll följde en av de andra rollfigurerna efter för att se vart Lekare tog vägen varenda kväll. Han fick se en mycket gullig scen med en missla och en räv som satt och gosade med varandra.

När jag spelledde Västmark lyckades jag få spelarna att behandla hästarna som mer än transportmedel och stridsbonusar. En spelare brände ett gemensamt ödespoäng på att rädda hästen undan ett benbrott.
 
Top