Nekromanti Min transformering till smygfeminist

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
https://www.rollspel.nu/threads/71043
Den här tråden fick mig att inse något: Jag har genomgått någon sorts transformation. Nedan försöker jag lite kort resonera runt sätt jag förändras genom åren. Vet inte om det ger något för andra att läsa, men jag gillade att skriva det i alla fall. :)

Som vissa här säkert vet har jag funnits på WRNU... ganska länge i alla fall. Sedan 2008, tror jag. Då var jag 14, och inte särskilt intelligent. Är man uppväxt på internet, framför allt i datorspelskretsar och på 4chan, så är man sällan särskilt intelligent. Det minns någon säkert. Jag minns några ban-tillfällen i alla fall. ^^

Eftersom wrnu tidvis har ganska ruttet diskussionsklimat, och när det inte har det drivs diskussioner fortfarande runt existensen av ett ruttet klimat, så känns följande åsikter säkert igen:
-Om du tar illa vid dig är det ditt fel, inte mitt.
-I en öppen diskussion är mina åsikter lika oinskränkbara som dina
-All humor kommer från smärta, därför kan ett skämt aldrig vara osmakligt
-Kräsenhet och kränkthet är till för folk som inte kan diskutera
-Någon blir alltid förolämpad, så det är bättre att inte försöka undvika det

På tal om ruttet diskussionsklimat, va? Nåja, det är ju saker som jag under rätt lång tid stod för. Det är mycket lättare att dra skämt om svarta om man vet att folk som tar illa vid sig har Fel™. Men tyvärr ser världen kanske inte ut så? Eller den ser i alla fall inte BRA ut om man nu prompt ska tänka så.

På sista tiden, typ senaste 2-3 åren eller så, har jag påbörjat en förändring. Blev förmodligen biten av Krank under en fullmåne eller något. Jag har nämligen försökt börja LYSSNA på folk! Helt otroligt och otänkbart. Om någon känner sig förolämpad/diskriminerad mot/kränkt så kanske jag kan göra något för att förbättra det, snarare än att ignorera det? Världen är ju trots allt mycket trevligare om folk är glada och känner sig bekväma runt varandra.

Inte nog med sådant kramtrams, på sistone har jag även gett mig in i det som jag tidigare beskrivit som både löjligt, meningslöst och patetiskt – genusvetande. Pinsamt, eller hur? Det har blivit en naturlig förlängning av hela den här 'folk borde må bra'-filosofin. Om en persons uttryck av jaget gör personen lyckligare och bekvämare känns det inte som min roll i livet att neka sagda person den lyckan.

Jag kommer nog aldrig kalla mig för feminist. Jag anser fortfarande att titeln förknippas med en del människor jag har oerhört svårt för. Att knyta sig till en grupp genom en benämning bär allt som oftast med sig en del jobbigt (eftersom delar av alla grupper är idioter). Därför är jag inte feminist, jag är inte gamer, och jag är verkligen inte Dota 2-spelare (titta inte på mitt Steam-konto herregud).
Däremot håller jag med det som, av många, målas upp som 'feminism'. WRNU står för bra saker och jag gillar det som smarta människor här har att säga när det kommer till inklusivitet, vänlighet och respekt. Jag gillar att se perspektiv jag inte fått förut, försöka förstå problem jag inte stött på själv.

Det är inte helt lätt att förändra sig själv. Jag har i viss mån samma humor som jag alltid haft, men är fullt medveten om att den bör tonas ner något så in i helvete. Ibland, beroende på sinnelag, har jag svårt att ta del av vissa människors historier och förklaringar, vilket leder till en hårdare approach än jag vill ha både i konversation och allmän diskussion. Det händer att jag uppmuntrar riktigt sunkiga, idiotiska sinnelag och diskussioner istället för att försöka sätta stann på skiten medan det är möjligt.
Som sagt, det är inte lätt att förändra sig. Men nog fan försöker man, alltid.

En del av dessa saker kan man säkert peka på som “en del av att växa upp”. Som sagt, jag var 14 när jag joinade WRNU. Dock finns det fortfarande en sorglig mängd människor både äldre och yngre än jag själv som inte delar samma sinnelag, och inte visar någon tendens att vilja göra det.

(Don't get me wrong – Jag är fortfarande extremhöger när det kommer till ekonomi. ;) Så lätt får ni mig inte!)

//Kraetyz
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi är rollspel.nu, dina unika personlighet kommer att bli en del av oss. Motstånd är meningslöst. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Du har alltid varit en jävla sosse, Kratz!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Oavsett vilket beteende det är som förändrats hos dig handlar om det om att ett negativt beteende bytts ut mot ett positivt, och det är ju alltid bra, varför jag önskar att dunka dig i ryggen och säga: "Härligt, Kraetyz!". För att bete sig mer positivt betyder i de allra flesta fall att man går framåt som människa och kort sagt mår bättre.

Sedan har jag ju varit i samma situation själv och gjort en liknande resa. Inte vad gäller just feministiska åsikter, men jag har under min tid på internet varit en ganska så störig jävel. De yngre forumiterna vet kanske – förhoppningsvis – inte vad jag talar om, men veteranerna vet nog precis vad jag menar. Det finns säkert forumiter som än idag rynkar lite på näsan när de ser mitt nickname, vad vet jag. Hur som helst, en dag gick det upp för mig att jag inte var så värst omtyckt och att det kändes förjävligt att det var så. Och så insåg jag helt enkelt hur andra uppfattade mig, och jag började ta på mig andras glasögon när jag synade mitt beteende. ... För min del handlade nog mest om omognad och oförstånd – jag tyckte, tror jag, att jag var lättsam, skämtsam och glad, nyfiken själ. Jag uppfattades nog dock istället som en trollig, oseriös, påfrestande idiot.

Visst, jag kan fortfarande hitta fragment av mitt forna beteende och ibland behöver glasögonen putsas, men tror att jag har gjort det mesta av min resa, inte minst sedan jag fick den stora äran att ingå i redaktionen, med flera förtroendeuppdrag. Alltså, jag är en god bit på väg och jag har växt mycket som både människa och nätvarelse. Det känns bra. Därför, det känns bra för mig att detta känns bra för dig. Det var väldigt roligt att du ville dela med dig av det här. Jag kan med positiv ton säga det att ja, jag noterar en klar skillnad mellan den Kraetyz som hänger här nu och den som kom hit för några år sedan. Keep it up!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Tackar, Solve. :) Det är ju härligt värre för dig också. Ryggdunks all around.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Den här tråden gjorde mig glad. Huruvida det är något bra eller dåligt lämnar jag åt var och en att bedöma.

Jag har nog aldrig varit riktigt lika ingrodd i 4chan/gamerträsket som dig, men jag känner igen den känsla du beskriver, av att börja se saker på nya sätt. Det är roligt att se folk förändras och förbättras.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
solvebring;n172075 said:
De yngre forumiterna vet kanske – förhoppningsvis – inte vad jag talar om, men veteranerna vet nog precis vad jag menar.
Jag har fortfarande inte en aning om vad du snackar om när du tar upp det där! :grin:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Känns lite konstigt att ryggdunka någon för att hen slutat var en skitstövel.
Det borde ju vara en sådan självklarhet att det inte ses som en bedrift att börja uppträda vettigt
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Den här tråden gjorde mig glad =)

Känns också som rätt ställe att påpeka att Kraetyz inte är ensam. Det finns ju en del killar här på WRNU som alltid har varit med på tåget vad gäller jämställdhet, och hänsynsfullt beteende i största allmänhet, men om man jämför med den första perioden jag hängde här (4-5 år sen nu) så är det flera som verkar ha blivit mer öppna för sånt, eller i alla fall för att prata om det.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Lukas;n172191 said:
Känns lite konstigt att ryggdunka någon för att hen slutat var en skitstövel.
Det borde ju vara en sådan självklarhet att det inte ses som en bedrift att börja uppträda vettigt
Jag vet inte det jag, positiv förstärkning är ju alltid bra! Särskilt när det handlar om folk som på ett eller annat plan uppmuntras/uppfostras till att INTE ta hänsyn till andra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Lukas;n172191 said:
Känns lite konstigt att ryggdunka någon för att hen slutat var en skitstövel.
Det borde ju vara en sådan självklarhet att det inte ses som en bedrift att börja uppträda vettigt
Att tvärt sätta likhetstecken mellan att vara skitstövel och omognad, vilsenhet och liknande, som kan vara bland många anledningar till negativt beteende – något som dessutom kan ske i självblindhet, är för mig en väldigt brysk och otillåtande sätt att se på individen. Ja, i viss mån skulle jag vilja säga att dylik inställning mer stjälper än hjälper. Jag tror helt enkelt att vi kommer längre om vi försöker ha lite känsla och uppmuntrar varandra hellre än ser folk i svartvitt; att hellre peka ut lyckanden än misslyckanden tror jag sporrar till fortsatt positivitet.

Sedan vet jag inte om jag tolkar det rätt men jag kan om jag vill tolka ditt inlägg som väldigt raljant, och att du till på köpet indirekt kallar Kraetyz och/eller mig för skitstövel. Så, så väldigt självklart är det inte.

Kort sagt, varför hellre sänka när man kan uppmuntra och få ut mer gott av det?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tillägg till mitt förra inlägg: det är också viktigt att det här, med undantag för undertecknad, bara har varit killar som ryggdunkat killar. Förväntar man sig som kille att man ska få beröm av tjejer för att man försöker att inte behandla dom som skit, så har man nog inte kommit särskilt långt vad gäller jämställdheten. Att killar däremot uppmuntrar varann när det gäller sånt har en helt annan laddning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Doomhamster;n172353 said:
Tillägg till mitt förra inlägg: det är också viktigt att det här, med undantag för undertecknad, bara har varit killar som ryggdunkat killar. Förväntar man sig som kille att man ska få beröm av tjejer för att man försöker att inte behandla dom som skit, så har man nog inte kommit särskilt långt vad gäller jämställdheten. Att killar däremot uppmuntrar varann när det gäller sånt har en helt annan laddning.
Jag personligen ryggdunkar kritisk självrannsakan och vilja att förändra sitt negativa beteende och bli en trevligare nätvarelse. Ingenting annat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
solvebring;n172348 said:
Att tvärt sätta likhetstecken mellan att vara skitstövel och omognad, vilsenhet och liknande, som kan vara bland många anledningar till negativt beteende – något som dessutom kan ske i självblindhet, är för mig en väldigt brysk och otillåtande sätt att se på individen. Ja, i viss mån skulle jag vilja säga att dylik inställning mer stjälper än hjälper. Jag tror helt enkelt att vi kommer längre om vi försöker ha lite känsla och uppmuntrar varandra hellre än ser folk i svartvitt; att hellre peka ut lyckanden än misslyckanden tror jag sporrar till fortsatt positivitet.

Sedan vet jag inte om jag tolkar det rätt men jag kan om jag vill tolka ditt inlägg som väldigt raljant, och att du till på köpet indirekt kallar Kraetyz och/eller mig för skitstövel. Så, så väldigt självklart är det inte.
OM man var en skitstövel när man var omogen så var man en skitstövel.
Men jag tycker det är konstigt att ryggdunka någon för att de slutat vara det

Om jag hade ett förflutet att slå ner folk på stan, men hade nu slutat med det så hade det inte förtjänat ryggdunkningar utan det hade förtjänat ett "Bra att du inte längre är en skitstövel, hade varit bra om du slutade med det tidigare..."

solvebring;n172348 said:
Kort sagt, varför hellre sänka när man kan uppmuntra och få ut mer gott av det?
Jag uppmuntrar gärna gott betende, men jag ser det inte som ett gott betende att sluta ha ett dåligt betende. Det är snarare att neutralisera det dåliga.
Om jag slutar slå ner människor har jag inte gjort en bra sak.
Om jag aktiv försöker skydda andra människor ifrån att bli det så gör jag det.

Jag uppfattar den här tråden som att Kraetyz kommer och säger "jag har börjat respektera mina medmänniskor, men jag tänker göra det i smyg så jag kommer faktiskt inte påverka situationer där folk behandlas dåligt"
Och en massa män kommer fram till honom och säger "bra jobbat, det är så jävla coolt och bra att du nu fattar grejen trots att du inte kommer göra något åt saken"


Kraetyz : När du faktiskt gjort något positivt så kommer jag tycka du gjort något bra, hittills har du bara postat att du överväger att göra det och redan fått belöning för det. Och jag faktiskt vi bör sätta lite högre krav på våra medmänniskor än så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Lukas;n172365 said:
OM man var en skitstövel när man var omogen så var man en skitstövel.
Men jag tycker det är konstigt att ryggdunka någon för att de slutat vara det

Om jag hade ett förflutet att slå ner folk på stan, men hade nu slutat med det så hade det inte förtjänat ryggdunkningar utan det hade förtjänat ett "Bra att du inte längre är en skitstövel, hade varit bra om du slutade med det tidigare..."



Jag uppmuntrar gärna gott betende, men jag ser det inte som ett gott betende att sluta ha ett dåligt betende. Det är snarare att neutralisera det dåliga.
Om jag slutar slå ner människor har jag inte gjort en bra sak.
Om jag aktiv försöker skydda andra människor ifrån att bli det så gör jag det.

Jag uppfattar den här tråden som att Kraetyz kommer och säger "jag har börjat respektera mina medmänniskor, men jag tänker göra det i smyg så jag kommer faktiskt inte påverka situationer där folk behandlas dåligt"
Och en massa män kommer fram till honom och säger "bra jobbat, det är så jävla coolt och bra att du nu fattar grejen trots att du inte kommer göra något åt saken"


Kraetyz : När du faktiskt gjort något positivt så kommer jag tycka du gjort något bra, hittills har du bara postat att du överväger att göra det och redan fått belöning för det. Och jag faktiskt vi bör sätta lite högre krav på våra medmänniskor än så.
Aha, då är jag med. Då kan jag bara säga det att vi sannolikt tolkat Kraetyz på olika sätt.
 
Top