Midjourney genererar rollformulär

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
För skojsighetens skull så drog jag följande i AI-generatorn Midjourney. Låt det tjäna som inspiration eller bara nöje.

Föreslå gärna egna prompter för rollformulär så kan jag bifoga dem i tråden.

FRONT
prompt: concept art, character sheet to dungeons and dragons

BACK
prompt: character sheet to dungeons and dragons
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Haha, riktigt fina! Så, vad kan man dra för designlärdomar av det här?
Några saker jag funderade kring:
  • Ha mycket vit yta.
  • Det behöver inte vara helt rakt.
  • Det behöver sannerligen inte vara symmetriskt. Jag är mycket för att dela in formulär i sektioner (horisontellt eller vertikalt) men det blir också rätt tråkigt.
  • Använda olika tjocklek på linjerna för att skapa hierarki.
  • Alltid ha bilder/ikoner på vänster och höger sida. :D
En tanke jag lekte mycket med är hur man ska använda de olika formulären. Varför är det bilder på vissa figurer? Ska man skriva för- och nackdelar och namn vid dem? Jag har några klara favoriter bland dessa formulär som jag ska sno till egna projekt. Kommer säkerligen återvända till den här tråden i framtiden för att se vad jag kan få för inspiration.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Varför är det bilder på vissa figurer? Ska man skriva för- och nackdelar och namn vid dem? Jag har några klara favoriter bland dessa formulär som jag ska sno till egna projekt. Kommer säkerligen återvända till den här tråden i framtiden för att se vad jag kan få för inspiration.
Jag gillade verkligen det forumläret. Jag tänkte direkt att det skulle vara bilder på olika rustningsnivåer, och man kunde kryssa i vilken man har. Inte så platseffektivt, men väldigt stämningsfullt. Kanske separata formulär för herrustningar och damrustningar.

Annars, i ett spel med få klasser hade det kunnat vara motsvarande med bild på hur man är klädd i respektive klass som default.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Prompt: character sheet::5, postapocalyptic, roleplaying games, lineart

"::5" ger mer vikt till just de orden. ::1 är default-värdet.

Jag gillar hur man kan se ett vagt ansikte på första bilden. Den tredje ser ut som ett rymdskeppsformulär, men jag skulle också kunna tänka mig att det är grundegenskaper i mitten och så skriver man dit egna beskrivningar av färdigheter utanför cirkeln.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
variationer på



Första: varför göra ett litet formulär när man kan ge plats till ett porträtt på rollpersonen?
Tredje: jag gillar verkligen estetiken med skisser på rustningar i kanten. Hade lätt kunnat använda designen till ett Pendragon-OSR-spel.
 

Attachments

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Många fina varianter, särskilt den med porträttet! Jag tänker mig en framtid där man skriver in sina värden och sakta tar porträttet form ovanför. När man förlorar HP ser ansiktet mer och mer sönderslaget ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Många fina varianter, särskilt den med porträttet! Jag tänker mig en framtid där man skriver in sina värden och sakta tar porträttet form ovanför. När man förlorar HP ser ansiktet mer och mer sönderslaget ut.
Det vore sjukt coolt med datoriserade formulär som även stoppar in saker som passande utrustning.

Det skulle bidra till att fler skaffar ryggsäck kanske om man får en tydlig visualisering av hur alla deras prylar ligger på marken eller hänger från vapen och bälten =D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Prompt: character sheet::5, postapocalyptic, roleplaying games, lineart --ar 297:210

Jag insåg att rollformulär inte är fyrkantiga, så jag körde några test med aspect ratio för att få liggande A4: "--ar 297:210"

Den sista fick jag köra "--uplight" på, Midjourney lägger till fler detaljer när jag skalar upp bilderna. Den var annars för rörig.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Prompt: character sheet, wild west, 1870s, roleplaying games --ar 297:210 --q 3 --uplight

Man får fyra val. Jag har i tråden visat upp det jag tyckte såg bäst ut och skippat prompter som bara gav dåliga result (som "horror").

Jag gillade idén med att ha en ram runt en bild på ett formulär. Också roligt att "fonten" på rubrikerna ser vilda västern-aktigt ut.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Prompt: character sheet::5, wild west, 1870s, roleplaying games, lineart --ar 297:210 --q 3 --uplight

Jag har genererat fler formulär än vad jag visat upp, men jag känner att AI:n börjar upprepa sig. Behöver nya/annorlunda keywords.

På den här bilden gillar jag tanken att formuläret är som en hopvikbar skattkarta. Framförallt gillar jag formen på formuläret, om jag tänker mig att den ligger på ett bord.
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kan du göra ett för romance-genren? Det hade varit kul att se vad den gjorde av det. (Jag gjorde formulär till Ökenros, men de var inte speciellt roliga.)
 
Top