Marvel Unlimited - lästips?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Betalar för Marvel Unlimited nu för att stilla lite sug att läsa gamla serier från primärt 70-80-tal, men jag har också rätt dålig koll på annat än det mest klassiska här. Läser lite team-up-grejer, x-men, spiderman, osv.

Så, tipsa!!!

(en en tips om annat än Mavel så ok då, men eftersom jag var bekväm och tänkte att läsa detta elektroniskt var slött och enkelt, så primärt Marvel..)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Läs Ultimiate Spiderman av Bendis, hela från början till slut. Både med Peter och Miles. "Modern" men bra.
Bendis Avengers är också bra. Och Alias är den bästa grejern han har skrivit, men den fanns inte i sin helhet när jag hade Unlimited sist.

Matt Fractions Hawkeye omgång och Jeff Lemires Moon Knight är också bra moderna grejer.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Svinbra @Jocke ! Tänkte primärt på just saker från 70-80 i frågan men var ju högst otydligt, men inser att lika bra att öppna upp fönstret mot bra skit öht och inte var så enkelspårig på just äldre grejer. Och utanför 70-80-tal har jag än sämre, om inte rent av noll koll, så la in dessa direkt i att läsa!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Läs Werewolf by Night! Det är kul skräcknonsens som tar ut svängarna.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Squadron Supreme av Mark Gruenwald är fantastisk. En av de bästa ”Mörka superhjältar” historierna. Liberaler blir fascister för att de menar väl.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Äldre grejer (kanske uppenbara):
John Byrnes FF
Första åren X-Men av Claremont
Samma med tidiga New Mutants av Claremont och Sienkiewicz
Daredevil av Frank Miller
Thor av Simonson

Nyare(-isch) grejer:
Matt Fractions Hawkeye
The Immortal Iron Fist av Brubaker och Fraction
The Death of Captain America-arcen av Brubaker
Daredevil av Brubaker
Daredevil av Bendis
Young Avengers, de tidiga samlingarna iallafall.
X-Men Grand Design av Ed Piskor (förutsätter att man läst de gamla x-men)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Det enda någorlunda moderna jag läst från Marvel är Hickmans House of X och Power of X. De var naturligtvis skitbra, men jag orkade inte fortsätta med de ordinarie X-titlarna efter det, eftersom de garanterat skulle kollapsa under någon jävla crossover inom sex månader, där jag måste läsa en massa serier jag inte vill läsa, för att förstå vad som händer i serierna jag vill läsa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Oh, Tomb of Dracula från 70-talet är jättebra också. Marvels bästa serie med en skurkprotagonist. Dracula är en enorm men tragisk fucker från början till slut och det är glorius. Han slåss mot Dr. Sun, Blade och alla andra som vågar vara i hans väg.

För nyare tips:

Mockingbird serien från 2016 är amazing. Det är den där hon hade en ”Ask me about my feminist agenda” t-shirt på en framsida. Serierna är icke-linjära och uppbyggda som pussel lådor kopplade till varandra. Sjukt, sjukt bra.

Thor God Butcher och God Bomb serierna är de bästa Thor serierna. Thor slåss i nutid som superhjälte, dåtid som aggresiv full krigare och i framtid som allfader mot en dödlig som försöker mörda alla gudarna och kanske har rätt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Squadron Supreme av Mark Gruenwald är fantastisk. En av de bästa ”Mörka superhjältar” historierna. Liberaler blir fascister för att de menar väl.
Är igång med denna! Tack!! Riktigt bra! Mer i den stilen är 100% välkomnat!!!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Glömde:
The Ultimates 1-2

Ögongodis:
Elektra Assassin av Scienkewicz och Miller
Elektra Lives Again av Miller
Marvels av Alex Ross
Inhumans av Jenkins och Lee
Earth X
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag hade tänkt starta en liknande tråd, men nu hijackar jag den här istället. Hoppas det är OK; annars får väl nån bryta ut den.

Jag hade en gång som projekt att läsa ikapp mig på X-men, för det är typ den delen av Marvel jag brukar bry mig om. Jag följde då den här utmärkta guiden. Den har alla X-titlar och även alla delar av olika crossovers, för folk som mig som lätt blir lite obsessive och vill läsa ALLT.

Tyvärr tar den slut kring 2012.

Så om någon har ett tips på en bra läsordnings-guide, så komplett som möjligt när det gäller även spinoffs och sidostories och crossovers, specifikt för X-versat så tar jag tacksamt emot.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Är igång med denna! Tack!! Riktigt bra! Mer i den stilen är 100% välkomnat!!!
Iron Man: Devil in a bottle är samma typ av story med realistiska konsekvenser för superhjältar. Tony Starks alkholism har gått så långt att han börjat bli farlig när han är i Iron Man rustningen. Det är en genuint träffande historia om missbruk som inte går till ett stereotypt ställe med det hela.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag hade tänkt starta en liknande tråd, men nu hijackar jag den här istället. Hoppas det är OK; annars får väl nån bryta ut den.

Jag hade en gång som projekt att läsa ikapp mig på X-men, för det är typ den delen av Marvel jag brukar bry mig om. Jag följde då den här utmärkta guiden. Den har alla X-titlar och även alla delar av olika crossovers, för folk som mig som lätt blir lite obsessive och vill läsa ALLT.

Tyvärr tar den slut kring 2012.

Så om någon har ett tips på en bra läsordnings-guide, så komplett som möjligt när det gäller även spinoffs och sidostories och crossovers, specifikt för X-versat så tar jag tacksamt emot.
Jag fick leta runt lite, men den här ser faktiskt ok ut:https://www.comicbookherald.com/the-complete-x-men-reading-order-guide-modern-marvel-comics-era/

Man måste in i underkategorierna för att se allting dock.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag hade tänkt starta en liknande tråd, men nu hijackar jag den här istället. Hoppas det är OK; annars får väl nån bryta ut den.

Jag hade en gång som projekt att läsa ikapp mig på X-men, för det är typ den delen av Marvel jag brukar bry mig om. Jag följde då den här utmärkta guiden. Den har alla X-titlar och även alla delar av olika crossovers, för folk som mig som lätt blir lite obsessive och vill läsa ALLT.

Tyvärr tar den slut kring 2012.

Så om någon har ett tips på en bra läsordnings-guide, så komplett som möjligt när det gäller även spinoffs och sidostories och crossovers, specifikt för X-versat så tar jag tacksamt emot.
Relaterat tips som kan vara av intresse:
Jay and Miles X-plain the X-Men
Podcast som går igenom hela X-Men historien nummer för nummer.
Har själv bara lyssnat på en bråkdel och det var ett tag sedan, minns den som underhållande.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Inte 616 titlar men Marvel o bra:
X-Men: First Class
Allt med Marvel Adventure loggan
Spider-Girl
Spider-Man 2009
- i alla fall de första volymerna
Exiles - i alla fall de första volymerna

Miniserier eller kom bara ut ett par volymer, vissa 616, andra inte
Daredevil: The Man Without Fear
Warzones! Spider-island
Warzones! Marvel 1872
Battleworld: Imhumans: Attilan Rising
Battleworld: Master of Kung-Fu
Domino
Domino: Hotshots
Red Wolf: Man out of time
Contest of Champions: Battleworld
Spirits of Vengence: War at the gates of hell
Avengers: Ultraon Forever
Mystery Men: the Golden Age
 
Top