Mars Attacks!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag var så himla pepp på Mars Attacks! när jag läste om den i den där gratistidningen på biografen men missade den på bio men vi såg den på VHS jag och min mamma. Och jag blev så himla besviken, tyckte inte alls om den. Men sen såg jag om den 15 år senare, 2009 och då tyckte jag den var urbra…?! Vad kunde ha ändrats!? Hade min smak blivit bättre eller sämre? Hade jag andra förväntningar? Jag tror att jag första gången ville ha en mer cartoony Independence Day och andra gången visste jag vad det var för sorts film, en små-creepy, små-plastig lite skum grej som känns som direkt från EC eller Topps.

Jag började just kolla på Nostalgia Critics recension (oklart om jag kommer orka kolla klart hans 24-min video, jag är 6 min in och vill redan stänga av) och han verkar vilja ha en mycket mer goofball komedi typ Airplane eller Hotshots med gags stup i kvarten. Men… det att filmen är så deadpan är ju nästan det bästa! Varje gång NC säger "det borde varit ett skämt här" säger jag bara nej! Det är bra att det inte är det! Den är plastig och absurd men ändå deadpan… påminner om typ nåt av bandet Aqua!

Tror det var det som gick snett vid första gången jag såg den, hade väntat mig antingen (helst) en normal hjälte/dramafilm a la Independence Day, eller så en rolig screwballkomedi ala typ Galenskaparna After Shave eller nåt. Men den är varken. Den gör sin egen grej. Och det funkar urbra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Alltså , det finns gott om skäl att skippa Nostalgia Critic.
Själv tröttnade jag på hans shtick för flera år sedan, så att han dessutom visat sig vara ett svin gjorde mig inte besviken...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men i det här fallet gjorde hans recension nytta (ja jag stängde till sist av, ungefär halvägs) för den fick mig att komma ihåg vad det är som jag tycker är så bra med Mars Attacks! — att det inte är gags stup i kvarten. Roliga eller konstiga saker händer, det är nån sorts anti-humor… det är bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Mars Attacks! Är jättebra. Antihumor är den enda riktiga humorn förutom skadeglädje. Det är därför den bästa komedin i världen är Happiness.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men min favoritkomedi är, ska erkännas, en gag-komedi men den heter Addams Family Values.
I was a ballerina! Graceful, delicate!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag var tvungen att kolla i boken...jodå, det är en Tim Burton-film. Det är väl ganska mycket hans vanliga stil?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Mars Attacks! Är jättebra. Antihumor är den enda riktiga humorn förutom skadeglädje. Det är därför den bästa komedin i världen är Happiness.
If only I had been raped as a child! Then I would know authenticity!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Urk ja, jag kollade mycket på NC förr i tiden men jag står inte ut med det längre. Först spy galla över minsta petitess i 95 procent av klippet och sen antingen mer galla eller en liten slutkläm om att det är en bra film i alla fall.

Men jag antar att jag också fått ut något av honom. Jag lärde mig att filmer inte behöver vara perfekta för att det ska vara okej att älska dem. Eller ens bra. Och ibland är det just för att de inte är perfekta som man älskar dem.

Och nånstans efter att ha dragit den slutsatsen såg jag inte längre nån poäng i att lyssna på honom gnälla nått mer =D

Och Mars Attacks! rules!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
För min del var det så mycket av vad Mars Attacks egentligen är som klarnade när jag i vuxen ålder såg samlarkorten som filmen är baserad på. Den känslan som finns i korten är extremt närvarande på bioduken också.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag ingen aning om Nostalgica Critic. Har inte sett, och känner mig inte heller lockad av att titta.

Ja, jag tycker det låter väldigt rimligt att det ursprungliga ogillandet av Mars Attack var en krock i förväntningar.

Jag upplevde samma sak med att äta Sushi. Första gången jag smakade det tyckte jag det smakade hemskt. Att jag ens provade det en andra gång var för att alla i kompisgänget ville gå och äta sushi, fast vi hade pratat om pizza eller hamburgare innan. Så istället för att sabba för dem, så hakade jag på och tänkte äta något annat efteråt. Men väl på plats och lite allmänt uttråkad med att se andra äta så bestämde jag mig för att ge det en andra chans (och då tyckte jag det var plus minus noll). Mina förväntningar var mer i linje med vad jag fick. Ytterligare några veckor senare och jag älskade att äta sushi.

Jag tror också det kan hända om man redan vet att man gillar två olika saker, men förväntar sig det ena, men får det andra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
If only I had been raped as a child! Then I would know authenticity!
MODERERING

Det här är säkert en referens till någonting som inte jag förstår, men när det står fritt ser det bara obehagligt ut. Låt bli det i fortsättningen. Tack!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För min del var det så mycket av vad Mars Attacks egentligen är som klarnade när jag i vuxen ålder såg samlarkorten som filmen är baserad på. Den känslan som finns i korten är extremt närvarande på bioduken också.
Ja, det här! I trådstarten undrade jag vad som hade hänt mellan dom två visningarna men jag missade ju denna obvi och impactful grej: att jag sett scans av samlarkorten!
 
Top